راه ترقی

آخرين مطالب

دانشمندان چینی ادعا می‌کنند که از بیگانگان سیگنال دریافت کرده‌اند اقتصاد

دانشمندان چینی ادعا می‌کنند که از بیگانگان سیگنال دریافت کرده‌اند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - براساس گزارشی از دانشمندان چینی که به‌تازگی منتشر و بعدا حذف شد، تلسکوپ عظیم «چشم آسمان» ممکن است سیگنال‌هایی را از تمدن بیگانه‌ای دوردست دریافت کرده باشد.

به‌نقل از گزارشی که روز سه‌شنبه در ساینس اند تکنولوژی دیلی، روزنامه‌ی رسمی وزارت علوم و فناوری چین منتشر شد، اخترشناسان دانشسرای عالی پکن «چند مورد از آثار فناورانه‌ی احتمالی و تمدن‌های فرازمینی را کشف کرده‌اند.» سیگنال‌ها به‌وسیله‌ی تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری چین (FAST) با نام مستعار چشم آسمان که بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان محسوب می‌شود، دریافت شده است. در سال 2019، چشم آسمان برای کاوش اعماق فضا به‌کار گرفته شد تا سیگنال‌های رادیویی را که می‌توانند نشانگر حیات فرازمینی باشند، پیدا کند. پژوهشگران با غربالگری داده‌ها در سال 2020 اعلام کردند که دو سیگنال رادیویی باندباریک و بالقوه مصنوعی مشکوک را شناسایی کرده‌اند. سپس در سال 2022، با پیدا شدن یک سیگنال باندباریک عجیب دیگر حین مطالعه‌‌ی هدفمند سیاره‌های فراخورشیدی شناخته‌شده، شمار سیگنال‌های مشکوک به سه عدد رسید. ازآنجاکه سیگنال‌ها، امواج رادیویی باندباریکی هستند که معمولاً فقط به‌وسیله‌ی هواگردها و ماهواره‌های انسان‌ساخت استفاده می‌شوند، احتمال داشت که فناوری بیگانه، عامل تولید آن‌ها باشد. بااین‌حال دانشمندان می‌گویند یافته‌هایشان اطلاعاتی اولیه هستند و باید تا زمان تکمیل تجزیه‌وتحلیل با احتیاط به آن‌ها نگاه شود. ژانگ تونجی ، دانشمند ارشد گروه پژوهشی تمدن فرازمینی در دانشسرای عالی پکن به روزنامه‌ی ساینس اند تکنولوژی دیلی گفت: «یافته‌ها چند سیگنال الکترومغناطیسی باندباریک هستند که با گذشته تفاوت دارند و تیم درحال‌حاضر مشغول کار روی پژوهش‌های بیشتر است.» احتمال اینکه سیگنال‌های مشکوک نوعی تداخل رادیویی باشند نیز بسیار زیاد است. تأیید یا رد این مسئله می‌تواند فرایندی طولانی باشد. گزارش دانشمندان پس از انتشار به سرعت در شبکه‌ی اجتماعی چینی ویبو دست به دست شد و شماری از رسانه‌های دولتی نیز آن را پوشش دادند. بااین‌حال، دلایل حذف ناگهانی آن مشخص نیست. این نخستین‌بار نیست که سیگنال‌های دریافت‌شده از اعماق فضا دانشمندان را سردرگم می‌کنند. در اوت 1977، هنگام جستجوی هوش فرازمینی (ستی) با تلسکوپ گوش بزرگ دانشگاه ایالتی اوهایو، انفجار الکترومغناطیسی یک دقیقه‌ای فوق‌العاده قدرتمندی شناسایی شد. این انفجار در فرکانسی نمایان شد که دانشمندان گمان کردند ممکن است به دست تمدن‌های بیگانه‌های استفاده شده باشد. جری امان ، دانشمندی که آن شب با تلسکوپ کار می‌کرد، به‌محض مشاهده‌ی سیگنال روی پرینت داده‌ها، عبارت Wow را با عجله با قلم قرمز روی صفحه نوشت. سپس این یافته با نام سیگنال واو معروف شد. جستجوهای بیشتر در همان منطقه از فضا همگی بی‌نتیجه ماندند. پژوهش‌های بعدی نشان داد که سیگنال واو ممکن است از ستاره‌ای خورشیدمانند در صورت فلکی کمان ساطع شده باشد. بااین‌حال منبع سیگنال هنوز هم به صورت یک راز باقی مانده است. مقاله‌های مرتبط: کشف سیگنال‌هایی تکرارشونده از اعماق فضا؛ فرازمینی‌ها به ما پیام می‌دهند؟ معمای 40 ساله سیگنال Wow حل شد
اخترشناسان چینی مایل‌اند که تداخل رادیویی را منتفی بدانند؛ زیرا این امر پیش‌تر دیگر دانشمندان جستجوگر بیگانگان را به دردسر انداخته بود. در سال 2019، اخترشناسان سیگنالی را یافتند که از پروکسیما قنطورس، نزدیک‌ترین منظومه‌ی ستاره‌ای به خورشید به زمین ارسال شده بود. این منظومه که تقریباً 4٫2 سال نوری از ما فاصله دارد، خاستگاه دست‌کم یک سیاره‌ی بالقوه سکونت‌پذیر است. سیگنال یادشده نیز یک موج رادیویی باندباریک بود که معمولاً با اجسام انسان‌ساخت مرتبط است و از این‌رو ایده‌ی نشئت‌گرفتن آن از سمت بیگانگان را تقویت کرد. بااین‌حال مطالعات جدیدی که دو سال بعد منتشر شد، نشان داد که یک فناوری انسانی معیوب به احتمال زیاد عامل تولید این سیگنال است. به‌طرز مشابه، مجموعه‌ای از سیگنال‌های معروف دیگر که بین سال‌های 2011 و 2014 شناسایی شدند و گمان می‌رفت از جانب بیگانگان باشند، معلوم شد درواقع به‌وسیله‌ی دانشمندانی که وعده‌ی ناهارشان را در مایکروفر گرم می‌کردند، ایجاد شده بودند. تونجی اضافه کرد که تیم او درحال برنامه‌ریزی برای انجام مشاهدات مکرر از سیگنال‌های عجیب است تا به‌طور قطعی احتمال هرگونه تداخل رادیویی را رد کند و تا حد امکان اطلاعات بیشتری درباره‌ی آن‌ها به‌دست آورد. او گفت «مشتاقانه منتظریم که [تلسکوپ فست] نخستین ابزاری باشد که وجود تمدن‌های فرازمینی را کشف و تأیید می‌کند.» اختلاف بین گستره و سن کیهان و فقدان شواهد از اشکال حیات هوشمند در فراسوی زمین که با عنوان «پارادوکس فرمی» شناخته می‌شود، از مدت‌ها پیش ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. این پارادوکس نام خود را از انریکو فرمی ، فیزیکدان مشهور برند‌ه‌ی جایزه نوبل گرفته که معروف است پس از تفکر درباره‌ی معمای بیگانگان، گفت «پس بقیه کجا هستند؟»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/357335/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی