راه ترقی

آخرين مطالب

فرجام دوئل داغ اصولگرایان نوشتارها

فرجام دوئل داغ اصولگرایان
  بزرگنمايي:

راه ترقی - آرمان امروز /متن پیش رو در آرمان امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد تا آن‌طور که سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفته، 90 کاندیدای این انتخابات برای تصاحب 45 کرسی بلاتکلیف مجلس دوازدهم با یکدیگر رقابت کنند؛ رقابتی که در 22 حوزه و 15 استان کشور برگزار می‌شود و 47 فرمانداری و 81 بخشداری در برگزاری آن دخیل خواهند بود.
در آستانه برگزاری انتخابات شهرهای مختلف کم‌کم بار دیگر از پوسترهای انتخاباتی پرشده تا یکی از شلوغ‌ترین آخر هفته‌های سیاسی در کشور و به‌ویژه شهر تهران شکل بگیرد، احزاب مختلف به اصولگرا فهرست‌های متعددی را روی میز قرار داده تا بتوانند با بسیج نیروها ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان را فتح کنند.
به دلیل رد صلاحیت‌ها، اصلاح‌طلبان نتوانستند به لیست قابل‌توجهی در انتخابات رسیده و بخشی با عدم مشارکت و برخی دیگر با دادن لیست‌های محدود در دور اول مشارکت داشتند اما در آن‌سو رقابت میان جناح راست داغ است، طیف‌های رنگی از جریان‌های مختلف اصول‌گرایی با بهره‌گیری از امکانات خاص سیاسی در تقلا و تکاپو هستند تا با حذف رقبای درون‌گروهی خود را در جناح اصول‌گرایی هژمونیک کنند.
در حال حاضر، شکاف میان اصول‌گرایان آن‌قدر عمیق است که آن‌ها نتوانستند در دور اول باوجود ادعای رسیدن به وحدت با یکدیگر همگرا شوند و چندین لیست با نامزدهای مختلف در میانشان شکل گرفت. در دور دوم، این اختلافات به طرز جالب‌توجهی بیشتر شده است، اگر در دور اول دعواهای سیاسی در سطحی پایین با ادبیات چنار و پاجوش میان بخش جوان رادیکال‌تر اصول‌گرایی شکل‌گرفته بود در دور دوم چهره‌های شاخص نیز رو درروی هم قرارگرفته و با بر هم زدن انسجام تشکیلاتی و گفتمانی با یکدیگر دوئل می‌کنند.
اصول‌گرا هم شمشیر را از رو بسته‌اند/ شکست گفتمان وحدت در مرحله اول!
به‌عنوان‌مثال محسن رضایی باوجودآنکه ظاهراً ازجمله اعضای “شانا” یا همان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است و به این اعتبار، همسو با غلامعلی حداد عادل از ورود یاران و نزدیکان محمدباقر قالیباف به مجلس حمایت می‌کند اما با شماری از نیروهای سیاسی برخی دیگر طیف‌های اصولگرا دیدار کرده و در بخشی از سخنانش ازآنچه «رویش‌های انقلاب» خوانده، استقبال کرده است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با شورای مرکزی “شریان”، رائفی‌پور و سعید محمد و شورای مرکزی “صبح ایران” و احمد نادری و شورای مرکزی جماران دیدار کرده است و در کمال تعجب خواهان پرهیز از تک‌روی در اصول‌گرایی شده است! سایر رهبران این جناح نیز وضعیت بهتری نداشته و به عبارتی در جناح راست شمشیرها از رو کشیده شده است.
نگاهی به تحولات انتخاباتی اصولگرایان نشان می‌دهد اگرچه همگی به هر بهانه از «همگرایی» و «وفاق» اصولگرایانه و انقلابی سخن می‌گویند اما وقتی پای عمل به میان می‌آید، هیچ‌کدام از هیچ فرصتی برای تک‌روی و دستیبابی به اهداف حزبی خود چشم‌پوشی نمی‌کنند.
این شمشیر کشیدن برای دوئل سیاسی وقتی آشکارتر خواهد بود که نگاهی بیندازیم به تعدد لیست‌های انتخاباتی اصولگرایی که در تهران و دیگر نقاط کشور منتشرشده است. آن‌هم درحالی‌که به‌عنوان‌مثال، دو تشکل اصول‌گرا یعنی “امنا” و “شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی” یا همان “شانا” در لیست‌های انتخاباتی 16 نفرهای که منتشر کرده‌اند، تنها بر سر 2 نفر اتفاق‌نظر دارند و در خصوص 14 عضو دیگر این دو لیست، هیچ اشتراکی دیده نمی‌شود. آن‌هم در حالی درمجموع تنها 32 کاندیدا در حوزه انتخابیه تهران با یکدیگر رقابت می‌کنند و به این اعتبار “شانا” و “امنا”، از میان این 32 نفر تنها بر سر 2 نفر اتفاق‌نظر دارند و به‌جز این دو، هرکدام 14 نفر را برای تکمیل لیست‌هایشان برگزیده‌اند!
پدرخوانده در برابر رانده‌شدگان
این از طنز روزگار است که در شرایطی که درمجموع در پایتخت که 32 کاندیدا برای تصاحب 16 کرسی از 45 کرسی باقیمانده با یکدیگر رقابت خواهند کرد، باوجودآنکه تقریباً تمامی 32 کاندیدای راه‌یافته به دور انتخابات مجلس دوازدهم نیز از اصولگرایان هستند اما نه‌تنها اصولگرایان نتوانسته‌اند بر سر این 32 نفر به یک اجماع حداکثری نیز برسند و چنان اختلافاتشان شدید است که درگیری‌های آن‌ها به رسانه‌ها نیز راه‌یافته است.
طبق برآوردهای سیاسی برای رقابت این 32 نفر، دست‌کم 5 تشکل مختلف منتسب به جریان اصولگرایانی وارد گود رقابت شده و هرکدام لیستی مستقل ارائه کرده‌اند. این پراکندگی سیاسی در سطحی است که حالا 5 لیست قطعی میان اصول‌گرایان شکل‌گرفته است، لیست‌های پنج‌گانه‌ای که عبارت‌اند از لیست ائتلافی «پایداری و شانا»، «امنا»، «جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی»، «جامعه اسلامی مهندسین» و «جبهه مستقلین» که البته در این میان رقابت اصلی میان پدرخوانده‌ها یعنی شانا و پایداری در یک‌سو و رانده‌شده‌ها یعنی امنا شکل خواهد گرفت.
لیست پدرخوانده یا چنارها در انتخابات به دنبال چیست؟
لیست ائتلافی شانا و پایداری که در میان جوانان اصول‌گرا به لیست چنارهای سیاسی یا همان پدرخوانده‌ها معروف است یکی از جنجالی‌ترین فهرست‌هایی است که پا در عرصه رقابت گذاشته است، سر لیست این فهرست محمدباقر قالیباف بود که برخی او را عامل اصلی شکست می‌خوانند، شانا متهم به آن بوده که از موضع بالا بسیاری از اصول‌گرایان را حذف کرده و با تمامیت طلبی لیست بسته است در آن‌سو، مهم‌ترین سازوکار انتخاباتی جناح راست معتقد است که طی یک فرآیند سیاسی به فهرست نهایی رسیده و هرگونه انتقاد به معنای زیاده‌خواهی خواهد بود.
این اتهامات جایی شعله‌ور شد که دو روز قبل از برگزاری دور اول انتخابات حداد عادل در یک نشست خبری و در پاسخ به تعدد فهرست‌های محافظه‌کاران گفت که همیشه در کنار چنار بلند، چند پاجوش هم متعدد زده می‌شود؛ امری طبیعی است. همیشه اسامی 24 ساعته خلق می‌شود و 48 ساعت بعد از انتخابات هم فراموش می‌شود، این سخنان او، اما با واکنش‌های تندی روبه‌رو شد!
اما یکی از جنجالی‌ترین حوادث سیاسی در شانا ائتلاف این جریان قدیمی با گروه پایداری است که ازلحاظ فکری باهم فرسنگ‌ها فاصله‌دارند، این ائتلاف به معنای آن خواهد بود که اگرچه ممکن است فراکسیون مشترکی میان طرفین شکل نگیرد اما در آن‌سو حتماً در تعیین رئیس مجلس آتی با یکدیگر اتفاق‌نظر خواهند داشت حتی برای کوتاه‌مدت!
نکته جالب آن است که محمدباقر قالیباف به‌جز لیست شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلابی) در هیچ فهرست دیگری به‌عنوان سر لیست قرار نگرفت و تنها برخی لیست‌ها به آوردن نام او در میان سایر نامزدها بسنده کردند. اتفاقی که تا حدودی می‌تواند از عملکرد قالیباف برآمده باشد و از قدرت بازی او در میانه لیست‌های انتخاباتی کاسته باشد. اگرچه هنوز دور دوم انتخابات برگزار نشده اما به‌تدریج رایزنی‌ها درباره رئیس مجلس دوازدهم آغازشده است. گمانه‌ها بین دو گزینه قالیباف و کاندیدای امنا بالا و پایین می‌شود.
طبق روال همیشه به‌جز باقر قالیباف که عامل همیشگی حاشیه و اختلاف است این باریک نامزد دیگر نیز برای فهرست شانا حاشیه‌سازی کرده و حضورش در فهرست دو رقیب باعث بیرون زدن دوباره تقابل‌ها شده است، بر اساس آخرین خبری که در برخی کانال‌ها و رسانه‌های اصولگرا منتشرشده است، مهدی شریفیان که دور اول انتخابات با حضور در لیست شانا از ورود به مجلس جامانده و به مرحله دوم رسیده بود، در دور دوم انتخابات هم در لیست شانا – پایداری حضور دارد هم در لیست امنا.
نکته عجیب آنجاست که بنا به گفته سید نظام‌الدین موسوی از اعضای تشکیلات انتخاباتی امنا، مهدی شریفیان رسماً اعلام کرده که خود را متعهد به رویکردهای امناء در مجلس آینده می‌داند و به‌این‌ترتیب راه خود را از شورای ائتلاف جدا کرده است. جمیعت زاگرس نشینان نیز اطلاعیه‌ای را درباره شریفیان و خبرهای مربوط به حضورش در لیست‌های انتخاباتی را منتشر کرده است.
یکی دیگر از حواشی همیشه داغ مرتبط با شانا برگزاری همایش‌های پرزرق‌وبرق در هتل‌های گران‌قیمت است که موردانتقاد رقبایش نیز بوده است، به‌عنوان‌مثال هتل بزرگ تهران، چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته میزبان منتخبان مجلس دوازدهم بوده است. ضیافتی که از 24 ساعت مانده به برگزاری‌اش خبرساز شده و داد منتقدان محمدباقر قالیباف را بلند کرد، اگرچه ظاهراً منتخبان باهدف آشنایی با روند حضور در مجلس و وظایف نمایندگی به این گردهمایی دعوت شدند، اما اخبار غیررسمی حکایت از این دارد معاونت اجرایی مجلس اقامتی لاکچری و با برنامه‌های غیرمعمول پارلمانی زیر تابلو انتخاباتی شانا برایشان تدارک دیده‌شده بود.
مراسم آشنایی با وظایف نمایندگی در ادوار قبل نیز برگزار می‌شد و منتخبان برای اسکان و جایابی و آموزش‌های اولیه به دعوت مجلس گرد هم می‌آمدند. این بار، اما گردهمایی تفاوت‌ها مهمی با دوره‌های پیشین داشت؛ منتخبان یک ماه زودتر و به شکل بسیار مجلل‌تری مورد استقبال قرار گرفتند. ناجایی که حتی راننده در اختیار نیز برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده که در نوع خود بی‌سابقه بوده است و این امکان پیش‌ازاین فقط برای منتخبانی بود که کار خود را به شکل رسمی به‌عنوان نماینده مجلس آغاز می‌کردند! مخالفان قالیباف در میان اصولگرایان اعتقاددارند که تیم قالیباف با اسکان لاکچری و خارج از عرف منتخبان مجلس دوازدهم در مرکز پایتخت درصدد نمک‌گیر کردن آن‌ها برای اخذ رأی به ریاست مجدد قالیباف بر مجلس هستند، آن‌هم از منافع عمومی و به اسم آموزش منتخبان!
ماجرای آن 140 سکه و رویش امنا در شب انتخابات
امنا محصول نیروهای ریزشی از شانا در کنار برخی نیروهای در سایه در درون دولت است، درواقع امنا را می‌توان همان جریان شریان (یاران مهرداد بذرپاش) با رزما (الله کرم) و شاخه‌های پایینی جریان اصولگرایی چون جماران شکل‌گرفته است، درواقع شریان پس از گرفتن تذکر به دلیل برگزار کردن نشست سیاسی دولتی‌ها در بهارستان مجبور شد به ائتلافی تن دهد که پوششی برای اقدامات سیاسی آن باشد.
امنا با لیست تازه شکل‌گرفته جبهه صبح ایران یا همان گعده رائفی‌پور نیز همپوشانی داشته و موی دماغ پدرخوانده‌ها در انتخابات بود و توانست به نتایج قابل‌توجهی نیز در دور اول انتخابات دست یابد، مهم‌ترین حاشیه این گروه سیاسی مربوط به ماجرای 140 سکه است که سروصدای فراوانی نیز به پا کرد! ماجرا از جایی شروع شد که رالفی پور برای پرموت کردن لیست خود به صداوسیما دعوت‌شده و اعلام کرد که در مجلس کنونی نماینده‌ای داریم که 140 سکه گرفته و تأیید صلاحیت شده است. رائفی‌پور که ظاهراً صداوسیما او را برای رونق دادن به فضای انتخابات دعوت کرده بود به‌اندازه‌ای درباره تخلفات و مفاسد مجلس یازدهم سخن گفت که نهایتاً از اتاق فرمان به مجری برنامه تذکر دادند که بگویید دیگر بس است! رائفی‌پور اما موضوع را فیصله نداد و در روایتی دیگر از فساد نمایندگان مجلس را نیز مطرح کرد که میان کاربران فضای مجازی به شدت موردتوجه قرار گرفت ازجمله وحید اشتری در یک توییت نوشت که فردی این سکه‌ها را دریافت کرده که در لیست مورد امنا قرار داشته و با رائفی پور نیز رابطه خوبی دارد. این فعال فضای مجازی نوشت که رائفی پور خبر نداشته که این سکه را یکی از نمایندگان نزدیک به خودش گرفته و برای همین حاضر نیست دیگر از او اسم ببرد! درواقع رائفی پور فکر می‌کرده که با انتشار این خبر ضربه بزرگی به لیست شانا می‌زند اما در حقیقت ظن را به سمت یکی از اعضای شاخص لیست امنا برد که به تعبیر فعال شناخته‌شده عدالت‌خواه حالا سر لیست این جریان سیاسی است؛ درواقع توپی که رائفی‌پور در برنامه جهان‌آرای شبکه افق شلیک کرده بود ترکش‌هایش به خودی‌ها خورده و حالا امکان ماست‌مالی آن نیز وجود ندارد، وحید اشتری دریکی از آخرین توییت‌های خود نوشته است: «من شنیده‌ام نماینده مردم تهران در مجلس انقلابی در رابطه با ماجرای 140 تا سکه که گفته می‌شود یک نماینده گرفته اطلاعاتش زیاد است. یک نفر می‌گفت ایشان جزئیات نحوه ردوبدل کردن سکه‌ها را هم می‌داند. زیر توئیت‌هایش ازش سؤال بپرسید شاید بالاخره نم پس داد».
پرونده اصلی که سرنخ دریافت 140 سکه در آن به دست آمد، مربوط به هلدینگ توسعه ملی است که بابک سعیدی مدیر عامل آن مدتی به اتهام تخلفات اقتصادی توسط دستگاه های امنیتی بازداشت شد. فرد مورد نظر که توسط رائفی‌پور هنوز معرفی نشده است توسط برخی واسطه ها با مجید محسنی مجد مدیرعامل شرکت به کیش یکی از زیرمجموعه های هلدینگ توسعه ملی آشنا شد و این آشنایی بود که به داستان 140 سکه و بسیاری تخلفات مابعد آن انجامید. “م.م.م” که او نیز به جرم مفاسد و تخلفات اقتصادی متعدد مدتی دستگیر شد صریحا اعتراف کرده بسته های متعدد کالا، کارت هدیه نقدی به میزان بسیار بالا و همچنین چندین فقره پرداخت سکه از جمله 140 سکه به این نامزد لیست امنا انجام داده است. “م.م.م” با جزئیات شرح داده است که این شخص با مراجعه به وی ادعا کرده بدهکار است و در خیابان سهروردی تهران درون ماشین از او 140 سکه تمام بهار آزادی دریافت کرده است، “م.م.م” محل قرار خود با این افراد را شهرک غرب اعلام کرده است. جالب اینکه این نماینده پس از دریافت این سکه ها شروع به پیگیری حل مسائل “م.م.م” کرده و با ابزار ریاست هیئت تحقیق و تفحص از بانک ها سعی کرده هدیه ای را که دریافت کرده جبران کند، نکته جالب این است که در جلسه میان این شخص و کارشناسان یکی از نهادهای نظارتی او دریافت بخشی از این موارد از “م.م.م” را پذیرفته است.
موضوع 140 سکه البته فقط یکی از اتهامات مالی و مفاسد نامزد لیست امنا در انتخابات است. موارد دیگر چنان زیاد و جدی است که هر شخصی را نسبت به حجم فعالیت های مفسده آلود یک فرد به تعجب وادار می کند، یکی دیگر از مواردی که درباره فعالیت های سر لیست امنا مطرح شده مربوط به دریافت 5 دستگاه خودرو فیدیلیتی از جانب وی است که تمامی آنها را به نام افراد دیگر دریافت کرده و با قیمت های بسیار بالا در بازار فروخته است.
اختلاف و انشقاق در لیست امنا در آستانه دور دوم انتخابات
حزب رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی (رزما) با صدور بیانیه‌ای تشکل انتخاباتی منسوب به الله کرم، لیست 16 نفره‌ای مجزا از لیست ائتلافی با امنا منتشر کردند. در بیانیه این حزب آمده است که به دلیل شائبه تخلفات مالی درباره برخی اعضای لیست امنا، رزما یک لیست جدید خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/874789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشان استاندارد روی این فرآوردهای غذایی جعلی است

5 اشتباه رایج هنگام بررسی قند خون افراد دیابتی

راهنمای خرید بهترین مغز گردو: انواع گردو کدامند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: باید مشاغل بر سودشان مالیات دهند

بهترین تولیدکنندگان ماشین آلات صنایع غذایی کدامند؟

برنامه فروش و پیش فروش چند خودرو داخلی

گزینه‌های سرمربیگری تیم‌های امید و جوانان استقلال مشخص شدند

اعزام تیم ملی تیراندازی به اردوی تدارکاتی و جام جهانی مونیخ

آقایی مسی تُرک در رئال و لالیگا

در میامی با دیدن بارسلونا رنج می‌کشیم

محمدرضا گلزار در چند قدمی پادشاه NBA

مردان و زنان پاراتکواندوی ایران بر بام آسیا

مسی کوچک هم از دست بارسا پرید

دعوت از 20 بانوی وزنه‌بردار به اردوی تیم‌ملی

درخواست رسمی مشهدی‌ها از زنوزی برای تیمداری در لیگ برتر

اولین حضور پائولو مونترو، سرمربی موقت یوونتوس در تمرینات

3 گزینه ریاست مجلس ششم خبرگان رهبری؛ رئیسی برای ریاست کاندیدا می‌شود؟

تکذیب شایعه منتشر شده درباره هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور؛ رئیسی به‌صورت زمینی راهی تبریز شد

فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان دستگیر شد

رئیس کمیسیون حقوقی: مدیریت قالیباف باعث تحولات زیرساختی در مجلس یازدهم شد

پایان جشنواره پژواک با اعلام اسامی برگزیدگان

10 مورد از بهترین حمله‌های فضایی در تاریخ سینما

کدام مدیران سینمایی به جشنواره فیلم کن رفتند؟

خواهر من، قشنگ من! جیگرم

ماجرای بین کته خانم و شاهزاده با اسب سفید جدی شده!

«مارال بنی آدم» به شایعه جدایی همایون و سحر خاتمه داد

محسن تنابنده برای «پایتخت7» به تاجیکستان می رود

حرکات موزون معین زد در کنسرت تهران!

شرط مهمی که راغب در قراردادش ذکر کرده است

ضبط 50 هزار دلار در فرودگاه امام(ره) از سوی تعزیرات

مدیریت بحران: احتمال وقوع «سیل مشهد» پیش‌بینی شده بود

دستگیری 260 دختر و پسر در مهمانی شیطانی

یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین کشف شد

آن بر سر گنج است که چون نقطه به کنجی

معرفی مجموعه نگاه کن برای کودکانی که حوصله آن‌ها همیشه سر می‌رود

انتقاد مجری تلویزیون از پاس کاری کشاورزان در دستگاه های دولتی

انتقاد روزنامه فرهیختگان از قرارداد با هند؛ "اشتباه چابهار!"

چرا برخی موسسات دولتی که بازده ندارند بودجه می گیرند؟

آخرین آمار محاسبات مالیاتی از خانه های خالی

تداوم ثبات در بازار ارز

بلاتکلیفی 5 ماهه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

سیم‌خاردار استقلال در آستانه بازگشت

تساوی اورنبورگ و اورال در روز گلزنی قربانی

رونمایی از پوستر رسمی زیبای ایران در لیگ ملت‌ها

یک اخراج عجیب در فوتبال

گل سرنوشت‌ساز قربانی در لیگ روسیه

روز قضاوت؛ امشب خون به پا می‌شود!

اتفاقی که صدای هواداران استقلال را در آورد

تکذیب احضار اعضای هیئت رئیسه فدراسیون

بهترین بازیکن ایران در تاریخ VNL؛ معروف و موسوی نه!