حراج اسکلت دایناسور معروف الهام‌بخش پارک ژوراسیک، صدای دیرینه‌شناسان را درآورد اقتصاد

حراج اسکلت دایناسور معروف الهام‌بخش پارک ژوراسیک، صدای دیرینه‌شناسان را درآورد

راه ترقی - اسکلت کمیابی که الهام‌بخش دایناسورهای هراس‌آور فیلم پارک ژوراسیک بود، در بنگاه حراجی کریستیز با قیمت 12٫4 میلیون دلار فروخته شد.

بنگاه حراجی کریستیز اواخر هفته‌ی گذشته، اسکلت گونه‌ دایناسور بسیار کمیابی به نام «دینونیکوس آنتی‌روهوپس» را به قیمت سرسا‌م‌آور 12٫4 میلیون دلار به خریداری ناشناس فروخت. به گزارش نیویورک‌تایمز ، حراجی اخیر به روند حراج فسیل‌های گران‌بها ادامه می‌دهد،‌ روندی که باعث نگرانی فزاینده دیرینه‌شناسان شده است. در واقع، به گفته دیرینه‌شناسان با افتادن فسیل‌های کمیاب به دست مجموعه‌داران خصوصی بیم آن می‌رود که برخی از مهم‌ترین شواهد دیرینه‌شناسی برای همیشه از دسترس جامعه علمی و عموم مردم پنهان شوند. بنا به اعلام بنگاه حراجی کریستیز در لندن، این فسیل که «هکتور» نام داشت، اولین حراج عمومی یک دایناسور چابک‌ و دو پا از سرده‌ی دینونیکوس بود. برآوردهای اولیه از احتمال فروخته شدن اسکلت‌های فسیلی با قیمتی حدود 6 میلیون دلار خبر می‌داد،‌ اما نهایتا بقایای این دایناسور مشهور با قیمتی بیش از دو برابر تخمین‌های اولیه فروخته شد. دیرینه‌شناسان خودآموخته‌ای به نام‌های جک و روبرتا اوون در سال 1964 موفق به کشف بقایای هکتور در ناحیه ولف کریک مونتانا شدند. این دایناسور که 126 قطعه استخوان دارد، در همان سال توسط دکتر جان استروم ، دیرینه‌شناس مشهور به دلیل پنجه‌های ترسناک خود به گونه‌ی دینونیکوس آنتی‌روهوپس (معنای سهمگین‌پنجه) نام‌گذاری شد. در حقیقت، دینونیکوس آنتی‌روهوپس در هر کدام از پاهای خود یک پنجه‌ی خمیده‌ داشت که ظاهراً از آن برای بریدن طعمه‌های خود استفاده می‌کرد. این گونه‌ی دایناسور احتمالاً چابک، خون‌گرم و پَردار بود. فروش خصوصی اسکلت دایناسورها اخیراً به موضوعی مناقشه‌آمیز تبدیل شده است
به نقل از مجله اسمیتسونیان ،‌ دینونیکوس آنتی‌روهوپس‌ها بین 115 تا 108 میلیون سال روی کره خاکی ما پرسه‌ می‌زدند. این دایناسورهای چالاک و درّنده روی دو پای خود راه می‌رفتند و احتمالاً دایناسورهای کوچک‌تر را جداگانه شکار می‌کردند. تحقیقات دکتر استروم نهایتاً ارتباط تکاملی بین پرندگان و دایناسورها را به اثبات رساند؛ اما نحوه‌ی به تصویر کشیدن این دایناسور در کتاب‌ها و فیلم‌ها بود که باعث شهرتش در میان مردم شد. مایکل کرایتون ، نویسنده رمان‌های «پارک ژوراسیک» و «دنیای گمشده» با الهام از همین گونه‌، دایناسورهای کوچک‌تری به نام «ولاسی‌رپتر (به معنای چابک شکار) را وارد آثار داستانی خود کرد. به نقل از ای‌بی‌سی ، استیون اسپیلبرگ ، کارگردان فیلم پارک ژوراسیک هم تصمیم گرفت از همین نام در اقتباس‌های سینمایی خود استفاده کند. این در حالی است که ولاسی‌رپترهای فیلم بسیار کوچک‌تر از دینونیکوس آنتی‌روهوپس و به اندازه یک بوقلمون بودند. به گفته بنگاه حراجی کریستیز، کرایتون که برای نوشتن رمان خود با دکتر استروم مشورت کرده بود، از این تغییر نام معذور بود.

دایناسورهای اولیه زندگی اجتماعی داشتند و درون گله زندگی می‌کردند کشف شگفت‌انگیز جنین دایناسور در تخم فسیل‌ جسیکا ام. تئودور ، رئیس انجمن دیرینه‌شناسی مهره‌داران پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود: «ما حس می‌کنیم این فسیل‌ها به موزه‌ها تعلق دارند و در صورتی که به دست یک شخص بیفتند، با مرگ شخص، دارایی‌های او هم سر از حراجی‌ها در می‌آورند و نهایتاً این اطلاعات [ارزشمند علمی] هستند که برای همیشه ناپدید می‌شوند.» درمقابل بسیاری از دیرینه‌شناسان تجاری مانند جرد هادسون که هکتور را از اوون‌ها خرید، کاملاً با این نظر مخالف هستند و عقیده دارند کارهای آن‌ها برای علم ضرورت دارد و باید برای کاری که انجام می‌دهند به آن‌ها پول داده شود تا در کار خود تداوم داشته باشند. هادسون در این رابطه گفت: «اگر آدم‌هایی مانند ما روی زمین نبودند، دایناسورها هم محو می‌شدند و دست جامعه‌ی علمی هم به آن‌ها نمی‌رسید.» در همین حال که دیرینه‌شناسان همچنان نگران مالکیت خصوصی نمونه‌های مهم فسیلی هستند، برخی محققان عقیده دارند افزایش تقاضا برای این نمونه‌ها به معنای ورود بخش خصوصی به این حوزه و تشویق افراد بیشتری است. گفتنی است اسکلت‌های هکتور تا پیش از این تنها یک‌بار در موزه تاریخ طبیعی دانمارک بین سال‌های 2020 تا 2021 درمعرض دید عموم قرار گرفته بود. حال، با حراجی اخیر احتمال اینکه هکتور هم مانند استن برای همیشه از دید عموم پنهان بماند، بسیار بالا است.

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟