راه ترقی

آخرين مطالب

معدن يورت گلستان کاملا خصوصي است دانش

  بزرگنمايي:

راه نو- حادثه ناگوار معدن زمستانه يورت آزادشهر با همه تلخي هاي خود، بهانه اي براي زير سئوال بردن عملکرد دولت يازدهم توسط چهره ها و رسانه هاي منتقد دولت فراهم کرد. در همين راستا رسانه هايي که در اين روزهاي منتهي به انتخابات، با هدف بهره برداري سياسي با بي انصافي چشم و گوش خود را به روي دستاوردهاي دولت يازدهم بسته و با انتشار اخباز کذب تعطيلي کارخانه ها سعي در ناکارآمد نشان دادن دولت دارند، اين بار با دستاويز قرار دادن حادثه ناگوار معدن يورت آزاد شهر، سعي مي کنند دولت يازدهم را ناتوان در انجام وظايف خود نشان دهند.

در تازه ترين موضع گيري ها از اين دست، خبرگزاري منتسب به ارگاني دولتي با بازنشر خبر يک سايت خبري بر روي خروجي خود، سعي بر دامن زدن به اين جو رسانه اي دارد. در اين خبر عضو کميته ويژه مجلس علت وقوع حادثه ريزش معدن زمستان يورت را، کوتاهي و عمل نکردن وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و همچنين کار، رفاه و تامين اجتماعي به وظايف نظارتي خود ذکر کرده است !


هر چند معدن يورت آزاد شهر استان گلستان کاملا خصوصي است و موسسه مهر اقتصاد ايرانيان و دو شرکت خصوصي ديگر مديريت آن را به عهده دارند، اما وزير صنعت، معدن و تجارت در دقايق اوليه وقوع حادثه به همراه وزير کار ، رفاه و تامين اجتماعي در کوتاه ترين فاصله زماني، بنا به دستور رئيس جمهور و معاون اول ايشان به محل حادثه رفتند.

گفتني است که 23 درصد سهام معدن زمستان يورت با واسطه متعلق به صندوق مهر اقتصاد ايرانيان و 10 درصد متعلق به شرکت هاي تکادو و احيا سپاهان است و بقيه سهام آن نيز ميان ساير سهامداران که از بازنشستگان معادن زغال منطقه هستند، تقسيم شده است. همچنين سه نفر توسط صندوق مهر اقتصاد ايرانيان، يک نفر توسط شرکت تکادو و يک نفر توسط شرکت احيا سپاهان به عنوان اعضا هيات مديره تعيين شده اند و عملا مديريت اين معدن بر عهده صندوق مهر اقتصاد ايرانيان، تکادو و احيا سپاهان است.

اما در همان ساعات ابتدايي وقوع اين حادثه تلخ و دردناک، کميته حقيقت ياب براي بررسي علت اصلي حادثه تشکيل شد و علاوه بر آن کميته اي موسوم به کميته رسيدگي به مسائل انساني براي رسيدگي به مسايل درماني ، بيمه اي و معيشتي بازماندگان و خانواده‌هاي معدنکاران در جهت کمک به آن ها به صورت اضطراري تشکيل جلسه داد.

صدور احکام دريافت مستمري براي خانواده‌هاي بازماندگان ، اعطاي بيمه بيکاري به کارگران معدن تا زمان بازگشايي مجدد معدن ياد شده، پرداخت هزينه تدفين جان باختگان اين حادثه و در نهايت توافق با شرکت بيمه آسيا براي پرداخت بيمه مسئوليت ، که با نامه تشکر آميز خانواده هاي جان باختگان و کارگران از رييس جمهورهمراه شد ، از مهم ترين مواردي بود که در دستور کار کميته رسيدگي قرار گرفت که با بررسي هاي انجام شده با بيشترين درصد محقق شدند.

از سوي ديگر براي امداد رساني بهتر به مصدومان و محبوسان، کارشناسان خبره معدن از استان هاي سمنان، مازندران، خراسان جنوبي و کرمان به محل اعزام شدند که مجموعه اقدامات صورت گرفته در ساعات ابتدايي حادثه، احساس مسئوليت، تعهد و دلسوزي مجموعه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت را نسبت به اين حادثه دردناک به خوبي نشان مي دهد. حادثه اي که بر اساس گزارش کارشناسان به دليل عدم رعايت مسائل ايمني مندرج در دستورالعمل هاي معادن زغال سنگ رخ داده بود.

نکته جالب اينکه هر چند عدم رعايت اصول ايمني در استفاده از استارتر لوکوموتيو، عامل حادثه معدن زمستان يورت و جان باختن کارگران شريف آن بود، اما رسانه هاي منتقد پس از گذشت چندين روز از اين حادثه دردناک، هنوز هم سعي در مقصر جلوه دادن مجموعه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه آن دارند.

ناگفته نماند که معدن زمستانه يورت در بازرسي هايي که آذرماه سال گذشته انجام شده بود و بر اساس ارزيابي هاي ميزان ريسک، در فهرست معادن کم ريسک کشور، با 68 درصد ريسک ايمني قرار داشت.

از سوي ديگر بر اساس دستورالعمل هاي معادن زغال سنگ استفاده از استارتر برقي لوکوموتيو در داخل تونل، به دليل احتمال وجود گاز و گرد زغال ممنوع است ، اما در اين حادثه براي روشن کردن لوکوموتيو داخل تونل، به جاي استفاده از استارتر هواي فشرده از استارتر برقي استفاده شده که همان نيز منجر به انفجار شد.

اما جالب تر آنکه برخي از اين رسانه ها با درج اخباري غير کارشناسانه در خصوص استشمام بوي گاز از يک روز قبل، ادعايي عوامانه را مطرح مي کنند. اين درحالي است که گاز متان به هيچ وجه بو ندارد و اگر گاز خانگي توسط بو قابل تشخيص است به دليل مواد افزودني است که براي حفظ ايمني به آن مي زنند. همچنين معدن زمستان يورت آزادشهر علاوه بر گاز سنج هاي قبلي که به آن مجهز بوده، در آن مقطع زماني گازسنج هاي ديجيتال نيز تحويل گرفته بود.

حوزه صنعت، معدن و تجارت فارغ از همه مسائل سياسي به عنوان يک حوزه تخصصي، براي پيشبرد اهداف توليد و اشتغال در کشور و رسيدن به شاخص هاي سند چشم انداز 20 ساله، به نگاه غيرسياسي رسانه ها و حمايت همه جانبه آن ها نيازمند است.

رسانه هاي کشور همانند رسانه ها در ديگر کشورهاي دنيا، به عنوان وجدان بيدار جامعه بايد در جهت تقويت حوزه هاي فني و تخصصي فارغ از نگاه هاي خاص و صرف سياسي جهت توسعه و پيشرفت کشور بکوشند و چتري بر سر اين حوزه باشند.

با وارد شدن رسانه ها به فضاهاي نا مناسب سياسي، نه تنها حوزه تخصصي صنعت، معدن و تجارت اهرم حمايتي خود را از دست مي دهد بلکه با ايجاد يک فضاي پرتنش، ادامه خدمت رساني در اين حوزه را با مشکل مواجه مي کند‌.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از همه رسانه ها مي خواهد با رعايت اصول حرفه اي، صداقت، اخلاق رسانه اي و انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهند تا اهرمي براي پيشبرد اهداف توسعه اي نظام جمهوري اسلامي و خدمت رساني به مردم باشند‌.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9092/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟