راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم نوشتارها

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / « پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته محمد ملاکی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 رفتار انسانی در چارچوب دنیای پیرامون شکل‌یافته و تکوین می‌پذیرد. زمانی که فردی متولد می‌شود همچون لوحی نانوشته است، پس خوبی و بدی و شکست و توفیق او تابع محیط پیرامون اوست که شامل خانواده، جمع دوستان، همکاران و به ‌طور کلی جامعه و فرهنگ است. فرد از بدو تولد، از طرق مختلف با امور و پدیده‌های اجتماعی موجود در جامعه آشنا می‌شود و به ‌تدریج ضوابط و مقررات اجتماعی را فرا می‌گیرد و در درون او نهادینه و ریشه‌ای می‌شوند. از این ‌رو جبری بودن آنها را چندان احساس نمی‌کند. جبری بودن پدیده‌های اجتماعی از آن جهت است که افراد موظف به رعایت آن هستند. جبر اجتماعی محصول خواست و اراده فرد به‌خصوصی نیست و ‌زاده قرارداد نیز نیست و همان اجباری بودن آن، همگانی بودن آن را سبب می‌شود؛ مثلا موضوع حجاب نتیجه تصمیمات متعدد قانونگرایی جهانشمول نیست، بلکه برگرفته از آداب و سنن و در برخی از جوامع معلول علل ایدئولوژیکی یا سیاسی و به‌ طور خلاصه محصول یک کشش و جبر تاریخی است. تاکنون بسیار این مهم مطرح شده است که به موضوعات و مقوله‌های فرهنگی باید با دید فرهنگی نگریست و اتخاذ تصمیم کرد و برخورد سلبی و قهری نه تنها تاثیری در حل موضوع ندارد بلکه احتمالا در آن مساله تاثیر عکس بگذارد. مساله حجاب نیز به عنوان یک مقوله فرهنگی و مذهبی که جنبه اجتماعی بالایی دارد نیز از این قاعده مستثنا نیست و نوع برخورد، بسیار پراهمیت و تاثیرگذارتر از کلام و ارشادی است که مطرح می‌شود. چه اینکه برخورد از موضوع مشفقانه و مهم‌تر از آن اقناع‌گرایانه موجب اثرات بیشتر خواهد بود. اما هر قدر از مسیر برخورد فرهنگی، ایجابی و اقناعی فاصله بگیرد و برخوردها سلبی، تند و قهری شوند مسلما نتایجی با اثراتی کمتر خواهند داشت و صرفا جامعه را به این واکنش وا داشته و خواهد داشت که حجاب (چادر) امری شرعی است و همان طور که در جوامع مختلف متناسب با آداب و فرهنگ و سنن جامعه شکل گرفته، متناسب با زمان تغییر کرده و در حیطه فردی و اختیار انسان هست را خواستارند. جامعه‌شناسان معتقدند اجبار در نوع پوشش وجدان فردی جوامع سنتی را می‌تواند با چالش مواجه سازد همان طور که در ایران رخ داد. چالشی که هم اکنون 36 دستگاه و نهاد فرهنگی قادر به جلوگیری از پوشش اختیاری نیستند و برخورهای قهری پیامدها و اتفاقات ناگواری را به همراه داشته و کشور را وارد تلاطمی کرده که بعضا منجر به رویارویی نیروهای اجتماعی شده است. در این تلاطم تنها وجدان جمعی است که می‌تواند عامل کاهش فشار و اجبار بر وجدان فردی باشد چرا که افراد قبل از حضور در جامعه هیچ هویت ‌خاصی ندارند؛ یعنی افراد، جدا از جامعه مانند ظرف خالی هستند که فقط استعداد پذیرش روح جمعی را دارند، همه تمایلات، گرایش‌ها، اندیشه‌ها و عواطف که به انسانیت انسان مربوط می‌شود در پرتو روح جمعی پیدا می‌شود این روح جمعی است که این ظرف خالی را پر می‌کند و این شخص را به ‌صورت شخصیت در می‌آورد. انسان موجودی است با علایق و آرزوهای نامحدود و سیری‌ناپذیر. لذا این خصلت طبیعی و ذاتی بشر، یعنی حرص و میل به جاودانگی کاذب را تنها از طریق یک نظارت وجدان جمعی و جامعه تکثرگرا می‌توان مهار کرد نه با ارائه ورژن‌های جدیدی از گشت ارشاد با عنوان سفیران نور. از آنجا ‌که در این گونه طرح‌ها، اقناع‌‌گری و نگاه فرهنگی به این مقوله وجود ندارد اغلب با مخالفت و واکنش شهروندان مواجه می‌شود و انتقاداتی نیز از جهاتی بدان وارد می‌شود. هر چند که بعضا هستند افراد یا مجموعه‌هایی که از این روند و عملکردها نیز حمایت می‌کنند و معتقدند که باید برخورد قهری بسیار بیشتر باشد و مشخص نیست این افراد از گذر این گونه برخوردهای قهری به ‌دنبال چه نتایجی هستند جز فشار اجتماعی بر افکار عمومی. مساله این است مادامی که با الزام و اجبار که از ویژگی‌های پدیده‌های اجتماعی است، می‌توان پیامدهای آن را در جامعه بررسی کرد و ما این پیامدها را در پاییز 1401 تجربه کردیم که هنوز آثار آن بر بدنه اجتماع خودنمایی می‌کند. آیا وقت آن نیست که به جای پاک کردن صورت مساله و عدم توجه به خواسته‌های اکثریت که دارای قدرتی آمر و قاهر است، ارشاد اقناعی و ایجابی را در پیش گرفت؟ آیا بهتر نیست با کنترل جریان‌های عقیده که موجب دوقطبی کردن جامعه می‌شود از تقابل نیروهای اجتماعی در برابر یکدیگر جلوگیری کرد؟ تحقیقا واضح است که «جبر مستقیم» شاید در کوتاه‌مدت در مورد حقوق، اخلاق، معتقدات و آداب و رسوم ابزار بازدارندگی بی حجابی باشد اما در درازمدت توان مقابله با نیرویی که دارای قدرتی قاهر و آمر است را نخواهد داشت چرا که وقتی مکافاتی در میان باشد مقاومتی را نیز در پی خواهد داشت. 
به اعتقاد جامعه‌شناسان پدیده‌های اجتماعی از طریق قدرت و پشتوانه اجتماعی آنها که ریشه در نهادهای اجتماعی دارند، شناخته می‌شوند و با اینکه پدیده‌های اجتماعی قدرت تحمیلی دارند و افراد به عللی خود را مجبور به رعایت آنها می‌بینند، مع‌ذلک جبر اجتماعی در همه پدیده‌ها به یک میزان وجود ندارد و نمی‌توان افراد را به پذیرش شیوه‌های زندگی و الگوهای رفتاری دستوری ترغیب کرد یا با به‌ کار بردن وسایل گوناگونی نظیر مجازات‌های حقوقی اعم از مجازات‌های تنبیهی نظیر تحمیل نوعی درد، جریمه و محرومیت از خدمات اجتماعی، توام با مجازات‌های ترمیمی نظیر ایجاد گشت‌های سفیران نور منجر به ترمیم امور و برگرداندن مجدد روابط به هم خورده و باز آوردن‌شان به حالت گذشته شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/868105/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس در هفته جاری

بانوی هوادار پرسپولیس و خانواده‌اش، مهمان ویژه تمرین پرسپولیس

گل پنجم منچسترسیتی به ولورهمپتون توسط آلوارز در دقیقه 85

گل تماشایی ذخیره طلایی خیرونا برای قهرمانی رئال

خلاصه بازی منچسترسیتی 5 - ولورهمپتون 1

خلاصه بازی خیرونا 4 - بارسلونا 2

بارسلونا باخت و رئال مادرید را قهرمان کرد

منچسترسیتی با پوکر هالند گرگ‌ها را سلاخی کرد

گل چهارم النصر به الوحده توسط سادیو مانه

اولین مصاحبه صلاح پس از پیوستن به لیورپول؛ آرزویم بازی در این تیم بود

دیدار امیرعبداللهیان و وزیر خارجه ترکیه در گامبیا

توضیحات وزیر کشور درباره وضعیت کشتی پرتغالی توقیف شده

امیرعبداللهیان در نشست سران اسلامی: «قطع روابط» و «تحریم عملی» نقش مهمی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی دارد

«به رنگ بی رنگ»، امشب در سینما کوتاه

مجری اخبار هواشناسی حقوقش از صداوسیما را فاش کرد

برندگان شصت‌ونهمین جوایز دوناتلو معرفی شدند

دو عشق قدیمی ، دوباره روبروی هم

پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت

«مرا به خاطر دل شکسته ام ببخش» با صدای دلنشین علیرضا قربانی

بارش شدید تگرگ در دُرُح خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی گلستان: ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند

ترمیم سریع سوختگی با بانداژ ساخته‌شده از سیب، ذرت و سویا!

کاش پاسخ داشت این پرسش!

تحقق درآمد 440 میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

واکنش زاکانی به حواشی قرارداد چینی: شکایت می‌کنیم

شروع طوفانی بارسا-خیرونا؛ 5 دقیقه و دو گل!

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!

گل دوم منچسترسیتی به ولورهمپتون توسط ارلینگ هالند

گل دوم بارسلونا به جیرونا توسط رابرت لواندوفسکی

گل اول ولورهمپتون به منچسترسیتی توسط هوانگ

گل سوم منچسترسیتی به ولورهمپتون توسط هالند از روی نقطه پنالتی

گل چهارم منچسترسیتی به ولورهمپتون توسط هالند

تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری میان ایران و عراق

نماینده مجلس: در لایحه «حجاب و عفاف» تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند

آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت

عمو پورنگ با «لالایی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید

روایت حاج صادق آهنگران از نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها و مداح‌ها

فرهاد آییش: به خودم خوش‌بینی تزریق می‌کنم

تک نوازی نی از شاهو عندلیبی

نقص فنی مینی‌بوس حادثه‌‌ای عجیب آفرید

تصویب لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت

آتش سوزی انبار لاستیک در شیراز مهار شد

مفقودی یک کارگر شهرداری حین جمع‌آوری آب‌های سطحی

سحابی زیبای crab را ببینید

شاعرانه/ عشق بزرگترین آرامش جهان است

61 میلیارد دلار هم برای اوکراین پیروزی به دنبال نمی‌آورد

نقش سدها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان

حمله هواداران بیرمنگام به نیروهای امنیتی

گل اول منچسترسیتی به ولورهمپتون توسط ارلینگ هالند

پیروزی مهم یاران قربانی قبل از پایان فصل