راه ترقی

آخرين مطالب

چرا رهبران اروپایی از پایبندی به برجام حمایت می‌کنند؟ سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- «ریک نواک»، در گزارشی در روزنامه الشرق الاوسط (انگلستان)، نوشت: در صورتی که ایالات متحده آمریکا تصمیم به مجازات شرکت ها یا بانک ها یا موسسات اروپایی بگیرد که با ایران همکاری می کنند، ممکن است الگوی نجات توافقنامه هسته‌ای ایران از هم بپاشد. مقامات اروپایی اکنون در جستجوی گزینه های موجود برای محافظت از شرکت ها و اشخاص اروپایی در برابر تحریم های آمریکا هستند.

آیا اروپا می‌تواند از شرکت‌هایش در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت کند؟
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تصمیمی که موجب تشدید کشمکش بین دو سوی اقیانوس اطلس می‌شود‏، روز جمعه گذشته پیش از پایان مهلت در روز یکشنبه، خودداری خود را از «تأیید» توافقنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد. ترامپ توافقنامه هسته‌ای ایران را که در سال ٢٠١٥ امضا شد «فاجعه بار» توصیف و اعلام کرد این توافقنامه در جهت منافع ایالات متحده آمریکا نیست هرچند در گذشته با اکراه پایبندی ایران را به این توافقنامه تایید کرده بود.
پیش بینی می‌شود تایید نکردن توافقنامه هسته‌ای، مسئولیت را بر دوش کنگره آمریکا بیندازد تا شروط جدیدی تعیین کند که موجب تقویت توافقنامه یا لغو آن می شود. سناریوی اخیر یعنی لغو توافقنامه، احتمالا موجب بازگردانده شدن تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران خواهد شد. حتی در داخل دولت ترامپ مسئولان زیادی وجود دارند که مانند مقامات اروپایی و شرکت های بزرگ معتقدند حفظ توافقنامه کنونی‏، هوشمندانه ترین گزینه به شمار می‌رود.
سئوالی که اکنون مطرح است این است که چرا رهبران اروپایی از پایبندی به توافقنامه هسته‌ای حمایت می‌کنند و برخلاف برخی مسئولان بلندپایه در دولت رئیس جمهور آمریکا ترامپ‏، در مطرح کردن و بررسی کردن مسائل‏، راحت تر هستند؟ اروپا معتقد است توافقنامه ناقص بسیار بهتر از وجود نداشتن توافقنامه است.
به رغم امکان وجود نواقص، همان طور که دولت های اروپایی ذیربط می گویند، توافقنامه کنونی بهتر از کلا وجود نداشتن توافقنامه است. یک مسئول بلندپایه در وزارت امور خارجه آلمان گفت: «شواهد روشنی از اقدام ایران به نقض تعهداتش درباره برنامه جامع اقدام مشترک وجود ندارد». منظور او توافقنامه هسته‌ای با ایران است که به طور رسمی برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] نامیده می‌شود. مقامات فرانسوی نیز اخیرا به همین نتیجه رسیدند و حتی مسئولان آمریکایی اعلام کردند ایران از نظر فنی به بندهای توافقنامه پایبند است.
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه اواسط ماه سپتامبر گفت: «پایبندی به توافقنامه کنونی برای جلوگیری از تکثیر هسته‌ای، ضروری است. در شرایط کنونی و با مشاهده خطراتی که کره شمالی ایجاد کرده است، ما باید به توافقنامه با ایران پایبند بمانیم». آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسئول نظارت بر پایبندی ایران به توافقنامه هسته‌ای است نیز استنتاج مشابهی دارد.
دستگاه های مختلف اطلاعاتی کاهش چشمگیر تلاش های ایران در زمینه توسعه هسته‌ای را در اروپا به ثبت رسانده اند. دستگاه اطلاعاتی آلمان اعلام کرد «تلاش های ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای» پس از اجرای توافقنامه هسته‌ای به شکلی قابل ملاحظه کاهش یافته است. مسئولان به پرسش ها درباره جزئیات کاهش تلاش های ایران پاسخ ندادند ولی مقامات پرجمعیت ترین ایالت آلمان یعنی ایالت نورد راین وستفالن اعلام کردند تلاش های ایران برای دستیابی به موادی که قابل استفاده در برنامه هسته‌ای هستند از ١٤١ مورد در سال ٢٠١٥ به فقط ٣٢ مورد در سال ٢٠١٦ کاهش یافته است. مقامات آلمانی می‌گویند کاهش تلاش های ایران در این زمینه از نشانه های بارز موفقیت توافقنامه به دست آمده در سال ٢٠١٥ است.
لغو تحریم‌ها به موجب توافقنامه هسته‌ای موجب شتافتن شرکت های اروپایی برای فعالیت تجاری در ایران شد. این شرکت ها اکنون به دنبال بسیج دولت هایشان برای جلوگیری از به هم خوردن توافقنامه هسته‌ای هستند و امیدوارند اگر اروپا از بازگرداندن تحریم ها خودداری کند، ایران به پایبندی به شروط توافقنامه هسته ای ادامه دهد.
از جنبه تئوری، کشورهای امضا کننده توافقنامه هسته‌ای بجز آمریکا که شامل کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه می‌شوند می‌توانند بدون مشارکت ایالات متحده آمریکا به توافقنامه هسته‌ای پایبند بمانند. فیلیپ دیلیور نایب رئیس روابط عمومی شرکت حمل و نقل «آلستوم» هفته گذشته در کنفرانس سرمایه گذاری اروپا- ایران در پاسخ به سئوالی درباره این احتمال گفت: «فکر می‌کنم آنها [آمریکایی‌ها] بار دیگر تحریم ها [علیه شرکت های] اروپایی را باز نخواهند گرداند. (در چنین شرایطی) ما باید بتوانیم به کار خود ادامه دهیم».
چنین تصمیمی تاثیرات خطرناکی بر روابط دو سوی اقیانوس خواهد گذاشت آن هم در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا با سیاست هایش در زمینه هزینه های دفاعی، تجارت، تغییرات آب و هوایی و دیگر مسائل، موجب خشم بسیاری از متحدانش شده است.
روابط تجاری کنونی و سرمایه گذاری های گسترده کنونی، برهم زدن توافقنامه هسته‌ای با ایران را به شکلی فزاینده دشوار کرده است. صادرات ایران به اتحادیه اروپا بین سال های ٢٠١٥ و ٢٠١٦ حدود ٣٧٥ درصد افزایش یافت و شرکت های اروپایی عملا منابع مالی کلانی در این کشور سرمایه گذاری کردند که مشکلات مربوط به اتخاذ هر تصمیمی را که موجب فروپاشی توافقنامه هسته‌ای شود افزایش می‌دهد.
گسترش چشمگیر روابط بازرگانی با ایران نتنیجه از سرگیری روابط بانکی بین ایران و غرب است هرچند بانک های بزرگ اروپایی تاکنون از تعامل مستقیم با موسسات ایرانی خودداری کرده اند. موسسات بیمه اروپایی تلاش کردند ضمانت نامه های صادراتی برای شرکت هایی که آماده تجارت با ایران هستند صادر کنند.
موسسه بیمه صادرات دانمارک تاکنون با گشایش اعتبار یا صدور ضمانت نامه برای هشت بانک ایرانی موافقت کرده است. جوردن فریدسگار سورنسن مدیر این موسسه گفت: «اگر تحریم ها موجب شود انتقال پول به خارج از ایران غیرقانونی شود، ما خسارت آنها را پوشش خواهیم داد. ما چنین ریسک هایی را برای بانک ها پوشش می‌دهیم».
با این همه، در صورتی که ایالات متحده آمریکا تصمیم به مجازات شرکت ها یا بانک ها یا موسسات اروپایی بگیرد که با ایران همکاری می کنند، ممکن است الگوی نجات توافقنامه هسته‌ای ایران از هم بپاشد. مقامات اروپایی اکنون در جستجوی گزینه های موجود برای محافظت از شرکت ها و اشخاص اروپایی در برابر تحریم های آمریکا هستند.
برخی بازرگانان اروپایی تردید دارند که آیا این تلاش ها خواهد توانست از آنها به میزان کافی محافظت کند یا خیر. یک مسئول اجرایی ارشد در یک شرکت بزرگ چند ملیتی به شرط فاش نشدن نامش به علت حساسیت های مربوط به خودداری آمریکا از تایید توافقنامه هسته ای گفت: «موضع ما و موضع دیگر شرکت های بین المللی این است که ما به هماهنگ شدن با قوانین بین المللی و قوانین جاری نیاز داریم. اگر تحریم های اقتصادی بازگردانده شود به معنای امکان نداشتن ادامه فعالیت های تجاری در داخل یا خارج ایران است که در این صورت ما کار خود را کاملا متوقف خواهیم کرد».
این مسئول اجرایی اروپایی افزود: «برخی افراد‏، تصویب قوانین پیشگیرانه (ممنوعیت احیای تحریم های اروپایی) را مطرح کردند ولی از جنبه عملی و با توجه به شرایط واقعی شرکت های چند ملیتی، این شرکت ها تمایلی به حساب باز کردن روی چنین خط مشیی به منظور ادامه سرمایه گذاری در ایران ندارند».

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10997/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969