راه ترقی

آخرين مطالب

قوانین جدید USB-C اتحادیه اروپا چه تأثیری بر اپل و آیفون خواهد داشت؟ اقتصاد

قوانین جدید USB-C اتحادیه اروپا چه تأثیری بر اپل و آیفون خواهد داشت؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - قوانین جدید اتحادیه اروپا می‌تواند اپل را مجبور به استفاده از پورت USB-C در آیفون‌ها کند و به استفاده از درگاه لایتنینگ پایان بدهد.

همان‌طور که پیش‌تر در زومیت خواندید اتحادیه اروپا استفاده از شارژر مشترک USB-C را برای همه گوشی‌ها از سال 2024 اجباری می‌کند . بدین معنی که تمامی شرکت‌های تولیدکننده جهان از گوشی هوشمند تا دوربین دیجیتال مجبور به استفاده از یک درگاه واحد برای تمامی دستگاه‌ها خواهند بود. قانون مذکور از سال 2024 اجرایی خواهد شد و پس از آن تمامی دستگاه‌های یادشده‌ای که از کابل برای شارژ استفاده می‌کنند باید دارای درگاه USB-C باشند. شاید وضع قانون جدید چندان متوجه تولیدکنندگانی چون شیائومی یا سامسونگ نباشد اما قطعاً بزرگ‌ترین تأثیر آن روی دستگاه‌های اپل خصوصاً گوشی‌های هوشمند آیفون خواهد بود. درحالی‌که تمامی گوشی‌های هوشمند بازار به استفاده از USB-C روی آورده‌اند و این درگاه را تبدیل به استانداردی در دنیای اندروید تبدیل کرده‌اند، اپل به شکل عجیبی همچنان به استفاده از پورت لایتنینگ پافشاری می‌کند. درگاه لایتنینگ اپل در سال 2012 و به همراه آیفون 5 معرفی شد و طی این اتفاق کوپرتینویی‌ها استفاده از پورت 30 پین خود را کنار گذاشتند و به سمت پورتی دو رو حرکت کردند. اما پس از 10 سال حالا قانون جدید اتحادیه اروپا می‌تواند پایانی بر پورت محبوب اهالی کوپرتینو باشد. مقاله‌ی مرتبط: تیم کوک: کاربران در صورت نبود حریم خصوصی، رفتارهایشان را محدودتر می‌کنند اتحادیه اروپا درخواست اپل برای بازیابی مالکیت شعار Think Different را رد کرد
قانون جدید اتحادیه اروپا درحال‌حاضر نوعی توافق نظر موقت به‌شمار می‌رود و برای اجرای نهایی نیازمند تأیید شورای اروپایی و پارلمان اروپا خواهد بود که احتمالاً پس از تعطیلات تابستانی شروع خواهد شد و تا یک سپتامبر ادامه خواهد یافت و پس از 20 روز لازم‌الاجرا خواهد بود. سپس شرکت‌های تولیدکننده 24 ماه فرصت خواهند داشت تا با قانون جدید هماهنگ شوند؛ بنابراین درصورت تصویب این قانون از پاییز 2024 به بعد تمامی دستگاه‌ها ملزم به استفاده به پورت USB-C خواهند بود. درحال‌حاضر تنها دستگاه‌هایی که در قانون جدید اتحادیه اروپا شامل استثنا می‌شوند، لپ‌تاپ‌ها خواهند بود که به دلیل ولتاژ ورودی بالا، به‌جای 24 ماه دارای فرجه 40 ماهه خواهند بود. از این رو لپ‌تاپ‌های مجهز به شارژر USB-C از اوایل سال 2026 روانه بازار خواهند شد.

راه ترقی

سخنگوی اپل از پاسخ به سؤالات پیرامون چگونگی اجرا شدن قانون پیش‌روی اتحادیه اروپا توسط کوپرتینویی‌ها، سر باز زد. اگر اپل نخواهد از پورت USB-C در آیفون‌های آینده خود استفاده کند، تنها یک راه پیش روی خود خواهد داشت و آن هم استفاده از شارژر بی‌سیم خواهد بود. درحال‌حاضر تنها نگرانی قانون‌گذاران اتحادیه اروپا حول شارژ سیمی است و به شارژ بی‌سیم توجهی نمی‌کنند. بنابراین اگر دستگاهی «فقط» از شارژر بی‌سیم استفاده کند، از قانون جدید مصونیت خواهد داشت. درحال‌حاضر آیفون بدون پورت تنها در رویاپردازی‌ها و طرح‌های کانسپت وجود دارد و در واقعیت هیچ گوشی‌هوشمندی در چنین چهارچوبی به تولید انبوه نرسیده است. اما باتوجه به شایعات به‌نظر می‌رسد که احتمالاً اپل اولین شرکتی باشد که سری گوشی‌های محبوب آیفون را وارد چنین مسیری کند. درواقع اولین شایعات مربوط به آیفون بدون پورت پس از معرفی مگ‌سیف به‌همراه سری آیفون 12 مطرح شد. اما پس از مدتی تعداد شایعات رو به افول رفت و حالا نیز این‌طور به‌نظر می‌رسد که اپل دیگر برای تشکیل اکوسیستمی از لوازم جانبی مگ‌سیف علاقه‌ای ندارد. اپل پیش از این نیز درمقابل تلاش‌های اتحادیه اروپا در راستای رایج کردن USB-C مقاومت نشان داده بود؛ به‌طوری که در پاسخ به تلاش‌های کمیسیون اروپا اعلام کرده بود که چنین قوانینی سبب کاهش سرعت توسعه فناوری‌های شارژ جدید و ویژگی‌های مربوط به امنیت و بهره‌وری انرژی خواهند شد.

راه ترقی

البته امتناع اپل برای استفاده از USB-C در آیفون و دیگر محصولات خود به دلیل تولید زباله‌های الکترونیکی و آسیب به محیط زیست، روی دیگری نیز دارد. درحقیقت غول دنیای فناوری از محل فروش هر محصول جانبی مجهز به پورت لایتنینگ که توسط شرکت‌های سوم‌شخص ازطریق برنامه Made For iPhone (یا به اختصار MFi) تولید شده باشند، سهمی خواهد داشت و باتوجه به فروش بالای آیفون و نیاز مشتریان به خرید لوازم جانبی این گوشی‌ هوشمند، حجم سود بسیار زیاد خواهد بود؛ آنقدر زیاد که اهالی کوپرتینو تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب این قانون خود خواهند کرد. نکته جالب ماجرا این‌که با وجود اصرار اپل برای استفاده نکردن از پورت USB-C در آیفون‌ها، این شرکت در دیگر دسته‌بندی‌ها یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های USB-C به‌شمار می‌رود. برای مثال می‌توان به تجهیز کامل مک‌بوک‌ها اشاره کرد که از سال 2015 به بعد تنها از پورت USB-C درکنار جک 3٫5 میلی‌متری هدفون استفاده می‌کنند. درواقع اپل در دیگر دسته‌بندی‌های سخت‌افزاری خود USB-C را بسیار سریع‌تر و بدون هیچ اجباری از جانب نهادهای دولتی پذیرفت و زندگی وابسته به دانگل‌ها را به کاربران محصولات خود درسراسر جهان تحمیل کرد. کوپرتینویی‌ها همچنین از USB-C در آیپدهای خود مانند آیپد پرو، آیپد ایر و اخیراً آیپد مینی استفاده کرده‌اند که افزایش تعداد محصولات مجهز به این پورت را نشان می‌دهد. جالب است بدانید که قانون اتحادیه اروپا تنها به شارژ ازطریق پورت USB-C اشاره می‌کند و شامل دستگاه‌هایی که جز USB-C راه‌های دیگری برای شارژ دارند، نمی‌شود. بدین معنی که مک‌بوک‌های که ازطریق مگ‌سیف شارژ می‌شوند در دایره این طرح قرار نمی‌گیرند؛ زیرا علاوه بر مگ‌سیف، امکان شارژ ازطریق پورت USB-C نیز وجود دارد؛ امکانی که در مک‌بوک‌های اخیر اپل نیز وجود دارد.

راه ترقی

درصورت تصویب شدن قانون اتحادیه اروپا، ترکش آن تنها آیفون‌ها را تهدید نخواهد کرد؛ بلکه با توجه به بیانیه مطبوعاتی شورای اروپایی، شامل هدفون‌ها، ماوس بی‌سیم و کیبورد بی‌سیم نیز می‌شود. بنابراین محصولاتی چون ایرپادها، مجیک ماوس و مجیک کیبورد نیز باید به جای پورت لایتنینگ از پورت USB-C استفاده کنند. علاوه‌بر استاندارد کردن پورت USB-C، اتحادیه اروپا در نظر دارد تا شارژ سریع را نیز در تمامی گوشی‌های هوشمند استانداردسازی کند. درحال‌حاضر آیفون در زمینه سرعت شارژ با دیگر رقیبان خود مانند سامسونگ فاصله زیادی دارد؛ به‌طوری که آخرین مدل آیفون یعنی آیفون 13 پرو مکس از شارژر 30 واتی بهره می‌برد درحالی‌که این عدد در گلکسی S22 اولترا درصورت استفاده از شارژرهای پشتیبانی‌شده به 45 وات می‌رسد. اتحادیه اروپا در نظر دارد تا پروژه استانداردسازی فناوری شارژ بی‌سیم را نیز در آینده کلید بزند. طرح اتحادیه اروپا همچنان تا تبدیل شدن به قانون راه زیادی دارد. برای این کار ابتدا باید در سطح فنی بررسی و تأیید نهایی آن صادر شود؛ سپس توسط پارلمان اروپا و شورای اروپایی به رأی گذاشته شود. اتحادیه اروپا همچنین درحال بررسی طرحی با نام Digital Markets Act است که با توجه به مفاد آن iMessage مجبور به برقراری ارتباط با دیگر پلتفرم‌های پیام‌رسان خواهد بود. علاوه‌براین اپل باید اجازه فعالیت اپ‌استورهای سوم‌شخص را در آیفون صادر کند؛ طرحی که درصورت تبدیل شدن به قانون می‌تواند تغییرات بزرگی را در اپل به‌وجود بیاورد و سازنده آیفون را مجبور به پذیرفتن قوانین جدید برای ماندن در بازار بزرگ تلفن‌های هوشمند کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/356773/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ماشینش «گاوکنترل» داره!

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است