راه ترقی

آخرين مطالب

آغاز مرحله دوم هوشمندسازی یارانه آرد و نان/پیش بینی 4 درصد رشد اقتصادی اقتصاد

آغاز مرحله دوم هوشمندسازی یارانه آرد و نان/پیش بینی 4 درصد رشد اقتصادی
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سیداحسان خاندوزی روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آمار منتشر شده در حوزه اشتغال و بیکاری، آن را تایید کننده مسیر رشد و سرمایه گذاری در کشور دانست و گفت: نتایج مرکز آمار ایران از میزان اشتغال در فصل پاییز امسال نشان می دهد که در این فصل نسبت به فصل مشابه سال گذشته بیش از 530 هزار نفر افزایش خالص اشتغال در کشور صورت گرفته است.

خاندوزی بیان کرد: این آمار بدان معناست که با مجموع کسانی که شغل خودشان را در بازار از دست داده‌اند و افرادی که وارد بازار کار شده‌اند و شغل جدید پیدا کرده‌اند، خالص اشتغال کشور در پاییز 1401 نسبت به فصل مشابه سال قبل بیش از 530 هزار نفر افزایش دارد و مجموع شاغلان به 24 میلیون و 700 هزار نفر رسیده که این آمار همزمان با رشد یک ‌دهم درصدی نرخ مشارکت است.

وی خاطر نشان کرد: در برخی از فصول سال، کاهش نرخ مشارکت عاملی می‌شد برای اینکه نرخ بیکاری کمتر محاسبه شود اما همزمان با افزایش نرخ مشارکت، نرخ بیکاری به رقم کم سابقه 8.2 درصد در پاییز 1401 رسیده است و این میزان اشتغال 757 هزار نفر بیش از سال 96 یعنی سال قبل از شروع تحریم‌ها در کشور است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در پاییز 1401 میزان اشتغال در بخش صنعت با 2 درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به 8 میلیون و 329 هزار نفر بالغ شده است که 666 هزار نفر بیشتر از میزان اشتغال در بخش صنعت در سال 1396 است.

وی با یادآوری این نکته که تعداد افراد شاغل در بخش صنعت بالاترین رقم در طول چند دهه اخیر است، گفت: در بخش خدمات هم میزان اشتغال با 552 هزار نفر رشد نسبت به پاییز سال گذشته به 12 میلیون و 290 هزار نفر افزایش یافته که باید گفت هیچگاه در اقتصاد ایران، بخش خدمات این تعداد فرصت شغلی نداشته است.

برداشته شدن 980 شرط زائد در صدور مجوزها 

سخنگوی اقتصادی دولت یکی از سیاست های دولت سیزدهم را حذف شرایط زائد در مسیر صدور مجوزها برای ایجاد اشتغال دانست و گفت:‌ حدود 230 هزار کار آفرین توانسته‌اند بدون حضور در دستگاه و ارگانی از درگاه ملی ثبت ملی مجوزها مجوز کسب و کار خود را دریافت کنند.

خاندوزی ادامه داد: 980 قاعده اضافی و سلیقه ای دستگاهها به تازگی از فرایند صدور مجوزها حذف شده است و تعداد زیادی قاعده غیرضروری دیگر هم در فرایند صدور مجوزها وجود دارن که بدلیل داشتن پشتوانه قانونی، لایحه ای را برای حذف آنها تهیه کرده ایم.

وی، تعیین سن، وضعیت تاهل و سوءپیشینه را از جمله شروطی برشمرد که برای صدور برخی مجوزها نیاز نبود  و ادامه داد: برخی از تایید صلاحیت‌های متقاضی که نیازمند امضای طلایی برخی از مدیران کشور بود، حذف شده و از چند روز گذشته در دسترس همگان قرار گرفته است.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: 980 شرط اضافی که به تازگی حذف شده اند، تا امروز مجوز قانونی نداشته و حتی در مصوبات هیات دولت هم ردپایی نداشته است و تنها صلاحدید دستگاه‌ها برای اینکه خودشان شروط جدید و موانعی برای ورود به کسب و کارها ایجاد کنند، بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در مورد مواردی که همچنان مانع قانونی وجود دارد، لایحه‌ای آماده شده که به زودی در هیات دولت مطرح می‌شود.

جزئیات افزایش کمک هزینه نانوایان 

سخنگوی اقتصادی دولت بیان داشت: دولت سیزدهم در عمل به وعده خود، به عنوان نخستین گام از مرحله دوم طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان، کمک هزینه نانوایان در سراسر کشور را از شب گذشته به دو برابر افزایش داد. 

خاندوزی با تاکید بر اینکه طی ماه جاری به تدریج شناورسازی سهمیه آرد نانوایی ها نیز به اجرا در خواهد آمد، اظهار داشت: طی دو ماه آینده شناورسازی سهمیه آرد نانوایی‌ها انجام می‌شود که نانوایی‌ها بدون محدودیت و با میزان عملکرد می‌توانند آرد بگیرند.

وی توضیح داد: در این مرحله محدودیت سهمیه آرد هر نانوایی برداشته می شود و هر نانوایی هر میزان آردی که تبدیل به نان کرده، می تواند به مردم بفروشد و به علاوه درصدی بیشتر، می تواند برای دوره بعد آرد یارانه ای دریافت کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: یارانه نان حذف نخواهد شد و هیچگونه محدودیتی برای خرید مردم ایجاد نخواهد شد.

عضو هیات دولت سیزدهم این را هم گفت که میزان یارانه نان از 70 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به 105 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1402 افزایش یافته است .

سیاست بانک مرکزی کم کردن حباب در بازار سکه است

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره عرضه سکه در بورس کالا توضیح داد؛ مساله از زمانی شروع شد که برخی انتظارات تورمی را تحریک کردند ‌تا جامعه با خرید و فروشطلا، دارایی های خود را نسبت به تورم احتمالی حفظ کند.

خاندوزی با بیان اینکه در این فضای روانی شاهد افزایش ایجاد حباب قیمتی در بازار سکه و طلا بودیم که حتی گاهی میزان حباب معادل قیمت اصلی آن بود، اظهار داشت: بانک مرکزی با کمک بورس کالا به بازار سکه ورود کرد و تا حدی هم مؤثر بود اما متأسفانه به دلیل افزایش نرخ جهانی طلا مجدد شاهد افزایش نرخ سکه هستیم.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: بانک مرکزی مصر است که سیاست کم کردن حباب در بازار سکه را انجام دهد و ذخایر خود را هم از دست ندهد؛ از این رو مرحله دوم عرضه سکه در بورس امروز به اتمام می‌رسد و مرحله سوم هم اعلام خواهد شد.

رایزنی دولت با مراجع قانونی در رقابتی کردن بازار خودرو

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش ایرنا که با توجه به دستورالعمل جدید شورای رقابت درباره خودروهای سواری که باعث شد بورس در واکنش به آن ریزش داشته باشد، ارزیابی دولت در این خصوص چیست و چگونه می توان بازار خودرو را رقابتی کرد؟ پاسخ داد: هرچند شورای رقابت وظیفه تشخیص انحصار در بازارها را دارد اما جزئیاتی که در دستورالعمل این شورا اعلام شد، مباحث کامل نبود و این دستورالعمل می‌توانست کمک کننده تر به اقتصاد کشور باشد.

خاندوزی در تکمیل پاسخ خود گفت که دولت در حال رایزنی با مراجع قانونی نظیر مجلس است تا مشابه رویه‌ای که کمیسیون تلفیق مجلس با مراجع قانونی در مورد عرضه خودروها در بورس کالا تصویب کرد، به عنوان رویکرد قانونی در دستور کار قرار گیرد.

 

جزئیات حمایت‌های مالی از زلزله زدگان خوی برای بازسازی منازل

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه دولت برای بازسازی مناطق زلزله زده خوی اظهار داشت: سه هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی دولت برای بازسازی اختصاص یافت و مقرر شد برای ساخت منازلی که بطور کامل تخریب شده اند 60 میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت شود.

خاندوزی ادامه داد: اگر این واحدهای تخریب شده در مناطق شهری باشند علاوه بر کمک بلاعوض، 300 میلیون تومان هم وام قرض الحسنه می گیرند و اگر در مناطق روستایی باشند، علاوه بر کمک بلاعوض، 250 میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت خواهند کرد .

وی با بیان اینکه در مورد واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند هم 30 میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت خواهد شد، این نکته را یادآور شد که برای بازسای واحدهای دامی به هر واحد 20 میلیون تومان کمک بلاعوض و 30 میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می شود .

وی خاطر نشان کرد که همه این وام‌ها به مدت شش ماه امهال می شود، یعنی پرداخت اقساط، شش ماه پس از پرداخت آغاز خواهد شد.

عرضه 6/2 میلیارد دلار در سامانه نیما ظرف 45 روز

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه به عرضه ارز مورد نیاز واردکنندگان در سامانه نیما اشاره کرد و گفت: از ابتدای دی ماه تا 15 بهمن در مجموع 6/2 میلیارد دلار ارز در این سامانه عرضه شده است که شامل 1/2 میلیارد دلار ارز حوزه نفتی ، 1/7 میلیارد دلار ارز پتروشیمی ها و 3/3 میلیارد دلار ارز صادرکنندگان است.

خاندوزی میانگین قیمتی دلار آمریکا در سامانه نیما را در دوره زمانی مورد نظر را حدود 28 هزار و 500 تومان برآورد کرد و اظهار داشت: در حوزه تامین اسکناس ارز هم در بازار متشکل ارزی 320 میلیون دلار اسکناس برای مصارفی چون ارز دانشجویی و درمانی عرضه شده است.

وی با تاکید براینکه احیای ارز ترجیحی و تثبیت نرخ ارز در دستور کار نیست، ثبات بخشی به بازار ارز را سیاست اصلی دولت دانست و گفت: باید بخشی از نوسانات ارزی که برای اقتصاد ایران مخرب است، مدیریت شود؛ عاملان این اخلال ها هدفشان ایجاد انتظارات تورمی در کشور و هجوم مردم به سمت بازار دارایی هاست. 

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: نرخ ارز کشور برای واردات همان نرخی است که در بازار نیما است و نرخ ارز در بازار متشکل هم وجود دارد؛  اینکه به کالاهایی خارج از سامانه نیما ارز به قیمتی دیگر پرداخت شود، نه در مصوبات و نه در بودجه سال 1401 و 1402 وجود ندارد.

خاندوزی اظهار داشت: اقدامات خوبی از جمله راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا در حال انجام است و امیدواریم  این سیاست ها منجر به ثبات قیمت ها در بازار ارز شود.

عرضه زمین دولتی 99 ساله  ادامه خواهد یافت 

وزیر اقتصاد درباره سیاست های دولت در حوزه مسکن نیز با تاکید بر اینکه عرضه زمین دولتی 99 ساله ادامه خواهد یافت، این نکته را گفت که دولت تلاش دارد با تداوم ساخت و ساز و افزایش عرضه مسکن در قالب طرح نهضت ملی  فشار تقاضا بر بازار اجاره را کاهش دهد.

به گفته خاندوزی، در یکسال اخیر 24 هزار هکتار زمین دولتی در قالب شهرکهای مسکونی به شهرها الحاق شده  که به دلیل حذف قیمت زمین اثر مثبتی بر کنترل قیمت مسکن خواهد گذاشت.

وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب و نهایی شدن طرح مالیات بر عایدی در مجلس، بتوان با سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن مقابله کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین گفت: برای ساماندهی مشاوران املاک طرح هایی در حال نهایی شدن است که بزودی اعلام می شود.

 

تشکیل سازمان بازرگانی در انتظار تصمیم‌مجلس

سخنگوی اقتصادی دولت درباره جزییات تشکیل سازمان بازرگانی اظهار کرد: این سازمان زیر نظر مستقیم رئیس جمهور ایجاد می‌شود تا سیاستگذاری و تنظیم بازار را به صورت متمرکز پیش رود و حقوق مصرف کننده و قیمتها مدیریت شود.

وزیر اقتصاد این نکته را بیان کرد که این سازمان منجر به فربه شدن دولت نمی‌شود و از ظرفیت‌های موجود استفاده خواهد شد که البته باید منتظر تصمیم نهایی مجلس نیز باشیم.

جزئیات بیشتر از طرح عرضه تخفیف دار  34 قلم کالا

سخنگوی اقتصادی دولت تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای این کار طرح «از فجر تا فطر» از 12 بهمن آغاز شده است که در این طرح 34 قلم کالای اساسی و پرمصرف مردم با تخفیف 10 تا 25 درصد در  فروشگاه های زنجیره ای  عرضه می شود.

خاندوزی تاکید کرد: طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی ذخایر کالاهای اساسی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. 

یارانه نقدی افزایش نمی یابد

از سخنگوی اقتصادی دولت درباره رقم یارانه نقدی در بودجه سال آینده سوال شد که وی توضیح داد: در لایحه بودجه 1402 درخصوص پرداخت یارانه ها هیچ افزایشی پیش بینی نشده است بنابراین تا زمانی که لایحه مبنا قرار بگیرد در سال آینده شاهد افزایش یارانه ها نخواهیم بود. 

خاندوزی در عین حال درخصوص ارایه کالابرگ به قیمت های سال گذشته توضیح داد: در این زمینه باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما در آستانه پایان سال 1401 هستیم و حکم کالابرگ الکترونیک مصوب قانون بودجه سال 1401 بوده است. باید ببینیم در قانون بودجه سال آینده چنین حکمی تکرار خواهد شد یا خیر.

پیش بینی رشد اقتصادی 4 درصد برای سال 1401

خاندوزی درباره پیش بینی دولت از نرخ تورم و رشد اقتصادی در سال آینده اظهار داشت‌: پیش بینی تورم سال آینده را باید به بعد از تصویب بودجه موکول کنیم.

وی افزود:درخصوص رشد اقتصادی و تورم در سال 1401، بررسی مراکز رسمی نشان می دهد رشد اقتصادی کشور در سال جاری  4 درصد خواهد بود و نرخ تورم تا پایان سال در حوالی 45 درصد قرار می گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/389795/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان