راه ترقی

آخرين مطالب

رشد 60 درصدی درآمدهای دولت/ هشت پروژه سرمایه‌گذاری چین در ایران قطعی شد اقتصاد

رشد 60 درصدی درآمدهای دولت/ هشت پروژه سرمایه‌گذاری چین در ایران قطعی شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سید احسان خاندوزی در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه خود با خبرنگاران با ارایه گزارش مالی یازده ماهه دولت در سال 1401 گفت: در این مدت 1147 هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای واریزی به خزانه دولت بوده که معادل 90 درصد مبلغ مصوب بودجه مجلس است.

وی با اعلام اینکه درآمدهای دولت در مقایسه با سال گذشته 60 درصد درآمدهای واریزی رشد داشته است، افزود: در بخش هزینه های بودجه نیز در این مدت 1154 هزار میلیارد تومان مجموع هزینه های دولت بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 52 درصد افزایش داشته است.

خاندوزی درباره پرداخت های عمرانی دولت نیز توضیح داد: در این مدت میزان پرداخت‌های عمرانی به 104 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد رشد داشته است.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در 11 ماهه امسال به صفر رسیده است، گفت: به طور متوسط ماهانه 11.5 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق سال های گذشته شده است.

رشد نقدینگی به 34.1 درصد رسید

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل تورم و نقدینگی اشاره کرد و افزود: با توجه به آمار بانک مرکزی، در دوازده ماه منتهی به دی 1401 رشد نقدینگی به 34/1 درصد رسیده است که مثل سه ماهه پاییز امسال دارای کاهش بوده است. دولت در در شبکه مالی و نقدینگی دارای انضباط پولی است و از محل کسری بودجه و رشد فزاینده کشور سال آینده شاهد شرایط بهتری در تورم خواهیم بود.

وی بیان داشت: میزان تولید صنایع در دی‌ماه امسال نسبت به سال گذشته 7/2 درصد افزایش داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: وضعیت بودجه عمومی دولت در 11 ماهه امسال نشان می دهد برخلاف برخی نگرانی ها، تراز بودجه ضدتورمی بوده است به طوری که شدت رشد نقدینگی نیز کاهش یافته است.

رشد 6.7 درصدی تولید در 10 ماهه امسال

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه به ارایه آماری از میزان تولید در واحدهای بزرگ صنعتی پرداخت و گفت: میزان تولید صنایع بزرگ در دی ماه 1401 نسبت به ماه مشابه سال قبل 7.2 درصد رشد داشته و رشد تولید در 10 ماهه امسال نسبت به 10 ماهه سال گذشته 6.7 درصد بوده است.

خاندوزی ادامه داد: در 10 ماهه امسال بیشترین رشد تولید برای بخش خودرو و قطعات با 34.5 درصد بوده است. منسوجات 30.9 درصد،ماشین آلات و تجهیزات 29.4 درصد،محصولات فلزی 18 درصد،دارو 10.7 رشد داشته اند.

اکثر مبادلات مالی با چین با یوآن انجام می‌شود

خاندوزی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست دولت در مبادلات تجاری با شرکای اصلی استفاده حداکثری از ارزهای محلی است تا نیاز به دلار یا یورو به صفر برسد، گفت: تا امروز اکثریت مبادلات با چین بر اساس یوآن صورت می‌گرفته است و استفاده از ارزهای محلی به جای دلار و یورو مورد استقبال طرف چینی قرار گرفته است.

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: بانک مرکزی برای استفاده حداکثری یوآن به جای دلار و یورو مذاکرات لازم را با طرف های چینی انجام داده در صورت قطعی شدن توافقات اعلام می شود.

هشت پروژه با چین قطعی و نهایی شد

وی همچنین درباره دستاوردهای سفر رییس جمهور به چین اظهار داشت: در حوزه توافقاتی که در این سفر قطعی و امضا شد که پس از سفر اجرایی شود، غیر از مساله تسهیل مبادلات ارزی و بانکی کشور و نیز نقش آفرینی بیشتر ایران در تامین امنیت انرژی چین، در مورد هشت پروژه سرمایه گذاری توافق قطعی و با جزئیات توافق صورت گرفت که با توجه به تاکید طرف چین بر حفظ محرمانگی توافقات، جزئیات آن اعلام نمی شود که در ماههای آینده در زمین اقتصاد ایران اجرایی می شود و شاهد اثر آن بر اقتصاد خواهیم بود.

خاندوزی تامین امنیت انرژی چین و تضمین بازارهای انرژی برای ایران را فوری ترین دستاورد سفر چین دانست که اثر خود را بر اقتصاد ایران می گذارد.

اطلاعات دستمزد مدیران و کارکنان دولت در سامانه پاکنا ثبت می شود

خاندوزی درباره عدالت و شفافیت در پرداخت حقوق و دستمزدها گفت: مساله حقوق و دستمزدها در دستگاه‌های دولتی باید از سامانه پاکنا استفاده شده و اطلاعات نمان کارکنان، از مدیران عامل تا سایر کارمندان در این سامانه ثبت شود. نزدیک به 340 شرکت دولتی در این زمینه مکلف شده‌اند و الان اطلاعات حقوق و دستمزد آنها در این سامانه ثبت می‌شود؛ البته نواقصی وجود دارد اما در مجموع این اطلاعات دارای شفافیت بیشتری نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در این زمینه دو نکته وجود دارد؛ نخست اینکه در مورد شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های دولتی دچار نقصان هستیم. نکته دوم شرکت‌هایی هستند که از نظر جامعه دولتی تلقی می‌شوند، اما دولت تنها سهامدار است. اگر بتوانیم با همکاری مجلس شورای اسلامی، احکامی در این زمینه تنظیم کنیم، خلاءها برطرف خواهد شد.

خاندوزی درباره نظارت بر دستمزد کارکنان و مدیران دولت اظهار داشت: اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد تمام کارکنان و مدیران عالی رتبه دستگاهها در سامانه پاکنا ثبت می شود؛ مسئله شفافیت و عدالت در پرداخت دستمزد ها توسط دولت سیزدهم پیگیری می‌شود.

عرضه خودرو در بورس کالا ادامه می یابد

از سخنگوی اقتصادی دولت درباره عرضه خودرو در بورس کالا سوال شد که وی توضیح داد: نظر فعلی وزارت صمت، شورای عالی بورس و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه عرضه خودرو در بورس کالا است.

خاندوزی توضیح داد: روش قرعه کشی در مقایسه با روش های دیگری چون عرضه رقابتی در بورس کالا هرکدام مزایا و معایبی دارد و سیاست گذار باید به تناسب اینکه در چه مقطع زمانی کدامیک از این روش ها بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت، انتخاب کند.

تصمیم گیری درباره FATF با مجمع است

خاندوزی درباره تصمیم گیری درباره عضویت ایران در گروه ویژه مالی (FATF) با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر مراجه تصمیم گیر کشور، در این زمینه تصمیم گیری لازم را داشته باشند، افزود: دولت نیز با در نظر گرفته همه جهات روابط تجاری خود را چه در همکاری 25 ساله با چین چه عضویت در شانگهای و بریکس و سایر پیمانها انجام خواهد داد.

شاهد یک جنگ ارزی علیه مردم ایران هستیم

سیاست های جدید ارزی دولت، محور دیگر سوال خبرنگاران از سخنگوی اقتصادی دولت بود که اینگونه توضیح داد: بد خواهان مردم ایران در ماههای اخیر از طریق هراس آفرینی و القاء انتظارات تورمی اقداماتی را صورت دادند که منجر به تغییر رفتارها در داخل کشور شد.

وی افزود: ما شاهد یک جنگ ارزی علیه مردم ایران هستیم که شبکه های تلگرامی و کانال های قمار بازی و قاچاق ارز عددهایی را ساختند که اساسا با واقعیت های صادراتی و وارداتی کشور هیچ تناسب نداشت.

مهار تورم برنامه اصلی دولت است

سخنگوی اقتصادی دولت به تشریح سیاست دولت سیزدهم برای مهار ارز پرداخت و اظهار داشت: ما در زمینه مهار تورم چند دسته سیاست‌های اقتصادی داریم که نیازمند این بود که به شکل همزمان اعمال شود و دولت هم از ابتدای روی کار آمدن، این مسیرهای متعدد را فعال کرد به نحوی که در همان هفت ماهه ابتدای شروع به کار دولت یعنی تا پایان اسفند 1400 موفق شد با سرعت بسیار خوبی تورم را کاهش دهد.

خاندوزی افزود: مجموع اتفاقات داخلی و خارجی که در سال 1401 افتاد، شرایط را به‌طور مشخص از اردیبهشت ماه برای ما متفاوت کرد؛ بسیاری از کشورهای جهان از جمله ما از فروردین و اردیبهشت 1401 در یک شرایط تورمی جدیدی قرار گرفتیم. برای اینکه بتوانیم در مقابل این موج تورمی جهانی و داخلی سریعتر واکنش نشان دهیم.

خاندوی ادامه داد: از یک جهت سیاست‌های کنترلی و طرف نقدینگی به عنوان یکی از موتورهای بلند مدت تورم‌زا در اقتصاد ایران بود که رشد نقدینگی از 40.5 درصد در اواسط سال 1400 امروز به حدود 34 درصد کاهش پیدا کرده و کنترل شده است.

وی بیان کرد: در حوزه سیاست‌های پولی و کسری بودجه، از حدود 45 هزار میلیارد تومان استفاده از تنخواه بانک مرکزی که به معنای کسری در تراز دولت در میانه سال گذشته است توانستیم این کسری را به صفر برسانیم.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به عددی که به عنوان 200 هزار میلیارد تومان کسری چند هفته گذشته در رسانه‌ها مطرح شده بود، گفت: تصریح رئیس سازمان برنامه بودجه این بود که مسئله‌ کسری تبصره 14 هدفمندی یارانه‌ها به دلیل درآمدهای وصولی ناشی از صادرات فرآورده های نفتی در کشور کاهش پیدا کرده است.

خاندوزی ادامه داد: مسافرت‌های داخلی، افزایش مصرف بنزین و گازوئیل و سایر سوخت‌ها در داخل مسئله‌ای است که تاثیری روی منابع عمومی دولت و بودجه عمومی و استقراض از بانک مرکزی ندارد و هر اتفاقی که در تبصره 14 رخ می‌دهد موجب کاهش مصارف خود تبصره 14 می‌شود و از آنجا که منابع تبصره 14 کمتر محقق شده حدود 200 هزار میلیارد تومان کسری منبع وجود داشته است و به تناسب آن دولت ناچار است که غیر از پرداخت‌های مربوط به یارانه‌ها و مواردی که قطعی است و به اصطلاح به آن هزینه‌های اجتناب ناپذیر می‌گوییم، از مصارف خود کم کند.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی خود یکی از عوامل کاهنده تورم است، گفت: در 6 ماهه نخست امسال حدود سه درصد نرخ رشد اقتصادی داشتیم و کاهش بیکاری در تابستان و پاییز امسال هم به ثبت رسید.

سخنگوی اقتصادی دولت به ایجاد انتظارات تورمی جدید در ماههای اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه برخی هم در فضای اجتماعی بر آن دمیدند که موجب ایجاد نوسان در قیمت‌های ارز و سایر دارایی‌ها از جمله مسکن، طلا و امثال آن شد، اظهار داشت: بانک مرکزی به جد دنبال کنترل این بخش است که از ناحیه افزایش نرخ ارز شاهد موج تورمی در ماه‌های آینده نباشیم.

خاندوزی ابراز امیدواری کرد که با افتتاح مرکز مبادله و سایر تدابیری که روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرد کمک کند به اینکه این جز هم در ماه‌های ابتدایی سال 1402 موجب اثرات کاهشی بر تورم شود.

تاکید بر حفظ قدرت خرید مردم

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: دولت نه تنها هیچ چشمداشت و منفعتی در افزایش نرخ ارز ندارد بلکه به دلیل آنکه درآمد ارزی حاصل از فروش نفت را با نرخ نیمایی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد، به دنبال حفظ قدرت مردم است و آقای رئیس جمهور نیز در این زمینه خواسته است که بانک مرکزی و دولت به بازگشت ثبات در حوزه ارزی کمک کنند.

وزیر اقتصاد کسری بودجه عامل افزایش تورم دانست و افزود: در حال حاضر توازن مالی دولت و کاهش کسری مشهود است. یک بسته جدید در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای حمایت از سودآوری صنایع مصوب شد و در روزهای آینده ابلاغ می شود. این تلاش‌ها برای این است که زمینه‌های ثبات بازار تداوم پیدا کند.

وی همچنین درباره عدم تخصیص ارز برای برخی کالاهای وارداتی، گفت: گزارش 11 ماهه تامین ارز برای واردات حاکی از آن است که 60 میلیارد دلار برای تامین کالاها انجام شده که این رقم بیشتر از سال گذشته است. ممکن است برخی تقاضا و ثبت سفارش بیشتری انجام شده باشد که مدیریت آن توسط کمیته تخصیص ارز بانک مرکزی در حال انجام است. همانطور که ما وظیفه تخصیص ارز داریم، از واردکننده‌ها هم تقاضا داریم بر اساس نیاز واقعی خود تقاضای ارز داشته باشند. در برخی موارد، عرضه انجام نشده و احتکار شده و تقاضای جدید هم مطرح شده است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی خاطرنشان کرد: همانطور که عرض کردم، نیمی از حقیقت را بیان نکنید بلکه 52 درصد افزایش هزینه‌ها در کنار 60 درصد افزایش درآمدهای دولت را کامل بیان کنید.

خاندوزی درباره توازن مالی دولت گفت: البته نمی‌خواهم از عملکرد دولت دفاع کنم اما در مقایسه با سنوات گذشته توازن مالی دولت و کاهش کسری بودجه مشهود است، اعداد و ارقام این موضوع را می‌گویند بدون اینکه نیاز باشد کسی در این زمینه قضاوت ارزشی داشته باشد.

وی درباره بازار سرمایه عنوان کرد: سال جاری ما و سال گذشته میلادی در همه دنیا سال پرنوسان عجیبی در قیمت همه کالاها و کالاهای پایه، بازارهای قیمت های مختلف بوده است ما هم با نوسانات زیادی مواجه بودیم و امیدواریم اتفاقات مثبت اخیر ادامه پیدا کند.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: بسته جدیدی در حمایت از صنایع و سودآوری صنایع بورسی در کشور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در یکی دو هفته گذشته نهایی شده و به تصویب ستاد هماهنگی رسید که امیدواریم ظرف روزهای آینده که ابلاغ می‌شود، گامی باشد برای اینکه چشم انداز سال آینده هم در حمایت از سودآوری صنایع ادامه پیدا کند.

خاندوزی عنوان کرد: حتی در مواردی که کشور ناچار بود به جهت سرمای کم‌سابقه، مصارف گاز، قطعی‌هایی که برای برخی از صنایع شکل گرفته بود، تدابیری بیندیشد، به عنوان مثال از طریق جایگزین کردن سوخت دیگر یا پیوند دادن خود ظرفیت‌های تولیدی انرژی به خود بنگاه‌ها که هرکدام در فولاد و سایر بتوانند برای خودشان تولید برق اختصاصی را داشته باشند و دچار مشکل نشوند تلاش شد همه اینها به نحوی صورت بگیرد که کمترین اثر منفی را داشته باشند. همه این تلاش‌ها صورت گرفته است که بتوانیم زمینه‌های ثبات بازار را همچناندر ماه‌های آینده هم ادامه دهیم.

به عزم جدی برای جبران عقب ماندگی نیاز داریم

وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح شیوه حکمرانی گفت: واقعیت اقتصاد ایران این است که ایرادات ساختاری با سرپوش درآمدهای نفتی دیده نشود. از سال 1391 این ایرادات مکشوف شده است و در دهه90 فرصت خوبی را برای اصلاح اقتصادی از دست دادیم. به عزم جدی برای جبران عقب ماندگی نیازمندیم.

خاندوزی با با تأکید بر افزایش انگیزه فعالان اقتصادی، گفت: باید به این وسیله از رکود یا رشد اقتصادی منفی خارج شویم که در این زمینه اقدامات مختلفی برای حمایت از تولید انجام شده است. یک دوره جدید از تامین مالی بخش واقعی اقتصادی را آغاز خواهیم کرد. تلاش کردیم موتورهای تورمی را کنترل کنیم و مانع از فرار مالیاتی شویم که شاهد افزایش 50 درصدی درآمد در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: افزایش دستمزدها و یارانه‌ها نیز برای جبران بخشی از شکاف درآمدی انجام شد. در 1401 شاهد کاهش شکاف طبقاتی هستیم، ولی این اقدامات اصلاً کافی نیست. غلط بودن روش اداره شرکت‌های دولتی برای این بود که دولت‌ها پشت دیوارهای سیمانی تصمیم می‌گرفتند اما ما به دنبال شفافیت و تصمیم‌گیری در اتاق‌های شیشه‌ای هستیم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال ایرنا، درباره افزایش سقف بودجه 1402 در کمیسیون تلفیق گفت: باید مصوبه صحن علنی را داشته باشیم چراکه بسیاری از اعداد در صحن علنی تغییر می‌کند. بودجه برای ما هنوز قطعی نیست. از تلاش تلفیق برای ایجاد کمترین در بودجه تشکر می‌کنم و امیدوارم شاهد همین اتفاق در صحن علنی مجلس باشیم همانطور که سال گذشته تغییر زیادی در بودجه ایجاد نشد.

خاندوزی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره خودداری بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خرد، اظهار کرد: این موضوع یکی از تصمیمات دشوار بود زیرا باید کنترل ترازنامه بانک‌ها به طور جدی دنبال می‌شد. این کنترل ماهانه انجام می‌شود و بانک‌های متخلف جریمه می‌شوند تا خلق پول کنترل شود. برخی بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کردند، اما پس از تعیین نرخ تسهیلات، دیگر عدم پرداخت تسهیلات توجیهی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای کم شدن سلطه دلار در تبادلات تجاری ایران و چین، گفت: در حوزه توافقات قطعی ایران و چین، هشت پروژه سرمایه‌گذاری با جزئیات مورد توافق قرار گرفت که طرف چینی برای حفظ محرمانگی توافقات ملاحظاتی داشت. این توافقات در ایران در ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.

خاندوزی تصریح کرد: کاهش سلطه دلار مورد موافقت ایران، چین، روسیه، ترکیه و برخی کشورها قرار دارد و در حال حاضر شاید کمتر از 5 درصد مبادلات ما با این کشورها با یورو و دلار انجام می‌شود.

وی در ادامه درباره برنامه دولت برای تعیین قیمت گاز برای صنایع گفت: تعیین قیمت گاز باید در صحن علنی مجلس تصویب شود و وقتی این تصمیم گرفته و اجرای آن به دولت محول شد، دولت در این زمینه بر اساس معیارهایی از جمله حفظ رقابت‌پذیری محصولات داخلی و سودآوری صنایع ملی اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند.

اسکناس شب عید تامین است

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه درباره کمبود اسکناس، بیان کرد: در حوزه نیازهای مربوط به شب عید و اسکناس نو حتما در روزهای آینده بانک مرکزی اطلاع‌رسانی دقیقی انجام خواهد داد. در حوزه گزارش‌هایی از کمبود عرضه اسکناس توسط خودپردازها باید اشاره کنم که سهم اسکناس در تراکنش‌های اقتصادی حدود 2درصد است و اکثر تراکنش‌های کشور بدون نیاز به اسکناس انجام می‌شود و بیشتر نیاز مردم از طریق نظام پرداخت غیر وجه نقد صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: گزارش درباره عدم پرداخت پول نقد توسط عابربانک‌ها به دولت هم رسیده است. برنامه بانک مرکزی کمک به حل این موضوع است. انتشار انواع اسکناس با حفظ پشتوانه‌ای آن امسال حدود پنج برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. از نیمه اسفند اسکناس ایران چک جدید رونمایی خواهد شد. توزیع اسکناس و ایران چک در 10 ماه اول امسال نسبت به سال قبل 8/2 برابر افزایش یافته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/398039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

نشست هماهنگی دیدار ایران و قرقیزستان برگزار شد

وقتی "دلار" اردوی قایقرانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

لائوتارو مارتینس: دوست دارم گریه کنم

لوکاس واسکز: برای رقص جلوی بارسلونا تمرین کرده بودیم

تمرین ریکاوری بارسلونا بعد از شکست در ال کلاسیکو

سفال‌منش: عملکرد قرقیزستان و افغانستان شگفتی است نه حذف ژاپن

تجویز نسخه ایتالیایی برای والیبال بلغارستان

جانشین خولیو ولاسکو با باشگاهش تمدید کرد

اعزام کاروان‌های المپیک و پارالمپیک به پاریس با پرواز داخلی

عکس‌هایی از ژاپنی‌ها که ندیده‌اید!

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نمازی: ما می‌توانیم تحریم نباشیم

رییس جمهور پس از بازدید آرامگاه اقبال لاهوری: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است

سپهبد مقتدر

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

واکنش وزیر خارجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

مصاحبه دیده نشده رضا داوودنژاد که با دیدنش بغض می‌کنید

چی در ذهن آرمان میگذره

آهنگ دلی «دال» را با اجرای حمید هیراد تماشا کنید

ادعای عجیب خواننده ایرانی: دو دور دور دنیا چرخیدم

کشف بقایای زنان خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی 6 هزار سال پیش

آغاز سال تحصیلی جدید از 10 شهریور؟!

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

قالیباف: بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت مسئول گرانی و کمبود دارو هستند

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

کی بود کی بود من نبودم؟!

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

لبخند مدافع پرسپولیس به نیمکت‌نشینی‌های ادامه دار!

رسوایی در برزیل؛ روی تیته آب دهان انداختند!

گره تیم ملی را جوان 24 ساله باز کرد

پرسپولیس و خاطره تلخ از آلومینیوم در جام حذفی!

تغییر شمسایی در خط دروازه تیم ملی جواب داد

تکرار اتفاق جنجالی ال‌کلاسیکو در بازی رم-بولونیا

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود

اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!