راه ترقی

آخرين مطالب

احتمال جنگ ميان ايران و آمريکا؛ خاورميانه در مسير آرماگدون يا نبرد سرنوشت ساز نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- "لوئيس رنه پرس"، در مقاله اي در "يو اس نيوز اند ورلد ريپورت" (آمريکا) با عنوان "مسير سربع به سوي آرماگدون يا نبرد سرنوشت ساز" اين سئوال را مطرح کرد که :
آيا اين احتمال وجود دارد که ترامپ در خاورميانه جنگ هسته اي به راه اندازد؟
«اگر دشمن اشتباه کند، موشک هاي ما غرش کنان بر سر آنها فرود خواهند آمد» - سردار حاجي زاده فرمانده نيروي هوايي سپاه ايران.
در صورتي که همه عوامل مناسب در نظر برسند، اين احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا عليه ايران به اقدام نظامي کم و بيش گزينشي دست بزند. جمهوري اسلامي که حداقل براي حملات تلافي جويانه نظامي معين به هيچ وجه گزينه مهمي در اختيار ندارد - نيروهاي نظامي آمريکا در منطقه يا اهداف خاصي در اسرائيل را هدف قرار خواهد داد. ترکيب و آرايش دقيق اهداف گزينش شده ايران به هر شکل که باشند، حملات تلافي جويانه تهران به طور مشخص به گونه اي طراحي مي شوند که موجب حملات متقابل (حتي هسته اي) عظيم دشمن نشود. البته، اين نوع حملات تلافي جويانه در رابطه با اسرائيل به احتمال، در کنار ساير موارد، شامل تکيه قابل توجه ايران به نيروهاي شبه نظامي وابسته به خود يعني حزب الله مي شود.
در همه اين محاسبات حيرت آور، البته، عقلانيت کامل در دو طرف نيز بايد در نظر گرفته شود. اگر، براي مثال، رئيس جمهور جديد آمريکا با ضربه نخست خود (حمله اي که واشنگتن از آن، طبق قانون، همچون قانون بين المللي دفاع پيشگيرانه مشروع همه تدابير احتياطي را کاملاً کنار بگذارد در آن صورت پاسخ ايران، اعم از منطقي يا غير منطقي، متناسب به حمله آمريکا خواهد بود، يعني پاسخي به نسبت شديد. در چنين حالت پرتنشي، به کارگيري محتاطانه سلاح هاي هسته اي در مرحله بعدي جنگ را نمي توان منتفي دانست.
البته، چنين حرکتي بايد از جانب آمريکا و يا اسرائيل صورت گيرد. اين نوع نتيجه گيري مسلم، از اين جهت واقعيت دارد که ايران از جنبه عملياتي هنوز قدرت هسته اي نيست. در چنين موقعيتي، ترامپ به ويژه در رابطه با همه مسايل از موضع توسل به قدرت پيروي مي کند، شايد به راهبرد«سگ ديوانه» در برابر ايران متوسل شود. در اين جا، رئيس جمهور آمريکا در آخرين لحظه از خود گرايش به راهبرد «تظاهر به بي منطقي» يا آنچه که من در آخرين کتاب ها و رساله هاي خود «عقلانيت مبتني بر تظاهر به بي منطقي» ناميده ام، نشان خواهد شد.
جالب اين که اين نوع اتکاء باقيمانده [رئيس جمهور آمريکا] در حالي که به لحاظ شهودي، معقول و به ظاهر جذاب به نظر مي رسد، اما مي تواند تأثير معکوس داشته باشد و در نتيجه مي تواند راهگشاي «مسير رو به آرماگدون يا نيرد سرنوشت ساز»، جنگي بي پتيتم شود.
اگر، از طرف ديگر، حمله نخست دفاعي «يا مجازات گونه» ترامپ عليه ايران به طور مشخص زياد سنگين و مخرب نباشد، ايران کاملاً منطقي، به احتمال زياد سعي خواهد کرد که در پاسخ حملات تلافي جويانه «محدود» انجام دهد. اما اگر حملات آگاهانه منطقي و حساب شده ترامپ عليه ايران، دانسته يا ندانسته، عليه اين کشور با [فرض وجود] رهبريت بي منطق و غير عقلاني انجام شود، در اين حالت، پاسخ ايران «موشک هاي غرش کنان» يا حملات تلافي جويانه کامل خواهد بود. به احتمال اين نوع پاسخ پيش بيني نشده، غير هسته اي، ايران مي تواند آميزه اي از اهداف هنوز معين نشده اسرائيل و آمريکا را هدف قرار دهد..
براي حال حاضر، حداقل، حملات تلافي جويانه موشکي ايران عليه اهداف و پرسنل آمريکا بيرون از خاک آمريکا صورت خواهند گرفت و [البته شامل سرزمين آمريکا نمي شود]. اما اين پيش بيني محدود کننده شامل اهداف موجود در اسرائيل نمي شود. در مقابل، در هرگونه حمله تلافي جويانه ايران عليه اسرائيل به احتمال تأسيسات نظامي اين کشور هدف قرار خواهند گرفت که در ضمن شامل شمار قابل توجه اي از شهروندان بدون محافظ و زير ساخت هاي فرعي مي شود.
«بازي» راهبردي پيش رونده، ولو اين که توسط دشمنان منطقي هم انجام شود، طلب مي کند که هر رقيب به طور سرسختانه براي به دست آوردن «سلطه مبتني بر تنش و تشديد» تلاش کند. متأسفانه، پويايي دروني کاملاً غيرقابل پيش بيني اين قبيل درگيري ها است که دورنماي جدي سناريوي «آرماگدون يا نبر د سرنوشت ساز» واقعي را تحقق مي بخشد. در ضمن اين پيامد غير قابل تحمل مي تواند از طريق افزايش تنش هاي غير منتظره توسط يکي يا هر سه بازيگر ملي سلطه به وجود آيد يا از طريق جهش و حرکت تخريب کننده ناگهاني و چشمگير ايران، اسرائيل يا آمريکا پديد آيد.
وقتي اين وضعيت پيچيده را به طور سودمند رمز گشايي مي کنيم تنها نکته کاملاً قابل پيش بيني اين است که همه آنها غير قابل پيش بيني هستند. براي نمونه، حتي طبق بهترين يا خوش بينانه ترين ارزيابي ها درباره عقلانيت دشمن، همه تصميم گيرندگان دست اندر کار بايد به مواردي چون برآورد غلط، خطا در اطلاعات، استفاده غير مجاز از سلاح هاي راهبردي، نقض و خطاي کامپيوتري يا مکانيکي، موارد دفاع هاي سايبري بد تشخيص داده شده، جنگ سايبري و حتي کودتاي خصمانه توجه داشت.
در تحليل نهايي، مشارکت کنندگان و شهروندان مطلع در اين بازي هاي راهبردي به شدت پيچيده، بايد بياد داشته باشند که از لحاظ رياضي بي معنا است که احتمالات دلگرم کننده را به رويدادهاي منحصر به فرد نسبت دهيم. از آن جا که جنگ واقعي هسته اي به واقع معرف چنين رويدادي است، رويدادي با «همياري»، تعاملات و نقاط تلاقي کاملاً غير منتظره، ما هرگز با دقت اطمينان بخش نمي توانيم پيش بيني کنيم که احتمال چنين درگيري وجود رخ خواهد داد يا خير. در واقع، اگر ترامپ با چنين پيش فرض به اشتباه نامشخص به ايران حمله کند که ژنرال هاي او هم اکنون «همه چيز را پوشش داده و فکر همه کارها ر ا کرده اند»، بايد هشدار نظامي کلاسيک کارل ون کلاوزويتز را به او يادآوري کرد: اين که مدت ها پيش از اين که برنامه ريزان نظامي بتوانند حتي جنگ هسته اي را تجسم کنند، ژنرال بزرگ پروس درباره اين «اختلاف» يا «تفاوت بين جنگ روي کاغذ و جنگ واقعي [در ميدان عمل] هشدار داده بود.
اعم از اين که ترامپ اين تفاوت را دست کم يا ناديده بگيرد، اما اين تفاوت مي تواند خاورميانه متزلزل را به سوي آرماگدون يا نبرد سرنوشت ساز گريزناپذير سوق دهد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8527/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد