راه ترقی

آخرين مطالب

آخوندي:با سرمايه‌گذاري در راه‌آهن و اتصال ريل به بندر فاصله زيادي داريم اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه نو- عباس آخوندي در نشست مشترک با سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در بندر امام خميني گفت: حمل‌ونقل دريايي در ايران بين‌المللي‌ترين بخش حمل‌ونقل است و زماني که درباره بندر حرف مي‌زنيم بايد از قواعد بين‌المللي آن آگاه باشيم و بدانيم که در يک بازي جهاني چه سهمي داشته و خواهيم داشت.
وي بابيان اينکه لازم است بعد از سال‌ها سهم خود را از بازار جهاني به دست آوريم گفت: به دليل رويکردهاي ناقص تا حد زيادي از حمل‌ونقل دريايي در عرصه بين‌الملل جامانده‌ايم و در حال حاضر رقباي بسيار جدي داريم که 30 سال گذشته خبري از آن‌ها نبود.
آخوندي ادامه داد هدف فعلي دولت بازگشت به بازار جهاني و بازپس‌گيري سهم ايران از حوزه بين‌الملل است اين کار هم سهل و هم ممتنع است. سهل ازاين‌جهت که کشور بزرگي با موقعيت جغرافيايي مناسب هستيم که مي‌تواند ما را صاحب‌ سهم بزرگي در حمل‌ونقل دريايي کند و ممتنع از اين‌ جهت که حجم سرمايه‌گذاري رقبا بسيار بالا است و آن‌ها اتکا به خليج‌فارس را کاهش داده‌اند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در حال حاضر عراق و ايران تنها کشورهاي متکي به خليج‌فارس هستند در عين‌حال سرمايه‌گذاري رقباي ايران در حوزه بندر افزايش‌يافته است. اين دو نکته رقابت را سخت کرده بااين‌حال لازم است که اميدوارانه براي استيفاي سهم حمل‌ونقل دريايي ملت ايران بجنگيم.
آخوندي اعلام کرد که براي رسيدن به اين مهم نيازمند ثبات اقتصادي و سياسي هستيم، ورود به سرمايه‌گذاري در حوزه دريا، ورود به سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ‌مقياس است که دوره بازگشت آن طولاني بوده و به همين دليل نيازمند ثبات سياسي و اقتصادي هستيم.
وي به موضوع انتخابات رياست جمهوري اشاره کرد و گفت: انتخاب مردم در اين دوره معنادار بود و نشان از تمايل مردم به ايجاد ثبات سياسي و عدم‌ تغييراتي كه منجر به بي‌ثباتي مي‌شود، بود. تصور برخي‌ها بر اين بود که هم‌زمان با ادامه رويکرد تغيير در برخي کشورها، در ايران هم اين تمايل وجود دارد؛ اما مردم هوشيارانه نشان دادند که با شعار تغيير در پي آن بي‌ثباتي مي‌آيد مخالف هستند.
آخوندي تأکيد کرد که انتخاب مردم در انتخابات اين دوره نشان داد که به دنبال ثبات سياسي و اقتصادي هستند و اين انتخاب بزرگ‌ترين سرمايه براي بخش خصوصي است که بدانند مردم به دنبال تغيير نيستند.
وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: اگر تصميم ما بر اين است که در پي آن ثبات بتوانيم سهمي از بازار بين‌الملل داشته باشيم بايد به‌جايي برسيم که روزي در چنين جلساتي از مليت‌هاي مختلف حضور داشته باشند و آن زمان است که مي‌توانيم ادعا کنيم که وارد بازار بين‌المللي شده‌ايم.
به گفته آخوندي براي دست‌يابي به بازارهاي بين‌المللي نيازمند شرکاي بين‌المللي هستيم و اين در حالي است که هنوز فرهنگ داشتن شريک بين‌المللي در سرمايه‌گذاري را به دست نياورده‌ايم.
وي همچنين تأکيد کرد: براي رسيدن به اين جايگاه لازم است بنادر کشور از مرحله تخليه و بارگيري عبور کند و به مراکز توليد بار تبديل شود بدين ترتيب که کالاي وارد شده به بنادر تبديل به کالاي ديگري شده و براي صادرات آماده گردد. در اين صورت توانسته‌ايم تحول در بندر را ايجاد کنيم.
وي خطاب به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي گفت: ما در آغاز راه هستيم و از صميم قلب آماده شنيدن مشکلات شما و حل‌وفصل آن هستيم.
آخوندي در بخش ديگري از سخنان خود به رابطه بندر و محيط پيرامون آن اشاره کرد و گفت: نمي‌توانيم يک بندر پيشرفته با پيرامون توسعه‌نيافته داشته باشيم. بايد ارتباط منطقي بين بندر و پيرامون آن برقرار شود؛ بنابراين بايد به اين فکر کنيم که چگونه مي‌توانيم شرايط زندگي را در شهرهاي بندري ارتقا دهيم.
به گفته آخوندي لازم است که سرمايه‌گذاران را براي توسعه در شهرهاي بندري ترغيب کنيم.
وي ادامه داد: اينکه بندر امام خميني توانسته است 8 هزار شغل ايجاد کند به خاطر اين است که ارتباط بندر با جمعيتي که پيرامون آن زندگي مي‌کنند برقرار شده است.
وزير راه و شهرسازي همچنين به حمل‌ونقل ترکيبي ريل و بندر اشاره کرد و گفت: با سرمايه‌گذاري در راه‌آهن و اتصال ريل به بندر فاصله زيادي داريم.
وي از برنامه خود براي دستيابي به حمل‌ونقل ترکيبي اشاره کرد و گفت: بخش عمده کار ما اين است که کريدورهايي که به بندر ختم مي‌شود را ريلي کنيم. هم‌اکنون کريدور زاگرس که يکي از مهم‌ترين کريدورهاي کشور است و 17 درصد جمعيت کشور را شامل مي‌شود در اين پروژه قرارگرفته است. توسعه ريلي اين کريدور جزو برنامه‌هاي ما است.
آخوندي در بخش پاياني سخنراني خود به گلايه سرمايه‌گذاران بخش خصوصي از عدم همکاري بانک‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه تسهيلات بانکي يکي از بزرگ‌ترين مشکلات کلان اقتصاد کشور است. بي‌انضباطي مالي که براي مدت طولاني در اقتصاد ايران حاکم بود قدرت وام‌دهي بانک‌ها را کاهش داده است. متأسفانه وجوه تسهيلات معوق و غيرجاري که به بالاي 10 درصد رسيده است حاکي از بي‌انضباطي گسترده در حوزه بانکي در دولت قبل است.
وي گفت: رفع اين مشکلات زمان‌بر است. تخفيف‌هاي غير بهينه منابع بانکي ايران را قفل کرده و به همين دليل تمام تلاش دولت ايجاد انضباط مالي و رفع اين موانع است.
آخوندي ابراز اميدواري کرد که سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در آينده نزديک با اميدواري بيشتر براي سرمايه‌گذاري در بنادر کشور اعلام آمادگي کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9212/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا