راه ترقی

آخرين مطالب

چرا جهانگيري بعنوان يار کمکي روحاني، انتخاب شد؟ انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- بي بي سي فارسي در اين تحليل انتخاباتي خود آورده است؛
از هفته‌ها پيش از ثبت‌نام براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري 1396 با مطرح شدن ثبت‌نام چند چهره نزديک به (آقاي)حسن روحاني به عنوان “نامزد پوششي” از چند نفر حلقه نزديک به آقاي روحاني نام برده شد که يکي از آنان اسحاق جهانگيري٬ معاون اول او بود. با اين حال بسياري گمان نمي‌بردند که نفر دوم دولت ايران ثبت‌نام کند و تنها هدفش براي حضور در اين رقابت آنطور که گفته شده٬ همراهي با (آقاي)حسن روحاني در مناظره‌ها و تبليغات انتخاباتي باشد و کمي پيش از روز راي گيري انصراف دهد. ظاهرا قرار است (آقاي)حسن روحاني ياري کمکي در کنار خود داشته باشد که هم‌صدا با او از سياست‌هاي دولت فعلي دفاع کند تا رئيس‌جمهور به تنهايي در مقابل انتقاد رقيبان نايستد.
انتخاب او به عنوان نامزد پوششي مزيت ديگري نسبت به نام‌هاي مطرح ديگر چون محمد علي نجفي٬ محسن هاشمي٬ محمد نهاونديان و محمدباقر نوبخت داشت و آن اينکه اگر در شرايطي (آقاي)حسن روحاني در عرصه رقابت نباشد٬ به دلايلي او مناسب‌ترين گزينه براي به دست آوردن راي ميانه‌رو‌ها و اصلاح‌طلبان خواهد بود: 1. تاييد قطعي صلاحيت 2. رابطه خوب با بيت رهبري 3. جايگاه بالا به عنوان شخص دوم دولت به همين دلايل است که از آقاي جهانگيري به عنوان محتمل‌ترين گزينه اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها براي انتخابات رياست جمهوري 1400 نام برده مي‌شود.
اسحاق جهانگيري پس از آنکه در سال 1392 معاون اول (آقاي)حسن روحاني شد٬ نسبت به ديگر اصلاح‌طلبان منتخب آقاي روحاني منتقدان کمتري داشت. در ديدار اعضا ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي با رهبر [معظم انقلاب] ايران٬ آيت الله خامنه‌اي [معظم انقلاب] بر “نقش ويژه” اسحاق جهانگيري در “فرماندهي قرارگاه اقتصاد مقاومتي” تاکيد کرد. او يکي از معدود رابطان بين اصلاح‌طلبان و آيت الله خامنه‌اي [معظم انقلاب]  بوده که در سال‌هاي پس از 88 و پيش از حضور در دولت يازدهم چند بار با رهبر ايران ديدار داشته که بخش عمده‌اي از آن درباره مسائل مربوط به همان وقايع 88 بوده است.
آقاي جهانگيري بعد از يکي از آخرين ديدارهاي خود که کمتر از دو ماه پيش بود، گفت: “من اخيرا در ارتباط با جريان اصلاح‌طلب‌ با رهبري صحبت کردم. رهبري گفتند به همه جريان‌هاي سياسي علاقه‌مند هستند.” او درست چهار سال پيش از آن و در آستانه يازدهمين انتخابات رياست جمهوري با رهبر ايران ديدار کرده بود و درباره آن ديدار گفت که آيت الله خامنه‌اي [معظم انقلاب] به او و دو همراه ديگرش (مجيد انصاري و عبدالواحد موسوي لاري) “تاکيد ويژه” کرده است که “کساني را که جمهوري اسلامي را قبول ندارند از خودتان دور کنيد.” در همان دوره بود که نام‌هاي زيادي براي نامزدي از جناح ميانه‌رو و اصلاح طلبان مطرح بود. اسحاق جهانگيري هم يکي از چهره‌ها بود که البته خيلي زود با اعلام آمادگي (آقاي)حسن روحاني و محمدرضا عارف خود را کنار کشيد و ترجيح داد فعلا براي کساني که شناخته‌شده‌تر هستند و بخت بالاتري دارند٬ راه را باز کند. با ثبت‌نام اکبر هاشمي رفسنجاني در آن دوره٬ آقاي جهانگيري به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي او معرفي شد اما زماني که شوراي نگهبان صلاحيت آقاي هاشمي را تاييد نکرد٬ در کارزار انتخاباتي آقاي روحاني فعال شد٬ هر چند در ستاد انتخاباتي (آقاي)حسن روحاني سمت رسمي نداشت٬ اما نقش مهمي در اين ستاد و پيروزي آقاي روحاني داشت. او بلافاصله پس از آغاز دوره رياست جمهوري (آقاي)حسن روحاني به عنوان معاون او معرفي شد.
 آقاي جهانگيري که يکي از صريح‌اللهجه‌ترين اعضاي دولت يازدهم در انتقاد از محمود احمدي‌نژاد است٬ بارها بسياري از مشکلات اقتصادي فعلي در ايران را ناشي از عملکرد دولت‌هاي نهم و دهم دانسته است. او حتي دولت پيشين را متهم کرد که 22 ميليارد دلار از درآمدهاي ارزي ناشي از فروش نفت را در طول چند ماه به دبي و استانبول منتقل کرده است. دو سال پيش محمود احمدي‌نژاد رسما با طرح اتهام “افترا و نشر اکاذيب” از او شکايت کرد. اما چند ماه بعد قوه قضاييه اعلام کرد که دادسرا قرار منع تعقيب صادر کرده و شکايت آقاي احمدي‌نژاد پيگيري نخواهد شد.
 در شهريور 1394 در پي ابلاغ سياست ‌هاي ابلاغي آيت الله خامنه‌اي [معظم انقلاب]  در خصوص اقتصاد مقاومتي با تصويب هيئت دولت”ستاد راهبري و مديريت اقتصاد مقاومتي” به دبيري آقاي جهانگيري تشکيل شد. با توجه به آنکه رهبر [معظم انقلاب]  گفته بود “يک ستادي لازم است مثل ستادهاي فرماندهي که ما در دوره جنگ داشتيم” اين نهاد به “ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي” تغيير نام داد. در ديدار اعضا اين ستاد با رهبر ايران٬ آيت الله خامنه‌اي [معظم انقلاب]  بر “نقش ويژه” اسحاق جهانگيري در “فرماندهي قرارگاه اقتصاد مقاومتي” تاکيد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8959/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

دستور کار جلسات مجلس در هفته آینده اعلام شد

نماینده مجلس: مماشاتی که با بی‌حجابی صورت گرفت، کار را برای مقابله با بی‌حیایی سخت‌تر کرد

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا