راه ترقی

آخرين مطالب

کودک ، سینما و «شاید وقتی دیگر» فرهنگ و هنر

کودک ، سینما و «شاید وقتی دیگر»
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / اگرچه فروش خوب برخی فیلم‌های انیمیشن در یکی دو سال گذشته چشمگیر بود اما سینمای کودک همچنان روزگار خوشی ندارد و بسیاری از فیلمسازان باسابقه این حوزه بی‌انگیزه شده‌اند. در این شرایط که فرصت چندانی تا شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس و نیز جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان باقی نمانده، خبری رسمی از تولید یا برنامه‌ریزی برای ساخت فیلم در این بخش نیست
آمار فروش فیلم‌هایی که در یک سال گذشته به عنوان تولیدات سینمای کودک و نوجوان روی پرده رفته‌اند جای بحث و بررسی زیادی دارد که چرا آنچه -بویژه با حمایت ارگان‌های رسمی - ساخته شده‌اند در جذب مخاطب موفق نبودند. این‌ در حالی است که پیش‌تر نگرانی‌هایی نسبت به سرنوشت جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که متولی برپایی آن بنیاد سینمایی فارابی است، ابراز شده بود.

مجید زین‌العابدین - مدیر بنیاد سینمایی فارابی - سال گذشته همزمان با برگزاری این جشنواره گفته بود:‌ تعداد تولید ما عدد قابل‌اعتنایی نیست و سال‌هاست در حوزه تولید فیلم کودک‌ و نوجوان دچار اختلال شدیم. گاهی اوقات مقدورات ما کم است به‌خاطر همین عدد تولیدی گاهی به 6 یا هفت فیلم می‌رسد.
وی همچنین تاکید کرده بود: جشنواره محل تجلی حضور سینماگران و محل بالندگی سینمای کودک‌ و نوجوان است و ما جشنواره را به این منظور برگزار نمی‌کنیم که تاثیری در جریان سینمای ایران نداشته باشد؛ بنابراین برگزار نکردن جشنواره اجحاف در حق سینماگرانی است که دوست دارند آثارشان دیده شود. اگر یک ضلع سینمای کودک‌ و نوجوان تولید باشد، ضلع دوم اکران و ضلع سوم مخاطب است و حتما باید جایی برای محل بروز و عرضه وجود داشته باشد.
این اظهارات در حالی مطرح شده بودند که پیگیری از برخی فیلمسازان مطرح سینمای کودک نشان می‌دهد اگرچه آن‌ها خواهان ساخت فیلم هستند اما شرایط را برای خود مهیا نمی‌دانند. بسیاری از آن‌ها تمایلی هم برای بیان دغدغه‌های خود ندارند چون معتقدند وقتی در عمل اتفاقی نمی‌افتد حرف زدن هم فایده‌ای ندارد.
البته شاید این انتقاد آن‌ها بیراه‌ نباشد چرا که در همین مدتی که از شروع سال 1403 گذشته، سینمای کودک در برنامه‌های حمایتی اعلام و منتشر شده از سوی سازمان سینمایی جایگاه برجسته و متمایزی نداشته است.
موضوع‌هایی که تاکنون به عنوان اولویت‌های ساخت فیلم در سال 1403 اعلام شده‌اند، شامل تقویت بنیاد خانواده، ترویج فرزندآوری، حل مسائل اجتماعی و معضلات فرهنگی جامعه، مفاخر ملی و استانی، عزت ملی، ترویج فرهنگ مصرف کالای تولید داخلی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، ترویج فرهنگ امید و فرهنگ ایثار و شهادت می‌شوند.
محمد خزاعی - رئیس سازمان سینمایی - اخیرا با اشاره به «نهایی شدن سیاستگذاری اولویت‌های تولیدی در شورای عالی تولید» گفته است: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسائل اجتماعی، خدمات و پیشرفت‌های نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویت‌های ابلاغی تولیدات امسال است.
او همین چند روز گذشته در دیدار با اعضای شورای فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی نیز گفت:‌ امسال برای حمایت از 10 فیلم اولی، البته فیلم‌های ارزان قیمت، مبلغی را در بودجه فارابی مصوب کرده‌ایم که به صورت جدی‌تر حمایت از جریان نسل نو آغاز شود.
تمام این‌ها در حالی است کهتازه ترین خبر از بخش سینمای کودک و نوجوان در سازمان سینمایی و بنیاد فارابی معرفی اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین دوره جشنواره فیلم کودک اصفهان بوده که تاریخ دقیق جشنواره هم اعلام نشده و فقط تاکید شده است که این رویداد به دبیری مجید زین‌العابدین در شهر اصفهان برپا خواهد شد.
در این شورا بجز دبیر جشنواره، علی قاسم زاده، کمال حیدری، یوسف افشارنیا، سید مهدی سیدین، فرزانه کلاهدوزان، اصغر فارسی، وحید نیکخواه آزاد، پوران درخشنده، وحید ملتجی، احمد مقیمی و علی صالحی حضور دارند و تاکنون هم جلسه‌ای برای آن تشکیل نشده است.
پوران درخشنده در این زمینه در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این شورا و دلسردی فیلمسازان سینمای کودک بیان کرد:‌ قطعا وضعیت فعلی سینمای کودک باید تکانی بخورد وگرنه شورا کارکردی نخواهد داشت. نظر شخصی من به عنوان یک فیلمساز سینمای کودک این است که اولین قدم شورا باید فعالیت در راستای تولید فیلم کودک باشد و فیلمسازان را دعوت به همکاری کند تا کسانی که انگیزه‌های خود را از دست داده‌اند ترغیب شوند که دوباره ساخت فیلم برای کودک و نوجوان را شروع کنند.
او افزود:‌ یک مسئله بزرگ جشنواره‌ای است که تولید نداشته و باید فکری برای آن کرد؛ البته در کنار تولید به پخش فیلم هم باید فکر کرد. در این میان علاوه براینکه سازنده‌های فیلم باید به جذابیت کارهای خود فکر کنند باید شرایط برای فیلمسازان کودک و نوجوان نیز فراهم شود.
درخشنده تاکید کرد:‌ به نظرم بحث فیلمنامه باید جدی گرفته شود و قبل از شروع جشنواره، برنامه یا مسابقه‌ای برای طرح‌ها و فیلمنامه‌های برتر تدارک دیده شود. این شورای تشکیل شده در فارابی باید حتما در بخش تولید ورود کند و نباید نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش که با تفکر و اندیشه دنیای آینده کودکان و نوجوانان سر و کار دارد، بی‌تفاوت باشیم.
این فیلمساز با ابراز امیدواری از اینکه امسال یک سینمای کودک جاندار و پویا برای بچه‌ها فراهم شود و یک جشنواره کودک و نوجوان جدی داشته باشیم، افزود: من زمانی می‌توانم در شورا مثمرثمر باشم که سینمای کودک به طور جدی راه بیفتد ولی اگر قرار باشد باز هم فقط یکسری تولیدات خاص در اولویت باشد و نتوانیم برای تمام سنین کودک و نوجوان فیلم خوب تولید و اکران کنیم حضور من هم نمی‌تواند معنایی داشته باشد.
درخشنده سال قبل درباره آنچه به عنوان زنگ سینما در مدارس در شورای سینما مطرح شده بود هم نقطه‌نظراتی داشت که البته به نظر می‌رسد این ماجرا نیز چندان جدی گرفته نشده و اجرایی نشده است.
با تمام این تفاسیر بررسی برنامه‌ها و اولویت‌های شورای سیاستگذاری جشنواره منوط به برگزاری نخستین جلسه آن است ولی در اینجا یاداوری می‌شود، مجید زین‌العابدین که تاکید دارد از اقدام‌های هیجانی برای تولید فیلم کودک پرهیز می‌کند، در جشنواره سال گذشته اعلام کرده بود، در پیگیری‌هایی که با سازمان سینمایی داشته، قرار است از سینمای کودک‌ و نوجوان در حوزه تولید و اکران حمایت شود.
او ابراز امیدواری کرده بود که بعد از جشنواره (سی‌وپنجم) بتوانند نقشه‌ راه آن را ترسیم کنند تا برای سال‌های آینده جشنواره بهتری داشته باشیم.
این مدیر هم‌نظر با بسیاری از فیلمسازان این عرصه گفته بود، «تا زمانی که اکران رونق پیدا نکند، تولید راه نمی‌افتد. در حوزه اکران باید سازوکار حمایتی داشته باشیم چون تولید بدون اکران معنایی ندارد. وظیفه ما این است که از این سینما حمایت کنیم و علاوه‌بر حمایت در تولید به حمایت در اکران هم می‌اندیشیم.»
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/874285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

موتور خودروهای برقی روشن شد

ارائه بسته‌های «بانکی» به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

طاهری منتظر بازی در مسکو

حمله کاپیتان پرسپولیس به رکورد دو بازیکن افسانه‌ای

صلاح احساساتی شد؛ تا ابد با کلوپ در ارتباطم!

نگرانی بزرگ رئال از تصمیم ناگوار کروس

پورموسوی: امیدوارم متخلفان گردن کلفت‌تر از قبل برنگردند

دعوای یووه و آلگری به دادگاه می‌کشد

12سال از فینال حیرت‌انگیز چلسی و بایرن در آلیانز آرنا گذشت

تخصص جالب یک سرمربی در معرفی گلر جدید!

کابوس 400 میلیون یورویی بارسلونا و دوشیدن عربستان!

کلوپ قهرمان لیگ برتر را معرفی کرد

متکی: به چیزی جز ریاست مجلس فکر نمی‌کنم

کاندیدای نایب رییسیِ مجلس: دو گزینه مطرح ریاست از من درخواست داشتند که کمکشان کنم

گزارش صداوسیما از جزئیات سفر رئیس جمهور به آذربایجان و دیدار با علی‌اف

سفیر اسبق ایران در عمان: ایران و آمریکا می‌توانند به تعامل جدیدی برسند

با کریمان کارها دشوار نیست

چهره متفاوت «امپراتور یوری» در سریال جدیدش

«ماجرا‌های پدینگتون» در شبکه کودک

دورهمی بازیگران سریال آوای باران در اکران یک فیلم

زمان پخش سریال «در انتهای شب» مشخص شد

این آدم مرد زندگی نیست!

تسلط فوق‌العاده راغب در قرائت قرآن و آواز سنتی

تتلو هیچ شاکی خصوصی نداشت

تیزر آهنگ انرژی مثبت و جدید فرزاد فرخ را ببینید

خاطرات خنده‌دار راغب از شیطنت‌های دوران مدرسه

وجود 134 هزار ساختمان ناایمن در کشور

افزایش شمار کشته‌های سیل افغانستان به 70 نفر

چمران: هیچ شخصی پیدا نمی‌شود که درختان چیتگر را قطع بکند

وزیر کشور: دربارۀ نگهداری حیوانات در آپارتمان کمبودهایی وجود دارد که باید قانون را تکمیل کنیم

تب زیبایی، آرایشگر‌ها و ماما‌ها را جراح کرد

اینشتین در مورد منطقه عجیب اطراف سیاهچاله‌ها درست می‌گفت

تأثیر مطالعه بر سلامت روان

مهر مدعی شد: حقوق همه بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر وقت فردا واریز می شود

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

مجمع فدراسیون عزیزی‌خادم را عزل کرد، نه هیئت رییسه

نگاهی به دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال جوانان با پرسپولیس

جانشین موقت آلگری در یووه معرفی شد

الهامی به دنبال فراموشی تلخ‌ترین شکست تاریخ

حمله دادکان به تاج؛ چطور متوجه فساد منصوبان خودش نشد؟!

چهارشنبه برای امید عالیشاه جشن بگیرید

پاتک به رکورد جلالی در مقر استقلال

واکنش اسبقیان به انتخاب سرپرست برای فدراسیون تنیس

گل به خودی عجیب در لیگ MLS آمریکا

پاداش قهرمان لیگ انگلیس چقدر است؟

متکی: آقای رئیسی الا ماشاءالله قول می‌دهد اما...