راه ترقی

آخرين مطالب

مخبر: احیای طرح‌های نیمه تعطیل و اتمام آن دو برنامه مهم دولت است اقتصاد

مخبر: احیای طرح‌های نیمه تعطیل و اتمام آن دو برنامه مهم دولت است
  بزرگنمايي:

راه ترقی-«محمد مخبر» در مراسم بهره برداری از 546 واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال احیا شده با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته 80 درصد سرمایه گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بر روی مشاغل خانگی و خرد و کوچک انجام می‌شود، افزود: احیا و بازگرداندن 546 طرح راکد و نیمه فعال به چرخه اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری شش هزار میلیارد تومانی و اشتغال زایی بیش از هشت هزار نفری انجام شده است که بازگشت این ارقام به اقتصاد کشور تنها در هشت ماه از روی کار آمدن دولت انجام شد و اگر به دنبال احیای این واحدها به جز از مسیر طرح نهضت احیای واحدهای اقتصادی در دولت سیزدهم بودیم حداقل سه سال زمان نیاز بود تا همین واحدها به چرخه اقتصادی کشور بازگردند.  

معاون اول رییس جمهور از تمامی نهادهای انقلابی و غیردولتی همانند سازمان بسیج مستضعفین، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خواست تا کمک به دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی را از اولویت های اصلی فعالیت های خود قرار دهند تا در مراحل بعدی این نهضت واحدهای بیشتری به چرخه اقتصادی کشور برگردند.  

وی تاکید دارد که دولت مصمم است تا با تمام پشتیبانی‌های مالی و حقوقی از نهضت احیای واحدهای اقتصادی حمایت کند.  

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اشتغال زایی را یکی از اولویت‌های اصلی دولت و همچنین از وعده‌های مهم رییس‌جمهور و توقعات مردم از دولت برشمرد و گفت: دولت به دنبال ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور است که حرکت در جهت احیای واحدهای راکد و نیمه راکد می تواند به دولت در رسیدن به این هدف کمک کند.  

مخبر ادامه داد: ناتوانی اقتصادی کشور در زمینه سرمایه‌گذاری یکی از مشکلات چند سال اخیر بوده تا جایی که نرخ استهلاک از میزان سرمایه گذاری پیشی گرفته است و در کنار این مساله افزایش نرخ تورم و ارز و همچنین ناتوانی‌ها در هدایت نقدینگی به سمت تولید و سرمایه‌گذاری در طول سالیان گذشته از جمله مشکلاتی است که دولت با برنامه ریزی مناسب در صدد اتخاذ اقدامات و برنامه ریزی های لازم برای حل آن است.  

وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی برخی کالاهای اساسی و مواد غذایی، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا در 40 سال گذشته چنین تورمی را تجربه نکرده بودند تا جایی که در برخی از کشورهای اروپایی کالابرگ و سهمیه روغن به مردم داده می‌شود چرا که در تامین کالاهای مورد نیاز شهروندان خود و قیمت آنها با مشکلات اساسی مواجه شده اند.  

مخبر اصلاح نظام توزیع ارز ترجیحی را از حلقه اول اصلاحات اقتصادی دولت برشمرد و گفت: اگر اجرای این طرح یک الزام قانونی هم نبود دولت به گونه‌ای دیگر و با یک زمان‌بندی مشخص این طرح را اجرا می‌کرد.  

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه تامین نهاده‌های دامی نیز دولت باید تدابیری اتخاذ می‌کرد زیرا که قیمت‌ها فوق العاده افزایش یافت و کشور نیز به این نهاده‌ها یارانه اختصاص می‌داد که این امر زمینه ساز رانت و قاچاق به برخی کشورهای منطقه شده بود.

وی افزود: به تعبیری تا شعاع 300 کیلومتری کشورهای همسایه جمهوری اسلامی از یارانه اختصاص دولت ایران به کالاهای اساسی استفاده می کردند که با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی نرخ برخی اقلام در این کشورها تا چند برابر افزایش یافت و این کشورها برای بهره‌گیری از این مزیت یارانه‌ای جمهوری اسلامی، تعرفه‌های وارداتی خود بر روی کالاهای اساسی ایرانی صفر کرده بودند و پس از اجرای این طرح این کشورها با مشکلات جدی مواجه شدند.  

مخبر بر فراوانی کالاها و همچنین ثبات قیمت‌ها به عنوان دو اولویت مهم دولت در اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها تاکید کرد و گفت: پیش از اجرای این طرح در برخی از کالاها همانند آرد یا اقلامی چون ماکارونی تا 30 هزار میلیارد تومان یارانه به خارج از کشور صادر یا قاچاق می شد که این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نبود.  

وی گام بعدی دولت برای اصلاح اقتصادی کشور را افزایش ارزش پول ملی، سرمایه گذاری‌ها، کاهش نرخ تورم و مدیریت و هدایت نقدینگی در کشور عنوان کرد.

معاون اول رئیس جمهور سرمایه گذاری در بنگاه های خرد، کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش بنیان و همچنین اقتصاد دیجیتال و دریا را از جمله برنامه های جدی دولت در زمینه افزایش سرمایه گذاری ها در کشور دانست و گفت: دولت به دنبال آن است تا صنایع پایین دستی پتروشیمی را  دست کم در30 شهر در کنار دریا راه اندازی کند.  

مخبر به طرح‌های دولت برای آبرسانی به مناطق با تنش آبی هم گریزی زد و گفت: در گذشته آب از مرکز کشور به شهرهای کنار دریا منتقل می‌شد اما امروز با طرح‌های شیرین سازی آب و احداث خطوط انتقال آن، آب آشامیدنی و مصارف دیگر از دریا به مرکز کشور منتقل می‌شود.  

وی افزود: با احداث پنج مسیر انتقال و آبرسانی به زودی آب سالم و آشامیدنی و مصارف بهداشتی و کشاورزی به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی، کرمان، یزد و اصفهان می رسد.

در این مراسم 546 واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال احیا شده و اتاق وضعیت پایش روستا با حضور معاون اول رییس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی بهره برداری و افتتاح شد.  

اتاق وضعیت پایش روستا که با همت معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور راه اندازی شده است شامل چهار سامانه اصلی و جامع وضعیت جغرافیایی روستاها، سامانه جامع آمار و اطلاعات آبادی های کشور، سامانه داشبورد مدیریتی و همچنین سامانه احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد است.  

همچنین در ادامه این مراسم تفاهم‌نامه همکاری نهضت احیای واحدهای اقتصادی با سازمان بسیج مستضعفان، بنیاد علوی بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  به منظور احیای سه هزار واحد جدید تولیدی و اقتصادی در حضور معاون اول رییس جمهور امضا شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/356768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

موزیک ویدئوی تماشایی با ساز خوش صدای «ویولنسل»

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

گل دوم پاری‌سن‌ژرمن به لورین توسط ام‌باپه

آخرین خبر از بارسلون؛ ژاوی نمی‌ماند!‏

کروس: باید بارسلونا را 4-0 می‌بردیم

منظمی سرپرست دبیرکلی فدراسیون والیبال شد

سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏

رئیس‌جمهور فرانسه پا به توپ شد!

اولین قهرمانی لیگ به حزباوی رسید

نشست خبری محرم نویدکیا سرمربی مس رفسنجان قبل از دیدار با پیکان

رضا عنایتی در کنفرانس قبل از بازی پیکان - مس رفسنجان شرکت نکرد

رییس صداوسیما: در ورزش ستاره بودن کافی نیست

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش