راه ترقی

آخرين مطالب

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟ نوشتارها

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حمید شجاعی| هر چه به روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم نزدیک‌تر می‌شویم انتظارات برای تشکیل و آغاز به کار مجلس دوازدهم بیشتر می‌شود و گعده‌نشینی‌ها و دورهمی‌های منتخبان مجلس دوازدهم برای تاثیر‌گذاری بیشتر در مجلس آینده افزایش می‌یابد.
 هر چند که انتخابات مجلس دوازدهم حداقلی‌ترین انتخابات در ادوار مختلف بود؛ اما با این حال نیز شاهد بودیم که منتخبان مردم در استان‌های مختلف از جمله تهران با تعداد رای‌های قابل تاملی مجوز حضور در مجلس آینده را از مردم دریافت کردند. هر چند لازم به ذکر است که به‌دلیل به حدنصاب نرسیدن آرای برخی از کاندیداها در حوزه‌های مختلف؛ انتخابات در دور دوم در جمعه دو هفته دیگر یعنی 21 اردیبهشت برگزار و دوباره شاهد رقابت بازماندگان از دور اول خواهیم بود تا ترکیب راه‌یافتگان به مجلس دوازدهم به‌طور کامل مشخص شود. نکته جالب ماجرا اینجاست که در تهران نیمی از کرسی‌ها به مرحله دوم رسیده است و باید دوباره شاهد رقابت‌ها برای کسب آرای مردم در مرحله دوم باشیم تا مشخص شود 15 نفر دیگر از تهران چه کسانی هستند که وارد بهارستان خواهند شد. البته در دور نخست که شاهد رقابت درون گروهی اصولگرایان با یکدیگر بودیم و قابل پیش‌بینی هم بود لیست امناء دست بالا را پیدا کرد و اکثریت نفرات راه یافته از تهران به مجلس از این لیست بودند. حال اینکه در دور دوم مجددا همه چیز طبق روال دور اول انجام خواهد شد و تمام کسانی‌که در دور اول حدنصاب ممکن آرا را به‌دست نیاورده بودند باهم به رقابت خواهند پرداخت. اما اینکه در دور دوم انتخابات چه میزان از واجدان شرایط بخواهند در انتخابات شرکت کنند خود محل سوال است که هر چند به‌نظر نمی‌رسد میزان مشارکت نسبت به دور اول نیز تفاوت کند؛ اما آنچه که مسلم است به‌نظر نمی‌رسد که در دور دوم نتیجه‌ای خلاف دور نخست رقم بخورد و منتخبانی غیراصولگرا به مجلس راه یابند. چرا که اولا مشارکت چندانی را افزون بر آنچه در دور نخست شاهد بودیم نخواهیم دید و ثانیا اینکه همان مشارکت‌کنندگان نیز به نامزدهای مجموعه‌هایی چون شانا، شورای وحدت، جبهه پایداری امنا و صبح ایران رای خواهند داد و مستقلین و لیست صدای ملت نیز به‌ویژه در تهران چندان طرفی از دور دوم انتخابات نیز نخواهند بست. گرچه اکثریت چهره‌های شاخص اصولگرا که نامزد انتخابات بودند در دور نخست به بهارستان راه یافته‌اند و آنها که برای دورم دوم مانده‌اند ادامه لیست‌هایی هستند که به‌دلیل کم‌بودن آرای اخذ شده در دور اول به دور دوم رسیده‌اند. با این حال بازهم نمی‌توان به‌طور صددرصدی پیش‌بینی کرد و هر اتفاقی محتمل است، اما آنچه تحلیل‌ها و شرایط می‌گویند همان روایتی است که در بالا گفته شد. «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» 22 حوزه‌ای است که 21 اردیبهشت‌ماه مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس را برگزار خواهند کرد.
جلساتی با طعم ریاست فراکسیون انقلاب
جلسات، گعده‌های سیاسی و دورهمی‌ها با طعم ریاست بر کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها ‌در مجلس جدید داغ است و هر چند که هنوز مجلس دوازدهم تکمیل نشده و انتخابات دور دوم در راه است، اما عده‌ای منتخبان از هم‌اکنون در پی آن هستند که با تشکیل جلساتی محوریت برخی فراکسیون‌ها در مجلس آینده برعهده بگیرند. یکی از این فراکسیون‌ها که بسیاری از اصولگرایان از هم‌اکنون برای آن نقشه می‌کشند فراکسیون انقلاب است. فراکسیونی که در مجلس یازدهم نیز اکثریت بود و محمدباقر قالیباف ریاست آن را برعهده داشت. اما در حال حاضر مدعیان پر و پا قرصی را برای خود می‌بیند. یکی از این افراد حجت‌الاسلام محمود نبویان، نماینده ادوار مجلس است که عصر دوشنبه در جلسه‌ای هم‌اندیشی به دعوت تعدادی از منتخبان مجلس دوازدهم برای تشکیل فراکسیون واحد نیروهای انقلاب بر ضرورت وحدت نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد و حاضران در این جلسه با اکثریت آرا با تاسیس این فراکسیون موافقت کردند و مقرر شد تا تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی، فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم با نام موقت «فراکسیون انقلاب اسلامی» فعال شود. موضوع دیگر این جلسه تشکیل یک هیات اجرایی موقت تا زمان انتخاب اعضای شورای مرکزی فراکسیون بود. وظیفه هیات اجرایی تهیه پیش‌نویس اساسنامه، مرامنامه و آیین‌نامه، تهیه فهرست نمایندگان برای دعوت به عضویت در فراکسیون، پیش‌نویس فرم عضویت و جدول زمان‌بندی تا انتخابات هیات رئیسه و تدارک برگزاری مجمع عمومی است. اعضای هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی در جلسه بعدی هیات موسس فراکسیون انتخاب می‌شوند. البته این تنها فراکسیونی نخواهد بود که در مجلس آینده شکل خواهد گرفت. بلکه باید منتظر تاسیس فراکسیون‌های دیگری نیز باشیم. فراکسیون مؤتلفه یکی از این فراکسیون‌هاست که بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه از تشکیل آن در مجلس جدید خبر داده است.
چالش ریاست
درست از همان زمانی‌که راه‌یافتگان دور اول انتخابات مجلس دوازدهم مشخص شدند گمانه‌زنی‌ها برای رئیس آینده مجلس نیز آغاز شد و از همان ابتدا چند نام مطرح شد. نام‌هایی چون محمدباقر قالیباف، سیدمحمود نبویان، مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی و حمید رسایی که از قضا نفر آخر اخیرا نیز نشست‌هایی را با منتخبان مجلس دوازدهم با محوریت رئیس و هیأت رئیسه مجلس بعد داشته است. به‌نظر می‌رسد هر چقدر که جایگاه قالیباف برای ریاست مجلس آتی لرزان است، منتقدان او هم عزم خود را جزم کرده‌اند تا شرایط را در هیأت رئیسه تغییر دهند و در همین مسیر نیز فاز تازه‌ای از اقدامات و تحرکات را برای کنارگذاشتن قالیباف و نشستن بر کرسی وی آغاز کرده‌اند که باید دید در نهایت 7 خردادماه که استارت کاری مجلس جدید می‌خورد چه تحولاتی رخ خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/867992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنگ خطر برای بنزین؛ واردات چقدر جدی است؟

سه مطالبه اصلی کارگران از دولت در سال جاری

ستاره کره‌ای بعد از پنج سال از بایرن انتقام گرفت! ‏

گل دوم رئال مادرید به کادیز توسط جود بلینگام

گل سوم رئال مادرید به کادیز توسط وینیسیوس

اوزونیدیس: فرودگاه شهر را فقط برای رقیب باز کردند

طلسم براهیم شکست

فرار یاران محمدی از بحران با یک گل

رئال 3-0 کادیز؛ یک میلی‌متر فاصله تا قهرمانی

تاکید رئیس بایرن؛ توخل فصل بعد نیست

عضو جامعه روحانیت مبارز: امروز بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است

کارشناس مذهبی صداوسیما: دانشجویان آمریکایی و اروپایی که اعتراض می‌کنند، پیروان امام صادق(ع) هستند!

«طاووس خانم و ازدواج‌هایش» روی صحنه می‌رود

پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران

زن باباشو دق داد!

آهنگ «همه رفتند» از رضا بهرام

عیسی قلی‌پور نوازنده دوتار درگذشت

سیل ویرانگر در برزیل ده‌ها قربانی و مفقود گرفت

یک ربات با الهام از زنبور ساخته شد

من آن دیوانه بندم!

اتصال 137 هزار مودی به سامانه مودیان مالیاتی

گل دوم اشتوتگارت به بایرن‌مونیخ توسط ژئونگ

گل اول رئال مادرید به کادیز توسط براهیم دیاز

گل سوم اشتوتگارت به بایرن مونیخ توسط سیلاسی

پیروزی شش گله سرخپوشان هرات مقابل استقلال کابل

دورتموند 5-1 آگزبورگ؛ پی‌اس‌جی دوباره لرزید!

علی کریمی و حسینی دوباره از لیست خط خوردند

واکنش وزیر ورزش و رئیس فدراسیون به اتفاقات آزادی

نکونام در کمپ حجازی مهمانان ویژه‌ای داشت

اشتوتگارت 3-1 بایرن؛ خیال رئال راحت باشد!‏

جامعه اسلامی مهندسین برای انتخابات مجلس لیست داد

عکس معناداری که آذری جهرمی درباره دولت رئیسی منتشر کرد

زشته این وقت شب بیای خونه

موسیقی ناب بختیاری با صدای عسکر پناهی

آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید!

نجات خانواده 11 نفره گرفتار در کوه بعد از 5 ساعت جستجو

هشدار پلیس راه نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج - چالوس

بدون لباس مخصوص در فضا چه بلایی سر انسان می‌آید؟

سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟

برگزاری لیگ قهرمانان بسکتبال آسیا با حضور شهرداری گرگان

نفرین محمد پنجعلی پشت سر دو کاپیتان پرسپولیس!

پایان کار امیدهای بوکس با کسب 3 مدال برنز در قهرمانی آسیا

ایپسویچ تاون پس از 22 سال به لیگ برتر انگلیس برگشت

هم‌گروهی تیم ملی هندبال پسران ایران با کویت و چین

مارکو رویس گل زد و تا مرز گریه رفت

عفو بین‌الملل جواب شوخی کلوپ را داد!

انصراف سینر از حضور در مسابقات مسترز رُم

ستاره‌های سپاهان پشت باشگاه و هواداران

والیبال ساحلی زیر 19 سال ایران سهمیه جهانی گرفت