راه ترقی

آخرين مطالب

چرا هنوز انسان را شبیه‌سازی نکرده‌ایم؟ اقتصاد

چرا هنوز انسان را شبیه‌سازی نکرده‌ایم؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - درحالی‌که بیش از دو دهه از زمان ایجاد اولین پستاندار شبیه‌سازی‌شده، یعنی گوسفند دالی می‌گذرد، انسان هنوز شبیه‌سازی نشده است. دلیل این امر دلایل اخلاقی است یا موانع فنی وجود دارد؟

در سال 1996، گوسفند دالی به‌عنوان اولین پستانداری که با موفقیت از سلولی بالغ شبیه‌سازی (کلون‌سازی) شده بود، در سراسر جهان به‌ سرتیتر خبرها تبدیل شد. بسیاری از مفسران فکر کردند این دستاورد شتاب‌دهنده‌ی عصر شبیه‌سازی خواهد بود و برخی گمانه‌زنی کردند که اولین کلون انسان باید در چند سال آینده ایجاد شود. برخی افراد می‌گفتند کلون‌های انسانی می‌توانند به ریشه‌کنی بیماری‌های ژنتیکی کمک کنند؛ درحالی‌که دیگران براین باور بودند که فرایند شبیه‌سازی درنهایت می‌تواند نقایص تولد را حذف کند (با وجود پژوهشی از دانشمندان فرانسوی در سال 1999 که نشان می‌داد شبیه‌سازی ممکن است خطر بروز نقایص تولد را افزایش دهد).

راه ترقی

در هر تلاشی برای شبیه‌سازی انسان، به‌احتمال زیاد از تکنیک‌های شبیه‌سازی تولیدمثلی استفاده خواهد شد. در این رویکرد، سلول بدنی بالغ (احتمالاً سلول پوست) استفاده می‌شود. دی‌ان‌ای که از این سلول استخراج می‌شود، درون سلول تخم یک اهداکننده قرار داده می‌شود که هسته‌ی حاوی دی‌ان‌ای خودش حذف شده است. سپس، سلول تخم پیش از کاشت در رحم ماده‌ای بالغ، در ظرف آزمایشگاه شروع به رشد می‌کند. اگرچه درحالی‌که دانشمندان بسیاری از پستانداران ازجمله گاو، بز، خرگوش و گربه را شبیه‌سازی کرده‌اند، انسان‌ها به این فهرست نپیوسته‌اند. هنک گریلی ، استاد حقوق و ژنتیک دانشگاه استنفورد، درزمینه‌ی مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی ناشی از پیشرفت در علوم زیستی متخصص است. وی گفت: «فکر می‌کنم دلیل قانع‌کننده‌ای برای شبیه‌سازی انسان وجود نداشته باشد.» نگرانی‌های اخلاقی درباره‌ی شبیه‌سازی انسان بسیار زیاد و متنوع هستند. طبق دانشنامه‌ی بریتانیکا، مسائل بالقوه شامل خطرهای روانی و اجتماعی و فیزیولوژیکی می‌شود. این‌ موارد شامل این ایده است که شبیه‌سازی با احتمال زیاد مرگ همراه است و نگرانی درباره‌ی استفاده‌ی طرفداران به‌نژادی انسان از شبیه‌سازی وجود دارد. علاوه‌بر‌این طبق دانشنامه‌ی یادشده، شبیه‌سازی می‌تواند اصول کرامت و آزادی و برابری انسان را نقض کند. شبیه‌سازی پستانداران ازنظر تاریخی موجب نرخ بسیار زیاد مرگ‌و‌میر و ناهنجاری‌های رشدی در جانوران حاصل از این فرایند شده است. یکی دیگر از مشکلات اصلی شبیه‌سازی انسان است که به‌جای ایجاد نسخه‌ی یکسانی از فرد اصلی، فردی را تولید می‌کند که افکار و عقیده‌های خاص خود را دارد. گریلی توضیح داد: «همه‌ی ما کلون‌ها را می‌شناسیم؛ دوقلوهای همسان کلون‌های یکدیگر هستند. بنابراین، می‌دانیم که کلون‌ها یک فرد نیستند.» گریلی ادامه داد کلون انسان فقط ساختار ژنتیکی مشابه با فرد دیگر خواهد داشت و آن‌ها در موارد دیگری مانند شخصیت یا اخلاق یا حس شوخ‌طبعی مشترک نیستند: این موارد در هر فرد منحصر‌به‌فرد خواهد بود. همان‌طورکه به‌خوبی می‌دانیم، انسان‌ها چیزی فراتر از محصول ساده‌ی DNA خود هستند. درحالی‌که امکان بازتولید ماده‌ی ژنتیکی وجود دارد، امکان تکرار دقیق محیط زندگی یا ایجاد پرورش دقیقاً یکسان یا مواجهه دو فرد با تجارب کاملاً یکسان در زندگی وجود ندارد. آیا شبیه‌سازی انسان فایده‌ای هم دارد؟
اگر دانشمندان بخواهند انسان را شبیه‌سازی کنند، آیا این کار مزیت علمی یا مزیت دیگری دارد؟ گریلی بر این موضوع تأکید کرد که نادیده‌گرفتن نگرانی‌های اخلاقی این کار غیرممکن است. وی اضافه کرد موردی وجود ندارد که انجام این کار را ضروری کند. با‌این‌حال، اگر ملاحظات اخلاقی به‌طور‌کلی کنار گذاشته شود، یکی از مزیت‌های تئوریکی ایجاد انسان‌های ازنظر ژنتیکی یکسان برای اهداف پژوهشی است. گریلی گفت برخی از مزیت‌های بالقوه‌ی مرتبط با شبیه‌سازی انسان‌ها تا حدی با پیشرفت‌های علمی دیگر غیرضروری شده است. او افزود: «ایده‌ی استفاده از رویان‌های شبیه‌سازی‌شده برای اهدافی به‌جز تولید نوزاد، برای مثال برای تولید سلول‌های بنیادی رویانی انسانی شبیه سلول‌های فرد اهداکننده، در اوایل دهه‌ی 2000 به‌طور گسترده محل بحث بود». بااین‌حال، این خط از پژوهش‌ها پس از سال 2006، یعنی سالی که سلول‎‌های بنیادی پرتوان القائی (iPSCs) کشف شدند، از اهمیت افتاد. سلول‎‌های بنیادی پرتوان القایی سلول‌های بالغی هستند که مجدداً برنامه‌ریزی شده‌اند تا شبیه سلول‌هایی باشند در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارند. طبق مقاله‌ی منتشرشده در مجله‌ی نیچر، شنایا یاماناکا ، پژوهشگر ژاپنی سلول‌های بنیادی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل سال 2012، وقتی داشت روی این موضوع کار می‌کرد که چگونه سلول‌های موش بالغ را با استفاده از چهار فاکتور ژنتیکی به مرحله‌ی شبیه مرحله‌ی رویانی برگرداند، به این کشف دست پیدا کرد. سال بعد، یاماناکا در‌کنار جیمز تامپسون ، زیست‌شناس معروف آمریکایی، موفق شد همین کار را با سلول‌های انسانی انجام دهد. وقتی این سلول‌ها به حالت پرتوان شبیه مرحله‌ی رویانی‌ برمی‌گردند، ایجاد منبع نامحدودی از هر نوع سلول انسانی موردنیاز برای اهداف درمانی ممکن می‌شود. گریلی گفت: «به‌جای استفاده از رویان، می‌توانیم همین کار را با سلول‌های پوست انجام دهیم.»

راه ترقی

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/352106/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969