راه ترقی

آخرين مطالب

ايران به ائتلاف عربستان مي پيوندد؟! انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- نعوم سرکيس، در گزارشي در النهار (لبنان) نوشت: حدود دو ماه پيش کشور پادشاهي عربستان سعودي به عنوان بنيانگذار ائتلاف نظامي اسلامي براي مبارزه با ترويسم (اين ائتلاف را دو سال پيش اين کشور تأسيس کرد) به رئيس بازنشسته ستاد مشترک ارتش پاکستان، ژنرال راحل شريف پيشنهاد داد فرماندهي اين ائتلاف را برعهده بگيرد. تاکنون انتصاب شريف انجام نشده است و به اعتقاد يک شخص بسيار مطلع آسيايي پذيرش آن به احتمال اشاره آشکاري به توانايي جهان اسلام براي آزاد سازي خود از تأثيرگذاري ويران گر "محافظه کاري سني تندرو به روش عربستان سعودي" و تلاش جدي براي برپايي پلي ميان مسلمانان به جاي افزايش اختلافات مذهبي آنان خواهد بود. هچنين با يک تير چند نشان را هدف قرار مي دهد. در اين راستا ائتلافي که برخي آن را ناتوي اسلامي مي نامند، براي حمايت از مداخله نظامي بي نتيجه در يمن و براي مقابله با ايران تأسيس شده و همچنان با وجود عمليات نظامي، نيازمند فرماندهي مشترک و زير ساخت هاست و تعيين ژنرال شريف شايد در تبديل ائتلاف به قدرتي داراي اعتبار کمک کند که البته ترديد گسترده درباره آن در جهان اسلام را از ميان مي برد. علاوه بر اين، انتصاب راحل شريف به فرماندهي نيروهاي ائتلاف به سرکردگي عربستان پاداش مخالفت وي با تصميم مجلس نمايندگان پاکستان در سال ٢٠١٥ درباره رد درخواست عربستان سعودي براي اعزام نيروهاي نظامي پاکستان براي کمک به اين کشور در جنگ يمن است. طبيعتاً هيچ کس در منطقه غافلگير شدن مسئولان عربستان سعودي را از اين تصميم فراموش نمي کند زيرا همه آگاه هستند پاکستان رتبه نخست را در جهان در فهرست ذي نفعان از دولت عربستان و نهادهاي غير دولتي در اين کشور را در اختيار دارد و همه همچنين از اتکاي پاکستان به انتقال پول به پاکستان از سوي کارگران بي شمار اين کشور در عربستان با خبر هستند. در اين جا لازم است اشاره شود تعيين ژنرال شريف به نفع نخست وزير نواز شريف است. اين دو رابطه خويشاوندي ندارند اما علت ذي نفع بودن نواز شريف اين است که وي نيز مانند ژنرال شريف طرفدار پاسخ مثبت دادن به درخواست کشور پادشاهي عربستان براي کمک نظامي مهم کشورش در جنگ يمن بود. همچنين اين مسئله باعث مي شود يک نظامي کارآزموده شايسته براي رقابت با او در عرصه سياسي در آينده از پيش پايش برداشته شود. اما ادامه يافتن ندادن پاسخ قطعي به انتصاب پيشنهادي نشانه تنش ميان رياض و اسلام آباد است که نزديک ترين دو پايتخت به يکديگر در جهان بودند. از نشانه هاي وخامت در روابط کاهش نقل و انتقالات مالي از پاکستاني هاي عربستان به حدود ٨,٥ درصد است. دوم عمليات انتحاري يک شهروند پاکستاني است که دوازده سال در کشور پادشاهي زندگي کرده بود. اين اقدام انتحاري در پارکينگ خودروها در نزديکي کنسولگري آمريکا در شهر جده روي داد. و سوم دستگيري پانزده پاکستاني از سوي عربستان که به "جنگجو" بودن مظنون هستند و دو نفر از آن ها مظنون به تلاش براي حمله به ورزشگاه "جوهره" با کاميوني بمب گذاري شده با ٦٠٠ کيلو مواد منفجره در هنگام برگزاري مسابقه دو تيم عربستان و امارات متحد عربي مي باشند که شصت هزار تماشاچي در آن حضور داشت.
سرچشمه اين تندروي منجر به تکفير و کشتار کجاست؟ پژوهشگر آسيايي بسيار مطلع ذکر شده پاسخ داد؛ ائتلافي جديد ميان داعش و دولت اسلامي و"طالبان" پاکستان صورت گرفته که هدف آن اعمال "اجراي کامل شريعت اسلامي" است و اين ائتلاف مسئول شماري از حملاتي است که منجر به کشته شدن هشتاد نفر شد. آنچه مبارزه پاکستان با گروه هاي جهادي ذکر شده در بالا را پيچيده مي کند حمايت بي وقفه اي است که رهبران سياسي، فرماندهان نظامي و اطلاعاتي ها به آن ها ارائه مي دهند. عربستان سعودي در اين مسير گام برداشت و [تندروي] را بخش اصلي جامعه، آموزش و بخش هاي دولت و بازوهاي نظامي و اطلاعاتي قرار داد. آنچه همچنين مبارزه پاکستان را با گروه هاي جهادي پيچيده مي کند معضل روابط پاکستان با اقليت هاي ديني و نژادي است. اين مسئله همچنين تصميم قاطعانه درباره پشنهاد ژنرال راحل شريف را براي بر عهده گيري فرماندهي ائتلاف نظامي اسلامي ضد تروريسم (يمن) را پيچيده مي کند. اما عامل پيچيده تر در اين راستا مرزهاي طولاني ميان پاکستان و ايران است و آگاهي ايران از اين مسئله است که پاکستان و عربستان سعودي نه تنها وارد رويارويي نيابتي بلکه درگيري شديدي عليه اين کشور شدند که فرماندهي آن را دستگاه ها [ي اطلاعاتي] برعهده داشتند و اجراي آن بر عهده گروه هاي تندرو بود. و ايران تعيين ژنرال شريف را پيوستن کامل پاکستان به محور ضد ايراني عربستان مي بيند محوري که به طور مستقيم در يمن و غير مستقيم در خارج از اين کشور با ايران مبارزه مي کند.
طبق اطلاعات همان پژوهشگر، ژنرال شريف با آگاهي از تمام مطالب ذکر شده شرط هايي را براي پذيرش فرماندهي ائتلاف نظامي مطرح کرد مانند دعوت از ايران براي پيوستن به ائتلاف اما اين شرايط از سوي عربستان پذيرفته نمي شود. همچنين طبق اطلاعات وي ايران به پاکستان اطلاع داد چنانچه اين کشور رهبري ائتلاف را بپذيرد با اسلام آباد براي دستيابي به حل و فصلي از طريق مذاکره براي پايان دادن به جنگ يمن، همکاري کند. اما به نظر مي رسد عربستان سعودي اين مسئله را رد مي کند. اين همان مسئله اي است که وزير امور خارجه اين کشور عادل الجبير در کنفرانس اخير مونيخ به آن اشاره کرد: "ايران بزرگ ترين حامي تروريسم در جهان باقي مي ماند و اين کشور به صدور انقلاب و اين که شيعيان و مستضعفان به اين کشور تعلق دارند و نه کشورهاي اصلي خود ايمان دارد و چنانچه اين مسئله تغيير نکند، تعامل با اين کشور دشوار خواهد بود".

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969