راه ترقی

آخرين مطالب

چرا ايران قدرتمندترين برگ برنده قطر است؟ سياسي

چرا ايران قدرتمندترين برگ برنده قطر است؟
  بزرگنمايي:

راه نو- صالح السيد باقر، در گزارشي در راي اليوم (انگلستان) نوشت:
ادامه تنش آفريني عربستان سعودي و امارات و بحرين عليه قطر نشان مي‌دهد اين کشورها به چيزي کمتر از تسليم شدن دوحه در برابر همه خواسته هايشان راضي نخواهند شد و در رأس اين خواسته‌ها،‌ اخراج اخوان المسلمين از قطر و پايان دادن به هرگونه حمايت از آن، تعطيل کردن شبکه الجزيره، و قطع روابط با ايران قرار دارد. از آنجا که برخي از اين خواسته ها از مؤلفه هاي قدرت قطر به شمار مي‌رود، دست کشيدن از آنها به اين معنا است که دوحه به تحت الحمايه رياض تبديل مي‌شود همان طور که پيش از سال ١٩٩٥ بود ولي دوحه چنين چيزي را کاملا مردود مي‌داند.
پافشاري قطر بر حفظ مؤلفه هاي قدرت خود موجب مي‌شود فشار و محاصره ادامه پيدا کند. اين کشور با متمرکز شدن بر تاثير محاصره بر جامعه قطر، بيهوده مي‌کوشد از برگه عواطف بشردوستانه استفاده کند ولي وجدان جهاني به ويژه وجدان سازمان هاي بين المللي صرفا زماني بيدار مي‌شود که منافع قدرت هاي بين المللي ايجاب کند، از اين رو دوحه پيش از آن که اوضاع وخيم شود و محمد بن سلمان جانشين وليعهد سعودي تصميم به ماجراجويي جديدي بگيرد، بايد به فکر برگه هاي تاثيرگذارتر ديگري براي پايان دادن به بحران باشد.
ناظران سياسي درک مي‌کنند که چرا دولت قطر تظاهر مي‌کند مايل نيست ايران وارد اين بحران شود،‌ زيرا دوحه نمي خواهد اتهام هم پيماني با ايران که طرف مقابل مطرح مي‌کند ثابت شود. در همان حال دوحه نمي خواهد قدرت هاي جهاني ضدنظام ايران و در رأس آنها آمريکا را تحريک کند. با اين حال، برگه ايران قدرتمندترين برگه در دسترس قطر از جمله برگه ترکيه به شمار مي‌رود.
عوامل متعددي موجب مي‌شود برگه ترکيه تاثير گذار نباشد از جمله اين که آنکارا ثابت کرده است منافعش بر هر چيز ديگري اولويت دارد از اين رو اگر منافعش به خطر بيفتد به آساني عقب نشيني مي‌کند. بنابراين اگر فرض کنيم عربستان سعودي، ترکيه را را تهديد کند قابل پيش بيني است که آنکارا از ايفاي هر نقشي به نفع دوحه عقب نشيني کند. همچنين انتقاد اصلي عليه دوحه يعني پناه دادن و حمايت از اخوان المسلمين، درباره آنکارا نيز صدق مي‌کند و همين مسئله بر هر حرکتي که ترکيه در اين چارچوب انجام دهد سايه مي افکند.
اما درباره برگه ايران، عربستان سعودي به بهره برداري از اتهام هم پيماني قطر با ايران عليه دولت قطر ادامه مي‌دهد چه دوحه براي نزديک شدن به تهران محافظه کارانه عمل کند چه نکند، چه قطر تظاهرکند با ايران فاصله دارد چه نکند، چه شبکه الجزيره برنامه هاي ضدايراني پخش کند يا نکند. همچنين ضرورتا اين گونه نيست که استفاده قطر از اين برگه، موجب تحريک برخي قدرت هاي بين المللي و در رأس آنها آمريکا خواهد شد بلکه ممکن است نتايج عکس دهد و اين قدرت ها به حل بحران روي آورند تا اجازه ندهند ايران و قطر بيشتر به هم نزديک شوند.
در اينجا يادآوري مي شود که درخواست قطر از ايران براي ميانجي گري به منظور حل بحران، ضرورتا به اين معنا نيست که تهران زنگ هشدار را عليه اين يا آن کشور به صدا در خواهد آورد و شروع به اعزام نيروهايش به قطر خواهد کرد تا از دولت و ملت اين کشور دفاع کند. بلکه مسئله کاملا برعکس است زيرا به نظر نمي رسد ايراني ها به گزينه نظامي علاقه داشته باشند بلکه گزينه اول و آخر آنها، گزينه سياسي و ديپلماتيک است.
تجربيات متعدد، موفقيت آميز بودن شيوه ها و ابزارهايي را که تهران براي حل مشکلات دشوار به کار مي گيرد به اثبات رسانده است و شايد پرونده هسته اي در رأس اين تجربيات قرار داشته باشد. ايران در برابر شش قدرت جهان قرار گرفت و بيش از دو سال و نيم در يک سوي ميز مذاکره نشست و همه قدرت هاي ياد شده نيز در طرف ديگر ميز نشستند، و در نهايت با تلاش تهران،‌ اين قدرتها برنامه هسته اي ايران را به رسميت شناختند و با ادامه يافتن آن موافقت کردند.
همچنين ايران نقش مهمي در موضوع حل بحران سوريه ايفا کرد و اکنون همه طرف ها و در رأس آنها سازمان ملل متحد اذعان مي کنند که نقش آفريني ايران براي پيشرفت در حل بحران چه در مذاکرات آستانه يا مذاکرات ژنو، ضروري بوده و هست.
قطعا دولت رئيس جمهور حسن روحاني به دنبال تقويت اين ديدگاه است که ايران صلح طلب است نه جنگ طلب از اين رو از همه امکانات و ابزارهاي خود براي حل بحران قطر استفاده خواهد کرد. به اين ترتيب حرکت ايران در اين زمينه پيش از آن که به نفع قطر باشد، به نفع ايران خواهد بود.
همان طور که در مقاله قبلي اشاره کردم، به نفع تهران نيست که دوحه در بحران با رياض و ساير کشورها شکست بخورد زيرا پيروزي رياض در اين بحران، آن را تشويق خواهد کرد بحران هاي ديگري ايجاد کند و دست به ماجراجويي هاي جديدي بزند. علاوه بر آن، چه بسا بحران قطر راهي باشد تا تهران از طريق آن مشکلات خود را با عربستان سعودي به صفر برساند و در همان حال ممکن است رياض از ميانجي گري ايران براي حل مشکلاتش با اين کشور استفاده کند به ويژه که ما به موسم حج نزديک مي‌شويم و بعيد نيست اين پرونده، نخستين پرونده اي باشد که ايران و عربستان براي بستن کامل آن تلاش ‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/9344/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد