راه ترقی

آخرين مطالب

تحليل صهيونيستها از پيام هاي حمله موشکي سپاه به داعش انديشه

تحليل صهيونيستها از پيام هاي حمله موشکي سپاه به داعش
  بزرگنمايي:

پايگاه اينترنتي اين روزنامه چاپ فلسطين اشغالي در گزارشي به قلم جودا آري گراس درباره حمله موشکي يکشنبه شب سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران به مواضع تروريستهاي داعش در سوريه نوشت: کاملا مشخص نيست که ايران يکشنبه شب چند فروند موشک بالستيک به منطقه اي کوچک در شرق سوريه شليک کرده است و تا چه حد آنجا را آتشباران کرده است. منابع امنيتي ناشناس اسرائيل روز دوشنبه گفتند (ادعا کردند) اين حملات موشکي ناموفق بود. اما اصل استفاده زياد از موشک ها حاوي همان پيامي به اسرائيل و فراتر از آن بود که تهران احتمالا مد نظر داشت. اين حمله موشکي متفاوت با شليک 59 فروند موشک تاماهاوک به دستور دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، به پايگاه هوايي سوريه در اوايل سال جاري ميلادي نبود. اين حملات اين پيام را به دوستان و دشمنان داشت که آنها حمله موشکي تاکتيکي بودند. هدف از شليک 59 فروند موشک ترامپ انتقال اين پيام بود که آمريکا نقش بيشتري در منطقه ايفا مي کند، اقدامي که به منظور اطمينان دادن به متحداني مانند اسرائيل و عربستان سعودي و ايجاد ترس در قلب دشمناني مانند ايران صورت گرفت. با يک دهم اين تعداد (موشک)، تهران نيز پيام خود را به جهان فرستاد. پيام به دشمنان که اين يک هشدار بود. پيامي به متحدان بالقوه اروپايي که ضرورت وجود برنامه موشکي بالستيک آن را اثبات مي کند. ايران اعلام کرده است شش فروند موشک بالستيک ميان بردي که به مواضع دولت اسلامي عراق و شام (گروه تکفيري- تروريستي داعش) در منطقه دير الزور در شرق سوريه شليک کرده است، ظاهرا به تلافي دو حمله تروريستي انجام شده توسط اين گروه در روز هفتم ژوئن (17 خرداد) در پارلمان تهران (مجلس شوراي اسلامي) و آرامگاه آيت الله خميني (حرم مطهر امام خميني ره) بوده است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران بعد از اين حمله موشکي در بيانيه اي اعلام کرد که «بسياري از تروريست ها» در اين حمله کشته شدند. اما سپاه همچنين به صراحت اعلام کرد که مخاطبانش فراتر از داعش هستند. سردار رمضان شريف (مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران) نيز به تلويزيون دولتي گفت: « آمريکا و عربستان بخصوص دريافت کنندگان اين پيامند.»
بنا به گفته امير توماج، محقق متولد تهران در بنياد دفاع از دموکراسي، اسرائيل «مخاطب ثانوي» اين پيام بود. وي در پيامي از طريق ايميل به روزنامه تايمز آو اسرائيل نوشت: عربستان سعودي، آمريکا و اسرائيل به طور مرتب از سوي رژيم ايران متهم به «توطئه عليه آن» مي شوند. به گفته توماج، ايران حکومت پادشاهي عربستان را مسئول مستقيم حمله داعش مي داند بگونه اي که محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه اين کشور، گفت که تهديد اخير وزير دفاع عربستان سعودي براي کشاندن نبرد به داخل ايران اثباتي بر اين مسئله است که اين کشور (عربستان) با گروه تروريستي داعش تباني کرده است.
 توماج در ادامه گفت: (آيت الله) علي خامنه اي، رهبر معظم ايران، نيز به دنبال حملات روز هفتم ژوئن (17 خرداد) به تهران گفت که آمريکا دولت اسلامي عراق و شام (داعش) را ايجاد کرده است.
براي آنهايي که مي خواهند حمله موشکي ايران را بررسي کنند، شليک شش فروند موشک بالستيک حامل اين پيام از سوي ايران بود که اگر به ما آزار برسانيد، نتيجه اين مي شود. در تاکيد بر اين موضوع، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز روز دوشنبه يک فيلم ويدئويي به زبان فارسي منتشر کرد و در آن چندين سامانه تسليحاتي و قابليت هاي دفاعي را به نمايش گذاشت. به نقل از خبرگزاري فارس، سرلشکر محمد حسين باقري، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ايران، نيز در اظهاراتي در روز دوشنبه گفت: ايران در حوزه موشکي در زمره قدرتهاي بزرگ جهان قرار دارد. وي خاطرنشان کرد: «دشمنان ايران- اشاره اي به نام آنها نکرد- اکنون توانايي درگير شدن با ما را ندارند و البته ما نيز قصدي براي درگير شدن با آنها نداريم اما در زمينه هاي مختلف از جمله بخش موشکي، در رقابت دائمي با آنها هستيم.»
بعد از عمليات موشکي ايران، مفسران و سياستمداران اسرائيلي آن را يک اخطار به اسرائيل در برابر اقدام نظامي تفسير کردند. نحوه واکنش بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، به حمله موشکي ايران به نظر مي رسد در اين راستا باشد. وي روز دوشنبه در جمع اعضاي حزب خود، حزب ليکود، بطور خاص به آتش افروزي و حمله موشکي ايران اشاره نکرد اما به ايران هشدار داد: «اسرائيل را تهديد نکنيد».
 «آويگدور ليبرمن، وزير دفاع (جنگ) اسرائيل، نيز روز دوشنبه به حمله موشکي ايران واکنش نشان داد و گفت: «اسرائيل نگران حمله روز يکشنبه نيست. اسرائيل آماده هرگونه تحولي هست. ما آماده ايم و هيچ نگراني نداريم».
 با اين حال، عاموس يادلين، رئيس سابق سازمان اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي و رئيس کنوني موسسه مطالعات امنيت ملي(INSS) در تل آويو، در مخالفت با اين ديدگاه روز دوشنبه در پيام توئيتري خود نوشت: هر اقدام ايران حاوي پيام براي اسرائيل نيست. يادلين اين حمله موشکي را صرفا همان «حمله تلافي جويانه در پي حمله دولت اسلامي (داعش) که 12 کشته داشت»، تفسير کرد.
اما به گفته اميلي لانداو، محقق ارشد مرکز مطالعات امنيت ملي، حمله موشکي تهران در واقع حاوي اين پيام براي جهان بود که: ما توانايي حمله متقابل را داريم. توسعه برنامه موشک هاي بالستيک ايران با انتقادهايي شديدي از سوي آمريکا، اسرائيل و کشورهاي حاشيه خليج (فارس) مواجه است و آنها مي گويند که اين موشک ها براي حمل کلاهک هاي هسته اي ساخته مي شوند و جمهوري اسلامي با اين موشک ها مي تواند جهان را تهديد کند.
لانداو در ادامه گفت، تهران، با اين حال، برنامه موشک هاي بالستيک خود را پروژه اي با ماهيت دفاعي معرفي کرده و براي آرمان هاي هسته اي خود نيز استدلال مشابهي ذکر کرده است و حملات موشکي روز يکشنبه، اين روايت را تقويت مي کند. ايران به سادگي به حمله تروريستي وحشيانه گروهي که از سوي جهان به عنوان دشمن شناخته مي شود، پاسخ داد. جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز دوشنبه در پيام توئيتري خود نوشت: توان موشکي ايران از شهروندانش در دفاع مشروع حفاظت مي‌ کند و بطور همزمان مبارزه مشترک جهاني براي نابودي داعش و تروريسم افراط گرا را به پيش مي‌راند.
به گفته لانداو، اين نوع روايت سازي جزو مشخصه هاي سبک سياست خارجه تهران است. توماج نيز با اين اظهارات لانداو موافق بود که حملات روز يکشنبه به داعش به معني مشروعيت بخشيدن به برنامه موشکي ايران بود، اما وي اضافه کرد که اين حملات يک هدف کاربردي نيز داشت و آن آزمايش موشکي بود. به گزارش خبرگزاري فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين حمله از موشک «قائم 1» و انواع موشک هاي «ذوالفقار» استفاده کرد. استفاده از انواع موشکهاي جديد نيز تنها اين روايت ايران را تقويت مي کند که نه تنها براي دفاع از خود نياز به موشک بالستيک دارد، بلکه همچنين نياز به توسعه انواع جديد آن دارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9334/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر