راه ترقی

آخرين مطالب

چرايي قطع مناسبات عربستان با قطر و ارتباط آن با ايران سياسي

چرايي قطع مناسبات عربستان با قطر و ارتباط آن با ايران
  بزرگنمايي:

راه نو- وزير امور خارجه عربستان سعودي در گفتگو با خبرنگار ارشد شبکه بي بي سي انگليس گفت: قطع مناسبات عربستان با قطر هيچ ربطي به روابط قطر با ايران يا ابراز تمايل قطر براي گشايش باب گفتگوها با ايران، ندارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي، مجري شبکه ابتدا گفت: کشورهاي عربيِ سني - از جمله عربستان سعودي، امارات عربي متحده، بحرين و مصر - کشور قطر را منزوي و روابط خودشان را با آن قطع کرده اند. آنان قطر را متهم ساخته اند که از ايران - که کشوري شيعي است - و همچنين از افراطگرايان اسلام‌خواه، حمايت مي‌کند. در ضمن، اين کشورهاي عربيِ سني از نحوه پوشش خبري مسائل کشورهاي‌شان در شبکه تلويزيوني الجزيره، که متعلق به قطر است، ناخرسند هستند. اين در حالي است که قطر هرگونه حمايت از گروه هاي تروريستي را قوياً انکار مي‌کند. از سوي ديگر، حاکمان عربستان سعودي که درپي سفر دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا، به کشورشان، بيش از پيش جسور شده‌اند، مي‌گويند: قطر مواضعي عليه گروه‌هاي تروريستي نگرفته است که به‌اندازه‌ي کافي قاطعانه باشد. عربستان سعودي مي‌گويد: اگر قطر خواهان روابط عادي با کشور ما است، بايد - به گفته مقامات سعودي - قطر نيز رفتاري معمولي و عادي در قبال عربستان سعودي داشته باشد.
مجري افزود: ليز دوسِت، خبرنگار ارشد امور بين‌الملل بي بي سي در گفتگوي اختصاصي با عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان سعودي، درباره بحران قطر، از وي پرسيد: اين همه فشار که شما به قطر وارد مي‌کنيد، آيا به معناي برخورد قلدرمأبانه با کشور همسايه‌تان نيست؟
عادل الجبير پاسخ داد: آن (قطر) يکي از ثروتمندترين کشورهاي جهان است از اينرو، بحران اقتصاديِ اخير براي آنان چندان قابل توجه نيست. ما مي‌خواهيم پيامي قدرتمند به برادران‌مان در قطر بفرستيم مبني بر اين که اگر شما خواهان داشتن روابط عادي با ما هستيد، آنگاه بايد به صورت عادي در برابر ما رفتار کنيد. ما اين را کاملاً روشن ساخته‌ايم که هيچکس نمي‌خواهد به قطر يا مردمِ آن صدمه بزند، ولي آنچه که در ضمن به‌وضوح اعلام کرده‌ايم اين است: تا زماني که قطر به اين سياست هاي خود ادامه دهد، ما با آنان تعامل نخواهيم کرد. اين حقِ مستقلِ کشور ما است که حريم هوايي خود را به روي قطر ببنديم؛ که البته اين اقدام، پيامي را به قطر ابلاغ مي‌کند. قطع مناسبات ديپلماتيک نيز يکي ديگر از حقوق مستقل کشور ما است، که آن نيز پيامي به قطر مي‌فرستد. مهمترين درخواست ما از قطر، توقف تأمين منابع مالي افراطگرايان و تروريست‌ها است. همچنين ما خواستار توقف اقدامات تحريک‌آميز قطر و پايان دادن به مداخله (قطر) در امور داخلي ساير کشورها هستيم. اين چيزي است که ما از تمام همسايگان مان انتظار داريم و همچنين توقع داريم که آنان نيز دقيقاً همين مسائل را از خودِ ما انتظار داشته باشند.
 ليس دوست پرسيد: آيا از شما سؤال نمي‌شود که چرا بر قطر فشار مي‌آوريد و اين در حالي است که عربستان سعودي خودش متهم است که با تأمين منابع ماليِ مساجد و مدارس در خارج از عربستان سعودي، در حال ترويج شکل‌هاي افراطگرايانه‌تري از اسلام در جهان است؟
الجبير پاسخ داد: اين مسائل به تاريخ و سوابق بازمي‌گردد. ما در خلال 15 تا 18 سال گذشته، اقداماتي انجام داده‌ايم که مطمئن شويم سازمان‌هاي خيريه‌ي کشورمان را گزينش کنيم و مانع فعاليت آن‌ها در خارج از عربستان سعودي شويم. ما، تا جايي که توانسته‌ايم، تأمين منابع مالي تروريست‌ها را متوقف ساخته‌ايم؛ البته قادر نيستيم آن را کاملاً متوقف کنيم، ولي حداکثرِ تلاش خود را کرده‌ايم، که بيشتر از هر کشورِ ديگر در جهان است. ما قوانيني در اسناد قانونيِ خود داريم که تأمين منابع مالي تروريست‌ها و افرط‌گرايان را «جنايت» تلقي مي‌کند. ما افرادي را در همين رابطه محاکمه کرده و برخي را نيز روانه زندان کرده‌ايم. ما سياست «تحمل صفر» را در پيش گرفته‌ايم.
ليس دوست پرسيد: برخي بر اين باورند که تمام اين مسائل (قطع رابطه با قطر) درباره‌ي ايران است. ايران، رقيب اصليِ شما در منطقه است و قطر براي باز کردن باب گفتگوها با ايران اعلام آمادگي کرده است.
الجبير پاسخ داد: نه، واقعاً چنين نيست. کويت با ايران رابطه دارد و با اين کشور گفتگو انجام مي‌دهد. عمان نيز با ايران مناسبات دارد و با اين کشور گفتگو مي‌کند. ما هيچ اقدامي براي توقف آن‌ها نکرده‌ايم.
 وي ادامه داد: برخي استدلال آورده‌اند که آيا اين اقدامات به علت سياست مستقل قطر است؟ و خودش پاسخ داد: خير، هر کشوري آزاد است که هر نوع سياستي مي‌خواهد اتخاذ کند. اين (اقدامات) درباره توقف سياست‌هايي است که سلامت و امنيت ما، تمام منطقه - و اگر نگوييم جهان - را به مخاطره مي‌اندازد، که همان تأمين منابع مالي افراط‌گرايان و تروريست‌ها است که قطر بايد آن را متوقف کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9300/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

بحران در کاتالان

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

عروس امام خمینی(ره) درگذشت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی منتشر شد

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد