راه ترقی

آخرين مطالب

این سریال، راز خودکشی پزشکان ایرانی را فاش کرد فرهنگ و هنر

این سریال، راز خودکشی پزشکان ایرانی را فاش کرد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - برترین ها / همزمان با موج خودکشی در بین کادر درمان، سریالی در شبکه‌های اجتماعی ترند شده که به گفته کاربران شاید به راز این مرگ‌ها پی‌ببریم. در این مطلب به بهانه خودکشی زهرا ملکی، پزشک جوان به معرفی سریال «درد دارد» (This Is Going To Hurt) می‌پردازیم.
شنیده‌ها حاکی از آن است که خانم دکتر زهرا ملکی قربانی در جاسک بر اثر خودکشی، جانش را از دست داد. گفته می‌شود این پزشک قبل از خودکشی یک استوری در خصوص شرایط سخت کار در بیمارستان منتشر کرده است.
اخیرا رسانه‌ها نیز در گزارش خود به صعودی شدن روند خودکشی‌ در میان پزشکان و رزیدنت‌ها اشاره و پیش بینی کرده‌اند که احتمال دارد که به زودی نرخ خودکشی پزشکان در ایران از سایر کشورها پیشی بگیرد. شرایط کنونی ماحصل سال‌های سال مدیریت غلط درمانی است.

راه ترقی


البته باید گفت خودکشی پزشکان با خودکشی مهندسان یا با هر یک از مشاغل دیگر، یکسان است، هرچند همگی تلخ و نپذیرفتنی است، و خودکشی پزشکان لزوماً فاجعه‌بارتر از خودکشی دیگران نیست. اما حالا با تمام این اوصاف همزمان با موج خودکشی در بین کادر درمان، سریالی در شبکه‌های اجتماعی ترند شده که به گفته کاربران شاید به راز این مرگ‌ها پی‌ببریم. در این مطلب به معرفی سریال «درد دارد» (This Is Going To Hurt) می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
اما ماجرای این سریال چیست؟
این سریال اقتباسی از کتابِ خاطرات دکتر آدام کِی است؛ کسی که در طولِ دهه‌ی گذشته به‌عنوان نویسنده‌ی سریال‌های تلویزیونی فعالیت می‌کند و تک‌تک اپیزودهای «قراره درد داشته باشه» را هم خودش نوشته است. آدام کارمندِ بخش زایمانِ بیمارستانی در لندن است و دارد برای بدل شدن به دکتر متخصص زنان و زایمان آموزش می‌بیند. او با خستگی ناشی از اضافه‌کاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، حقوق کافی دریافت نمی‌کند و درحالی که در پارکینگِ بیمارستان در ماشینش خوابیده است، معرفی می‌شود (چون خسته‌تر از آن است که تا خانه رانندگی کند).

راه ترقی


در همین حین، او با زنی درحال زایمان مواجه می‌شود که برای ورود به ساختمان پشت یک درِ اشتباهی گرفتار شده است؛ آدام به کمکش می‌شتابد و او را برای جلوگیری از بیرون آمدنِ اشتباهی نوزادش تا اتاق عمل همراهی می‌کند. چند سکانس بعدتر، آدام مجددا در بخش زایمان با همان زنی که به زایمانش کمک کرده بود و و نوزادِ سالمش، مواجه می‌شود. گرچه سر آدام شلوغ است، اما او مکث می‌کند و برای مدتِ نسبتا درازمدتی به این صحنه خیره می‌شود؛ انگار او برای تمام کردنِ شیفت‌اش به این تصویرِ انگیزه‌بخش نیاز دارد.
گرچه آدام به شغلش اهمیت می‌دهد، اما چالش‌های کمرشکن‌اش آن‌قدر زیاد هستند که از به یاد آوردن و لذت بُردن از بخش‌های خوبش عاجز است. «قراره درد داشته باشه» که به سمت یک کمدیِ سیاه متمایل می‌شود، از موقعیت‌های ابسورد و خنده‌دار برای قابل‌تحمل‌تر کردنِ فشار روانی خُرد‌کننده‌ای که شغلِ آدام به او و همکارانش وارد می‌کند، استفاده می‌کند. برای مثال در اپیزود اول تریسی، یک مامای کارکشته، در یک سمینار شرکت می‌کند؛ این سمینار درباره‌ی زبانِ جدیدی است که پرسنل بیمارستان باید از آن در سر کار استفاده کنند (مثلا بیماران باید «مشتری» خطاب شوند).

راه ترقی


تریسی شکایت می‌کند که آن‌ها درحالی فاقدِ بودجه‌ی کافی برای جایگزین کردنِ تجیهزاتِ حیاتی‌شان هستند که بیمارستان پولش را خرج این‌ جور سمینارها می‌کند (رهبر سمینار از درکِ شکایتِ او عاجز است). یا مثلا آدام برای اضافه‌کاری موقتا در یک بیمارستانِ خصوصی مشغول می‌شود و از دیدنِ اینکه آن‌جا در مقایسه با محلِ کارِ خودش همچون یک هتلِ لوکس است، شوکه می‌شود. خیلی وقت است که جای خالی یک درامِ پزشکی قابل‌اعتنا در تلویزیون احساس می‌شد؛ «قراره درد داشته باشه» بدون‌شک این کمبود را برطرف می‌کند.
«درد دارد»؛ ترکیبی از کمدی و تراژدی
این سریال با روایتی صادقانه و حال و هوایی باورپذیر نشان می‌دهد که سختی‌ها و چالش‌های شغلی مثل این چطور می‌تواند روی سلامت روانی آدم‌هایی که آن را انجام می‌دهند تاثیر بگذارد. حال و هوای این سریال کمدی است و در واقع از روی خاطرات دکتری به اسم آدام کی ساخته شده که بعد از بیرون آمدن از شغل پزشکی به عنوان نویسندۀ کمدی و استندآپ کمدین فعالیت می‌کند. خاطراتی که او از کارش تعریف می‌کند واقعا مفرح و خنده‌دار هستند.

راه ترقی


سریال «درد دارد» لایه‌های متفاوتی دارد؛ هم ادای دینی به نظام سلامت است، هم توصیفی عمیق از یک ارتباط عاطفی و هم تصویری از شخصیت مردی که تمام تلاشش را می‌کند تا با همۀ وظایف خرد و کلان خسته‌کننده‌ای که دارد خودش را سر پا نگه دارد. بازی بن ویشاو بسیار عالی و ماهرانه است. ارتباط او با بیماران از یک طرف و رابطه‌اش با دستیارش شروتی (آمبیکا مود) از طرف دیگر جنبه‌های متفاوت شخصیت آدام را نشان می‌دهند.
شخصیت آدام در این سریال کاملا مثبت نیست. او بعضی وقت‌ها آدم تند و تلخی است، اما در عین حال مهربانی‌هایش نسبت به بیماران و شوخی‌های گیرا و بامزه‌اش شخصیت او را دوست‌داشتنی می‌کنند. سیر داستانی سریال بیشتر از هر چیز متمرکز بر شکایت یک بیمار از خطای پزشکی آدام است. این مسئله‌ای است که همۀ خستگی‌ها و مشکلات آدام را تشدید می‌کند و البته کشش داستان را هم بیشتر می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/870965/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چند درصد از ایرانیان شاغل‌اند؟

ستاره بایرن: در واتساپ فهمیدم به تیم ملی دعوت شدم

خداحافظی رانیری از دنیای فوتبال

لیگ ملت‌ها: ضد حال به میزبان به کام ایران

تصویری از آماده‌سازی محل دفن رئیسی در حرم امام رضا علیه‌السلام

حضور قائم مقام وزارت امور خارجه عربستان در سفارت ایران

خاطره‌ سرپرست حجاج ایرانی از امیرعبداللهیان

نخست‌وزیر پاکستان برای مراسم تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی به تهران می‌آید

تصویری از دختر سردار سلیمانی در مراسم وداع با رئیس جمهور شهید

هیات رئیسه ادوار شش گانه مجلس خبرگان زیر ذره بین

خاطره «مسعود ده‌نمکی» از اولین و آخرین دیدار با آیت الله رئیسی

شنونده «آرامِ دل من» با صدای آرون افشار باشید

امروز در فضا؛ فضاپیمای کلاستر منشأ نوع خاصی از شفق‌های قطبی را کشف کرد

فقدان وزیر و آینده وزارت خارجه

داستان 17 سقوط

ادای احترام کاپیتان یونایتد به تونی کروس

جلسه سرنوشت‌ساز؛ ژاوی هنوز شانس دارد

ژابی: برای آتالانتا احترام قائلم ولی ما می‌بریم

روبرتو مارتینز: پرتغال هنوز به رونالدو نیاز دارد

مسی، پیکه و روبیالس؛ مظنون به اختلاس مالی در دوران کرونا

آغاز لیگ ملت‌های والیبال 2024 با پیروزی فرانسه

پیروزی رافائل نادال در بازی تمرینی رولان گاروس

تیم‌های سپک تاکرا ایران فینالیست جام جهانی شدند

شب گلادیاتوری قایدی در دوری الامارات!

تکذیب شایعه مهم در مورد مالک پرسپولیس

پوچتینو از چلسی جدا شد

ابراز همدردی 65 مقام و شخصیت‌ بین‌المللی با ملت ایران

اشک‌های شهید رئیسی به یاد شهدا در راه سفر به نیویورک

چهره ها/ واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت رئیس‌جمهور

محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک تا صبح نخوابیدم

گلایه بازیگر پیشکسوت در بستر بیماری: کسی سراغی از ما نمی‌گیرد

ابیات زیبا فردوسی در شاهنامه

فایل صوتی جنجالی وزیر دفاع اسرائیل

گامی تاریخی علیه سران اسرائیل

شعب کشیک بانک‌ها فردا فعال هستند؛ تعداد شعب فعال 2 برابر شد

ستایش کاپیتان اینتر از طارمی؛ مهاجم بزرگی‌ است

پست پیج AFC از زمین فوتبال خوشگل تو کردستان ایران

آتالانتا برای هر سناریویی مقابل لورکوزن آماده است

بغض آرنولد هنگام پخش سرود خداحافظی برای کلوپ

احترامی که همیشه پابرجا بود

کادر فنی و بازیکنان ذوب‌آهن به شهید جمهور ادای احترام کردند

تصادفی که به خیر گذشت!

گوشه‌ای از مجاهدت‌های رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی

توضیحات رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه در خصوص مراسم اقامه نماز به امامت رهبر انقلاب

اهدای گل توسط دختر بچه قمی این بار به پیکر رئیس‌جمهور شهید

حضور گسترده مردم در مصلی تهران برای وداع با شهدای خدمت

فیلمی کمتر دیده شده از شهید آیت‌الله رئیسی در دوران جوانی

گفت‌وگو با آیت‌الله نوری همدانی پیرامون سوابق آشنایی با شهید رئیسی

جاوید فقط خداست

معرفی فیلم «تمساح خونی» و میزان فروشش در 2 ماه