راه ترقی

آخرين مطالب

نقشه ترامپ؛ ايجاد شکاف ميان ايران و روسيه / پوتين در ازاي فاصله گرفتن از ايران هزينه سنگين طلب خواهد کرد نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- وال استريت ژورنال نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئيس جمهور جديد آمريکا، به دنبال راهي است تا بين ايران و روسيه شکاف ايجاد کند و پيوندهاي بين آنها را از بين ببرد.
اين نشريه آمريکايي نوشت: رئيس جمهور آمريکا با هدف پايان دادن به جنگ سوريه و تقويت مبارزه با گروه دولت اسلامي(گروه تکفيري صهيونيستي داعش) به دنبال راهکارهايي براي شکستن پيوندهاي نظامي و ديپلماتيک روسيه با ايران است.
به گفته منابع مطلع، هدف از اين راهبرد نوظهور تلاش براي تطبيق دادن وعده هاي ضد و نقيض دونالد ترامپ مبني بر بهبود رابطه با ولاديمير پوتين و به چالش کشيدن تهاجمي حضور نظامي ايران- يکي از متحدان اصلي مسکو- در خاورميانه(غرب آسيا) است.
 يک مقام ارشد دولت (آمريکا) گفت که کاخ سفيد در خصوص روسيه دچار توهم و خيال واهي نشده است يا اين که پوتين را يک «پسر گروه کُر» نمي پندارد. اين در حالي است که ترامپ در روزهاي اخير اظهارات ضد و نقيض زيادي درباره رهبر روسيه داشته است. اما اين مقام دولتي گفت که دولت (ترامپ) روسيه را مثل شوروي سابق يک تهديد موجوديتي نمي داند و اين که ترامپ خود را متعهد مي داند که ايران را مهار کند.
اين مقام( که نامش ذکر نشده است) گفت: «اگر اختلافي بين روسيه و ايران وجود داشته باشد، ما مايل هستيم که آن را کشف کنيم.»
اين راهبرد به طور کامل سيگنالهاي مبهمي را که ترامپ و تيمش در خصوص مسکو ارسال کرده اند، توضيح نمي دهد، سيگنالهايي که متحدان آمريکا و رهبران جمهوريخواه کنگره را نگران کرده است.
 چند روز بعد از اين که نيکي هيلي، سفير آمريکا در سازمان ملل، گفت که افزايش خشونتها در شرق اوکراين «محکوميت قاطع و روشن اقدامات روسيه» را مي طلبد، مايک پنس، معاون رئيس جمهور، گفت که واشنگتن ممکن است تحريم هاي مسکو را در صورت همکاري اش با آمريکا در جنگ با داعش لغو کند.
 ترامپ خودش نيز در مصاحبه با فا کس نيوز در پاسخ به اين سوال که پوتين قاتل است، گفت: « شما فکر مي کنيد کشور خودمان بيگناه است.»
 اما کساني که در بحثهاي اخير سياستگذاري دولت ترامپ حضور داشته اند، مي گويند، يک تمرکز خاص بر تلاشها براي ايجاد شکاف بين روسيه و ايران وجود دارد. يک مقام ارشد اروپايي که در هفته هاي اخير با مسئولان شوراي امنيت ملي ترامپ بحث و گفتگو داشته است، گفت: « قطعاً بين روسيه و ايران فاصله وجود دارد. اما آنچه که معلوم نيست اين است که پوتين در ازاي تضعيف کردن اتحادش با ايران چه طلب خواهد کرد.»
 اما متقاعد کردن پوتين به فاصله گرفتن از تهران بسيار دشوار خواهد بود و شماري از کارشناسان روس در واشنگتن مي گويند که چنين کاري هزينه سنگيني خواهد داشت و در ميان متحدان غربي آمريکا ولوله ايجاد مي کند. ترامپ اولين رئيس جمهور آمريکا نيست که مي خواهد چنين راهبردي در پيش بگيرد: دولت اوباما نيز چهار سال تلاش کرد روسيه را از ايران دور کند، به ويژه در سوريه، اما ديديم که عمليات نظامي اين دو کشور تشديد و رژيم سوريه تقويت شد.
ديميتري سيمس، کارشناس روس و رئيس مرکز منافع ملي در واشنگتن، گفت: «اگر کرملين قرار باشد صادرات تسليحات خود را به ايران کاهش دهد، توقع دارد که تحريمهايش به طور قابل ملاحظه کاهش يابد. روس ها به غذاي رايگان اعتقادي ندارند.»
مسکو براي بهبود رابطه با واشنگتن تحت امر دولت ترامپ ابراز تمايل کرده است اما در عين حال در ماههاي اخير قصد خود را براي ادامه همکاري با ايران نيز نشان داده است. روسيه و ايران يک اتحاد محکم نظامي در سوريه در سالهاي اخير داشته اند. کرملين يکي از بزرگترين تامين کنندگان سامانه هاي تسليحاتي و تجهيزات هسته اي ايران است. اما دولت ترامپ در تلاش است از چيزي بهره برداري کند که مقامات آمريکايي، اروپايي و عرب آن را اختلافات بالقوه بين روسيه و ايران بر سر راهبرد آينده درباره سوريه و خاورميانه (غرب آسيا) مي بينند.
 روسيه، ايران و ترکيه در هفته هاي اخير در تلاش براي پايان دادن به جنگ شش ساله سوريه مذاکراتي داشتند. شرکت کنندگان در اين نشست ها که بدون حضور آمريکا برگزار شد، مي گويند، روسها در خصوص بحث درباره آينده اي بدون بشار اسد نسبت به ايراني ها بازتر به نظر مي رسيدند. يک جناح با حمايت روسيه در مذاکرات ايده تدوين قانون اساسي جديد سوريه و انتقال تدريجي (قدرت) از اسد را مطرح کرد. پوتين با حملات هوايي در هجده ماه گذشته موفق شده است رژيم اسد را از فروپاشي نجات دهد. اما به گفته مقامات، کرملين به تثبيت حضور طولاني مدت خود در سوريه علاقمند است و الزاماً اسد را يک شريک هميشگي نمي داند. اما ايران بشار اسد را شريک اصلي خود مي داند و براي انتقال تسليحات و کمک به دوستان خود در لبنان و سرزمين هاي فلسطيني به او نياز دارد.
 هر رهبر عرب، حتي کسي که به اسد نزديک باشد، در آينده سوريه بعيد است تا اين حد مواضع خود را به تهران نزديک کند. دولت اوباما نيز راهبرد فاصله انداختن بين روسيه و ايران را دنبال کرد. او در دوره نخست رياست جمهوري اش توانست ديميتري مدودف، رئيس جمهور وقت روسيه، را به حمايت از تحريم هاي سخت عليه ايران در سازمان ملل وادارد. مسکو همچنين تحويل سامانه دفاع موشکي به تهران را به تعويق انداخت. اوباما نيز در عوض، استقرار سامانه موشکي در اروپا را که روسيه تهديدي براي خود مي دانست، متوقف کرد.
تنش بين روسيه و آمريکا بعد از به قدرت رسيدن مجدد پوتين در سال 2012 و اشغال جزيره کريمه در سال 2014 شدت پيدا کرد. آمريکا و اتحاديه اروپا با اعمال تحريم هاي مالي عليه روسيه واکنش نشان دادند. شماري از کارشناسان روسيه در واشنگتن مي گويند که پوتين در ازاي هر حرکتي براي فاصله گرفتن از ايران هزينه سنگين طلب خواهد کرد. علاوه بر لغو تحريم ها، او تضمين مي خواهد که آمريکا از عمليات نظامي اش در اوکراين انتقاد نکند و از توسعه ناتو در مرزهاي روسيه دست بردارد.
موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن در گزارشي که روز جمعه منتشر کرد، هشدار داد که حتي اگر مسکو از تهران فاصله بگيرد، اين به مهار نفوذ گسترده ايران در نهادهاي اقتصادي، نظامي و سياسي سوريه منجر نمي شود. طبق اين گزارش« هر گونه تلاش آمريکا براي محدود کردن ايران در سوريه از طريق روسيه بي ترديد به شکست منتهي مي شود.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8440/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد