راه ترقی

آخرين مطالب

شاهنامه در دروس علوم سیاسی گنجانده شود انديشه

شاهنامه در دروس علوم سیاسی گنجانده شود
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا /مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جای دارد که شاهنامه در دروس علوم سیاسی گنجانده و تدریس شود.
محمد حسین‌زاده در آئین بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی که شامگاه گذشته، 24 اردیبهشت‌ ماه، در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به کارکرد شاهنامه در عصر حاضر اظهار کرد: جای دارد که دکترین نظامی، سیاست خارجی و روابط بین‌الملل خود را بر اساس مرام شاهنامه احصا کنیم.
وی در رابطه با اعطای نشان عالی فردوسی افزود: نشان فردوسی در چهار بخش اعطا می‌شود که بخش نخست در رابطه با حماسه‌پژوهی، فردوسی‌شناسی و شاهنامه‌شناسی است؛ یعنی کسانی که عمری موی خود را سفید کردند تا فردوسی را بشناسند و به مردم بشناسانند، لایق این نشان خواهند بود. حوزه دوم در رابطه با اعطای این نشان به فعالیت‌های مرتبط با حماسه‌سرایی است. همانطور که فردوسی آرمانی برای خود داشت و برای آن بزرگترین حماسه‌سرای جهان شد، ما نیز قرار است رصد کنیم و سالانه به کسانی که در مسیر فردوسی به سبک و آرمان او برای حماسه‌ها آفرینش ادبی و هنری می‌کنند، برای ایجاد قوت در ادامه مسیر جایزه نشان فردوسی را اعطا کنیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: بخش سومی که نشان فردوسی به آن تعلق می‌گیرد، حماسه‌سازی است. غایت فردوسی عزت و استقلال ایران بوده و جدا از مرزبانی زبان فارسی که هنر فردوسی است، در مرزبانی جغرافیایی ایران هم با کاشت نهال غیرت و عزت در دل ایرانیان نیز نقش داشته است. قهرمانانی که امروز در کشور ما حماسه می‌آفرینند، هم‌قدم رستم در حوزه صیانت از آب و خاک ایران قرار دارند و لایق دریافت نشان فردوسی خواهند بود.
حسین‌زاده ادامه داد: حوزه چهارم مربوط به اعطای نشان فردوسی نیز در رابطه با ترویج زبان فارسی در عرصه بین‌المللی است. به این ترتیب از کسانی که کمک می‌کنند تا زبان فارسی و آرمان فردوسی در دنیا نهادینه شود، قدردانی می‌شود. اولویت اول برای اعطای نشان هنرمندان کشورهای هم‌زبان و همسایه هستند اما در سال‌های آینده به سراغ کشورهای دورتر نیز خواهیم رفت. به امید آنکه زبان فارسی در تمام کشورها کرسی داشته باشد و آموزش داده شود.

راه ترقی


زبان فارسی زبان علم است
محمدحسن مقیسه، نویسنده نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: زبان فارسی آن زبانی است که مورد حسادت دشمنان این نظام است. چهار ماه پیش تلویزیون دولتی انگلیس برنامه‌ای تهیه کرد که در آن از دیکتاتوری زبان فارسی سخن گفت. وقتی این‌گونه مغرضانه درباره زبان فارسی صحبت می‌کنند، باید بدانیم که زبان فارسی زبان این روزهای ماست. اکنون فقط در سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان به زبان فارسی سخن می‌گویند، در حالی که این زبان، زبانی است که در روزگار نه‌چندان دور از قسطنطنیه، یعنی ترکیه کنونی تا کلکته هند وسعت داشته است.
وی افزود: زبان فارسی آن زبانی است که توانسته در طول 1200 سال زندگی ایرانیان از خود دفاع کند. هنگامی که اسلام از غرب کشور وارد ایران شد، به زبان عربی بود. آن زمان ما ایرانی‌ها اسلام را پذیرفتیم و مسلمان شدیم اما عرب‌زبان نشدیم.
این نویسنده تصریح کرد: در مرحله دوم خاندان‌های غزنوی، سلجوقی و خوارزمشاهی که ایرانی نبودند و از ماوراءالنهر آمده بودند، در کشور ما حکومت کردند. زبان آن‌ها نیز فارسی نبود اما این زبان مقابل آن‌ها مقاومت کرد و از بین نرفت. در مرحله سوم مغول‌ها به کشور ما حمله کردند و آثاری از زبان مغولی بر زبان ما گذاشتند اما زبان فارسی باز هم مقابل زبان مغولی تسلیم نشد و مقاومت کرد. در مرحله چهارم نیز این زبان با بی‌مهری صفوی‌ها روبه‌رو شد و در مرحله پنجم هم در حکومت گذشته صحبت از تغییر خط و زبان به میان آمد.
مقیسه بیان کرد: نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب بر آن پافشاری می‌کنند، این است که جامعه و هویت ایرانی بر 2 رکن استوار است. نخست دین مبین اسلام و دوم زبان فارسی که اگر هر یک از این 2 آسیب ببیند، هویت ایرانی ما آسیب می‌بیند. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرماید ما در این کشور به همت دانشمندان، استادان، بزرگان و سرآمدان باید زبان فارسی را به جایگاهی برسانیم که زبان علم شود. این سخن پشتوانه تاریخی دارد.
وی اضافه کرد: اکنون برخی زبان‌ها که بیش از 100 میلیون گویش‌گر دارد، زبان علمی نیست اما دانشمندان ما در این سال‌ها ثابت کردند زبان فارسی زبان علم است زیرا فلسفه، الهیات، حکمت، معارف اسلامی، روان‌شناسی و بسیاری از علوم دیگر را در خود پرورانده است.

راه ترقی


کتابی به عظمت شاهنامه وجود ندارد
محمدجعفر یاحقی، مدیر خردسرای فردوسی و قطب علمی شاهنامه نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: زمانی که در نخستین بزرگداشت روز حافظ در سال 1367 در شیراز اعلام کردیم که در مشهد هم برگزاری بزرگداشت روز فردوسی را تدارک خواهیم دید، هرگز باور نمی‌کردیم که امسال و پس از 24 سال این اقدام در سطح جهانی جا افتاده باشد؛ به گونه‌ای که امروز همه‌جا چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی سخن از فردوسی در میان است.
وی با اشاره به عظمت شاهنامه فردوسی افزود: نه‌تنها از روزگار فردوسی بلکه قرن‌ها پس از فردوسی هم کتابی به عظمت شاهنامه، چه از لحاظ کمی و چه از نظر کیفی، نگاشته نشده است. 48 تا 60 هزار بیت در چاپ‌های مختلف شاهنامه به چشم می‌خورد که کمتر کتابی از این کیفیت برخوردار است. شاهنامه شناسنامه قومیت ایرانی و فرهنگ آریایی است و تمام ارزش‌هایی که نیاکان و گذشتگان ما در طول قرون متمادی به دست آورده بودند، در آن متبلور است.
مدیر خردسرای فردوسی با اشاره به محتوای دینی شاهنامه ادامه داد: از بیت اول تا آخر شاهنامه صدای توحید، وحدانیت و ایزد پاک به گوش می‌رسد. شاهنامه کتابی است که با نام خدا آغاز می‌شود و با دین خاتمه می‌یابد و این دیانت در تمام بخش‌های این کتاب موج می‌زند.
یاحقی در رابطه با تاثیر شاعران دیگر از فردوسی تصریح کرد: کمتر شاعری را دیده‌ام که به نحوی از تعلیمات فردوسی بهره نبرده‌ باشد. به‌ طور مثال نیمی از تعلیمات و اندرزهای بوستان سعدی تغییر یافته و هنری‌تر شده پیام‌ها و اندیشه‌های فردوسی است. همچنین در مفاهیم عرفانی از تعلیمات فردوسی بسیار الهام گرفته شده‌ است.
در پایان این مراسم با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، از پنج نفر از کسانی که طی یک‌ سال اخیر در حوزه حماسه‌سرایی، حماسه‌سازی، فردوسی‌پژوهی و ترویج زبان فارسی در عرصه بین‌المللی فعالیت‌های موثری داشتند، تجلیل به عمل آمد و نشان عالی فردوسی به آن‌ها اعطا شد.

راه ترقی


لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/351982/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

نشست هماهنگی دیدار ایران و قرقیزستان برگزار شد

وقتی "دلار" اردوی قایقرانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

لائوتارو مارتینس: دوست دارم گریه کنم

لوکاس واسکز: برای رقص جلوی بارسلونا تمرین کرده بودیم

تمرین ریکاوری بارسلونا بعد از شکست در ال کلاسیکو

سفال‌منش: عملکرد قرقیزستان و افغانستان شگفتی است نه حذف ژاپن

تجویز نسخه ایتالیایی برای والیبال بلغارستان

جانشین خولیو ولاسکو با باشگاهش تمدید کرد

اعزام کاروان‌های المپیک و پارالمپیک به پاریس با پرواز داخلی

عکس‌هایی از ژاپنی‌ها که ندیده‌اید!

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نمازی: ما می‌توانیم تحریم نباشیم

رییس جمهور پس از بازدید آرامگاه اقبال لاهوری: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است

سپهبد مقتدر

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

واکنش وزیر خارجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

مصاحبه دیده نشده رضا داوودنژاد که با دیدنش بغض می‌کنید

چی در ذهن آرمان میگذره

آهنگ دلی «دال» را با اجرای حمید هیراد تماشا کنید

ادعای عجیب خواننده ایرانی: دو دور دور دنیا چرخیدم

کشف بقایای زنان خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی 6 هزار سال پیش

آغاز سال تحصیلی جدید از 10 شهریور؟!

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

قالیباف: بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت مسئول گرانی و کمبود دارو هستند

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

کی بود کی بود من نبودم؟!

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

لبخند مدافع پرسپولیس به نیمکت‌نشینی‌های ادامه دار!

رسوایی در برزیل؛ روی تیته آب دهان انداختند!

گره تیم ملی را جوان 24 ساله باز کرد

پرسپولیس و خاطره تلخ از آلومینیوم در جام حذفی!

تغییر شمسایی در خط دروازه تیم ملی جواب داد

تکرار اتفاق جنجالی ال‌کلاسیکو در بازی رم-بولونیا

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود

اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!