راه ترقی

آخرين مطالب

علت شکست اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري 96/ 30 سال است که هيچ رئيس جمهور اصولگرا پيروز نشده است! انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- تحليلگران جناح اصولگرا در ايران که به بررسي علل شکست ابراهيم رئيسي در انتخابات اخير رياست جمهوري در روز 29 ارديبهشت 96 پرداخته اند، نظرات و دلايل مختلفي را ارائه کرده‌اند.
چکيده علل عرضه شده به قرار زير است:
 • ناشناس بودن رئيسي در جامعه ايران و نبودن فرصت کافي براي جا انداختن او در بين رأي دهندگان.
 • کنارگذاشتن قاليباف که هم چهره آشناتري بود و هم از سوابق مديريتي برخوردار بود به نفع رئيسي که فاقد پشتوانه کار اجرائي و مديريتي بود.
 • انتخاب گفتمان اشتباه از سوي قاليباف و پيروي او از مدل احمدي‌نژاد در مناظره ها. اين رويکرد نه تنها کارگر نيفتاد بلکه دو مشکل ديگر نيز ايجاد کرد. اول اينکه قاليباف تکنوکرات که مي توانست در قالب يک مدير اجرايي آراي بخشي از طبقه متوسط را جذب کند، با پيش کشيدن شعارهاي عوام پسندانه (مانند تقسيم کردن جامعه به 96 درصد معمولي يا فقير و 4 درصد برخوردار) و تلاش شديد براي جذب آراي طبقات کم درآمد، آراي طبقه متوسط را از دست داد. دوم اينکه فضاي انتخابات که تا قبل از آن آرام بود به يک فضاي دو قطبي مبدل شد. روحاني از فضاي به وجود آمده بهره برداري کرده و با سامان دادن يک کارزار تبليغاتي پر حجم و با عبور از برخي از خطوط قرمز، به دو قطبي تر شدن انتخابات کمک کرد. اين فضا باعث شد که آراي مردد و خاموش به نفع روحاني وارد صحنه شود و پيروزي روحاني را رقم بزند.
 • گروه کثيري از تحليلگران اصولگرا فقدان برنامه ريزي و وجود هرج و مرج و اختلاف نظر را در جبهه خود عاملي موثر در عدم موفقيت اين جبهه براي هماهنگ کردن و همسو کردن نيروهايشان مي دانند.
 • عدم طرح ارزش هاي ديني يکي ديگر از عللي است که ناظران اصولگرا در توجيه شکست اردوگاه خود بيان کرده اند. استدلال آنان اين است که پايگاه اجتماعي اصولگرايان را بخش محافظه کار مذهبي جامعه ايران تشکيل مي دهد. اما هر دو نامزد اين جبهه از تأکيد موثر بر ارزش هاي مذهبي در کارزار انتخاباتي خود سر باز زدند، اين امر باعث شد که آراي بخشي از محافظه کاران مذهبي و سنت گرايان را از دست بدهند. در همين رابطه، بعضي از ناظران اصولگرا ملاقات آقاي رئيسي با امير تتلو، خواننده جوان را “فاجعه” خواندند. از نظر آنان اگر اين ملاقات از سوي روحاني و يا هر کانديداي ديگر اصلاح طلب صورت مي گرفت نه تنها واکنش منفي در ميان حاميان جريان مزبور ايجاد نمي کرد، بلکه چه بسا از آن استقبال هم مي شد. اما بخش محافظه کار و سنتي جامعه که مخالف موسيقي (چه رسد به موسيقي زير زميني) است نمي توانست اين حرکت را هضم کند. نکته‌هاي مغفول اما به نظر مي‌رسد که اين تحليل‌ها بعضي نکات را مغفول مي‌گذارند. مثلا اگر فرضا آقاي قاليباف در قامت يک مدير و تکنوکرات ظاهر مي شد و آراء بخشي از طبقه متوسط را هم جلب مي کرد و نهايتا در انتخابات هم پيروز مي شد، آيا مي شد آن پيروزي را به پاي گفتمان اصولگرايي نوشت؟ کسي که از نگرش و گفتمان اصولگرايانه، مانند ضرورت برقراري گشت هاي امر به معروف و نهي از منکر، تفکيک جنسيتي، تضاد با فرهنگ غرب، دشمني با آمريکا و غيره سخن چنداني به ميان نياورد، حتي اگر در انتخابات هم پيروز شود، اين پيروزي را نمي شود پاي تفکر اصولگرايانه نوشت. اصولگرايي زماني مي تواند پيروز باشد که حداقل اصول مرکزي اين تفکر در معرض قضاوت عموم گذاشته شود و رأي بياورد. نه آقاي قاليباف و نه آقاي رئيسي هيچکدام در اين خصوص اطلاعاتي در اختيار رأي‌دهندگان نگذاشتند و اين روحاني بود که در مورد طرز فکر محافظه‌کارانه دو نامزد اصولگرا صحبت کرد.
30 سال است که هيچ رئيس جمهور اصولگرا پيروز نشده است!
اين رسانه اپوزيسيون در ادامه تحليل انتخاباتي خود مدعي شده است که واقعيت اين است که از بعد از پايان جنگ ايران و عراق و درگذشت آيت الله خميني [ره]، حتي يک نفر اصولگرا به رياست جمهوري نرسيده است. محمود احمدي‌نژاد هم با آنکه در ابتدا حمايت اردوگاه مزبور را به همراه داشت، تفکراتش نه تنها با اصولگرايان همخواني نداشت بلکه در مواردي ضديت هم داشت، چنانکه با گذشت زمان تضاد بين دو بينش خود را نشان داد تا آنجا که محمدتقي مصباح يزدي که روزي اطاعت از او را اطاعت از خدا مي دانست، درمانده از توجيه اشتباه خود طي اظهاراتي گفت: “بيش از 90 درصد معتقدم که او سِحر شده است.” در انتخابات سال 1392 هم بعضي کانديداهاي اصولگرا (مثلا رضايي و قاليباف) در قالب افرادي عملگرا ظاهر شدند که تلاش داشتند راه حل هايي براي درمان مشکلات اقتصادي بدهند. تنها کسي که با گفتمان اصولگرائي در صحنه حاضر شد سعيد جليلي بود که نهايتا 4 ميليون رأي آورد. از طرفي، انتخابات بعد از انتخابات، هر کجا “امکان” رأي دادن به جناح مخالف اصولگرايان وجود داشته، اکثريت به آن گزينه رأي داده اند. نمونه آن را در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان در سال گذشته ديديم به نحوي که بزرگان جناح اصولگرا، از قبيل محمد يزدي و محمد تقي مصباح يزدي، نتوانستند کرسي هاي خود را در خبرگان حفظ کنند و احمد جنتي هم به زحمت (نفر آخر تهران) به آن مجلس راه يافت. به اين ترتيب تحليل‌هاي ارائه شده از سوي اصولگرايان در مورد شکست در اين دوره از انتخابات چندان منطقي به نظر نمي رسد، چرا که مسئله فقط به اين دوره منحصر نيست، بلکه ظرف حدودا 30 سال گذشته اصولا هيچ رئيس جمهوري با طرح گفتمان اصولگرايي به پيروزي نرسيده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟