راه ترقی

آخرين مطالب

مقاله ظريف دريک روزنامه عربي: آمادگي داريم صلح را به همه هديه کنيم سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- در مقاله محمد جواد ظريف آمده است : منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا شرائط حساس و خطيري را سپري مي کند. طولاني شدن بحرانهاي سوريه، يمن و بحرين، در حالي که هنوز بي ثباتي حاصل از دخالتهاي خارجي در افغانستان، عراق و ليبي به پايان نرسيده است، تصويري هولناک از درد و رنج مردم و «هلاک نسل و حرث» مسلمانان پيش چشم جهانيان ترسيم مي کند. در چنين شرائطي خبر شرکت تعدادي از مقامات کشورهاي منطقه در ديدار رييس جمهور آمريکا از عربستان، توجه ها را به خود جلب کرده است.
برخي حکومتهاي عربي در ساليان اخير ، با تشديد سياست ها و اقدامات مخرب خود، منطقه پيرامون ما را به بي ثباتي کشاندهاند. ترويج و حمايت از انديشه هاي افراطي و معرفي چهره اي خشن و غير واقعي از اسلام از يک سو و فدا کردن منافع ملتهاي منطقه از طريق ترويج بي ثباتي و خونريزي و برادرکشي خلاصه اين سياست ها و اقدامات است. مجموعه اين اقدامات تنش زا در نهايت، نتيجه اي جز خدمت به بزرگترين دشمنان امت اسلامي و عربي در پي ندارد.
يکي از جلوه هاي اين سياست، کمک کردن به پروژه ايران هراسي است که سالها توسط رژيم صهيونيستي ابداع و ترويج شده است. ايران با اطمينان به توخالي بودن ادعاهاي جنگ طلبان و با ايمان به قدرت گفت و گو و ديپلماسي، با ورود به مذاکرات موفق هسته اي با 1+5 ساختار هراس افکنانه توهمي به نام «بمب هسته اي ايران» را فروريخت و از اين که آن تهديد ساختگي، جنگ فرسايشي جديدي را به منطقه تحميل کند جلوگيري کرد. موفقيت اين شيوه که امروزه با سندي محکم و بين المللي به نام «برجام» ثبت شده است و حمايت همه اعضاي مسئول جامعه بين المللي را با خود دارد راهي روشن براي حل ساير مشکلات منطقه به همگان نشان مي دهد.
در چنين شرايطي، ايران از همه کشورهاي متعهد به صلح و همکاري بين المللي و نيز دولتهاي منطقه و همسايگانش انتظار دارد با سناريوسازي هاي خطرناکي که موفقيتشان عمق فجايع انساني در منطقه را عميق تر و ديوار بي اعتمادي بين همسايگان را بلندتر مي کند، مقابله کنند. امروزه ايران با ثبات، خواستار ثبات در همه منطقه است، چون مي داند کسب امنيت در خانه به قيمت عدم امنيت همسايگان اصولا ممکن نيست.
جمهوري اسلامي ايران همواره آماده گفتگوي سازنده است. دولت رئيس جمهور روحاني که پيش از اين در سطح جهاني طرح «جهان عاري از خشونت» و در سطح منطقه اي «طرح چهار ماده اي براي حل بحران سوريه» و ايدههايي مانند «تشکيل مجمع گفتگوي منطقه اي» را ارائه کرده است، همچنان خود را متعهد به پيگيري اين طرح ها و ايده ها مي داند و عملاً نيز در راه تحقق آنها گام برداشته است.
مردم و دولتهاي عراق و افغانستان شاهد نمونه هاي زيادي از همکاري ايران براي تامين صلح و امنيت و کمک به بازسازي و بهبود شرايط زندگي خود بوده اند. حتي دولتمردان آمريکا که مسبب بسياري از مشکلات امروز اين دو کشور هستند، بارها به نقش مثبت ايران در مبارزه با تروريسم، بازسازي زيرساخت ها، برقراري مسيرهاي ترانزيت کالا و کمک به رشد و توسعه کشورهاي همسايه اعتراف کرده اند.
ايران به عنوان يک کشور مسئول و يک قدرت تاثيرگذار منطقه اي هيچگاه در دام جنگ طلبان و متجاوزان نيفتاده است. هنگامي که عراق صدام حسين که مسئول از دست رفتن جان دهها هزار زن و مرد و کودک ايراني بود در سال 1991 به کويت حمله کرد، ايران چشم خود را بر حمايتهاي کشورهاي منطقه از صدام حسين در جنگ عليه ايران بست و بر اساس سياست اصولي خود، نه تنها در جنگ به ياري کويت شتافت، بلکه به بازسازي پس از جنگ، از جمله مهار آتش سوزي هاي گسترده ميادين نفتي کمک کرد. پافشاري ما بر سياستهاي اصولي خود به رغم اشتباهات بعضي از حکومتهاي همسايه ادامه دارد. اخيراً يکي از مسئولان سعودي تهديد کرده که «جنگ را به داخل ايران» مي کشاند. من امروز رسماً و به نام دولت ايران اعلام مي کنم ما آمادگي داريم صلح را به همه منطقه و پيش از همه به کشور عربستان سعودي، هديه کنيم.
تحقق اين امر البته منوط به آن است که حکومت سعودي به جنگ بيهوده و حملات مرگبار عليه مردم يمن پايان دهد و از سرکوب اکثريت دمکراسي خواه در کشورهاي همسايه دست بردارد. اگر رييس جمهور آمريکا خود را دوست حکومت رياض مي داند و به شعارهاي انتخاباتي خود وفادار است، بايد درباره راههايي که از ادامه آتش افروزي تروريست هاي تکفيري در منطقه و تکرار يازده سپتامبرهاي ديگر در کشورهاي غربي توسط اتباع سعودي جلوگيري مي کند با دولت اين کشور گفت و گو کند.
ايران آمادگي کامل دارد در مبارزه با تروريسم و افراطي گرايي و اعاده ثبات و آرامش در سوريه با قدرتهاي منطقهاي و فرامنطقه اي همکاري نمايد. رفتار ايران در چنين همکاري از اصل هميشگي سياست خارجي اش يعني نفي سلطه و سلطه پذيري پيروي خواهد کرد. ما ضمن احترام به تماميت ارضي و حاکميت مستقل همه کشورهاي منطقه، منافع بلند مدت ملت ايران و ديگر ملتهاي منطقه و جهان را در مبارزه با افراطي گري و تروريسم، به ويژه به نام دين مي دانيم و در اين راه از هيچ کوششي دريغ نخواهيم کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد